veterinärutlåtande?

L

lover

För ett tag sedan kallades veterinär till gården där en häst visade på lite problem med benen. Hästen reagerade kraftigt på böjprov, ordinerades fenylbutazon men inget hopp om bättring gavs. Några veckor senare kallades en annan veterinär till gården för en koll av samma häst. Ingen reaktion på böjprov och hästen ordineras att sättas igång igen. Lite otroligt tycker jag att en häst först blir utdömd och bör avlivas och några veckor senare anses det att den bör sättas igång. Nån som varit med om liknande?

Sv: veterinärutlåtande?

En mycket god anledning att göra en grundlig klinikundersökning. Men det kan ju tänkas vara så att hästen reagerade positivt på buttan och hältan därmed försvann. Personligen hade jag velat veta vad som skapade hältan, det finns ju risk för att den tillfälligt dragit sig tillbaka och att man förvärrar skadan genom att sätta igång igen.

Låter som att den första veterinären inte riktigt gjorde ett bra jobb där....

Kraftig böjprovsreaktion ( på ett ben? På fler?) kan bero på en herrans massa saker och utan att ha varken röntgat, kollat ledvätska, behandlat i leden etc ge en såpass hård dom till hästen känns ju inte det minsta seriöst?? Eller gjorde veterinären detta?
Att bara ge antiinflammatoriskt oralt är ju inte direkt brukligt heller vid kraftiga ledhältor vad jag fattat...

Hade ju varit trist att avliva en häst för en vrickning.....Fast inget vettigt försäkringsbolag i världen hade iofs gått med på en utdömning på de grunderna.

Hade jag varit hästägare i det fallet hade jag nog direkt åkt till en klinik för hältutredning efter den första vetten varit ute. Tänk på att alla distriktsveterinärer inte är specialicerade eller ens kunniga inom häst. Ska man ha hem veterinär ska man iaf välja en med hästkompetens.

Jag tycker att det låter otroligt att veterinären dömde ut hästen utan att behandla först. En röntgen är ju det minsta man kan kräva innan någon utdömning kommer på tal.
Är du säker på att det var så det gick till så ska veterinären absolut ifrågasättas och kanske anmälas eftersom det är emot allt vad praxis är.

Normalt sett så behandlas hältor i många omgångar med vilor emellan innan utdömning ens kommer på tal.

Att "inte ge hopp om bättring" (dvs påtala att prognosen är dålig) är nu inte detsamma som att döma ut en häst. Skrevs alla papper t försäkringsbolaget? Butta "botar" inflammationen och hästen blir bättre. "Några" veckor senare reagerar den ej - det behöver tyvärr inte betyda att hästen är frisk. Har den t ex en artros kan den tillfälligt bli "bra" efter en kur med NSAID (butta), men vad händer om ytterligare några veckor? Om ett par månader?

Ta hästen till klinik för riktig utredning om den återfår sina problem.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 497
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24