vetrinärundersökning

Q

Quii

Om man ska göra en vetrinärundersökning vid sammband vid köp av häst, vem brukar stå för den, köparen/säljaren?

Vad brukar en normal vetrinärundersökning kosta på ett ca?

Sv: vetrinärundersökning

Jag har iaf fått för mig att det överlag är köparen som står för vet och kan då välja den vet man själv vill. Men skulle det vara säljaren som väljer vet brukar väl den betala för det. Så har jag iallafall fått för mig:)

1000-2000 beroende på vart du gör den osv.

Är även olika om säljaren betalar lr inte, när vi köpte min förra häst betalade vi besiktningen. Men nu när vi letat häst har säljaren stått för besiktningen och har då besiktat två hästar som inte gick igenom... Men hade de gått igenom hade vi betalat...

Tkr inte köparen ska behöva betala för en besiktning då hästen inte går igenom UA, om man sen ändå inte vill ha hästen är det väl en annan sak...

Jag tror inte att det finns något rätt eller fel, man gör som man kommer överrens om. Vanligt är nog att köparen betalar, men då kanske man bör komma överrens om hur man gör om hästen inte går igenom besiktningen!

Jag betala halva kostnaden när jag köpte en av mina hästar, och då gjorde jag det efter att jag hämtat hästen. Alltså fick jag välja veterinär själv. Det är ju inte så smart att köpa hästen innan, som jag gjorde, men av olika skäl blev det så och det gick bra som tur var. Ca 1000 kr betalade jag (för 2 år sedan), det var distriktveterinär som gjorde gårdsbesiktning. Jag och säljaren delade på kostnaden, och jag fick lämna tillbaka hästen om den inte skulle gått igenom.
Klinikbesiktning kostar ca mellan 2000-2500 kr när jag frågat.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 620
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024