Veterinärutbildningar i utlandet?

N

Najntynajn

Någon som vet nånting om det? I vilka länder det finns, om intagningspoängen är annorlunda än här i Sverige, kvalitén på utbildningen o.s.v? :)

Man blir ju deprimerad av att läsa om intagningspoängen till veterinärprogrammet vid Ultuna, där har man ju inte en rimlig chans att komma in :crazy:

Jag har funderat länge på det här med veterinäryrket, och kommit fram till att jag egentligen inte kan tänka mig att jobba med nåt annat. Vad gör man då om intagningspoängen inte räcker till? :(

Sv: Veterinärutbildningar i utlandet?

Det finns väl något i danmark. Men är ganska säker på att det är lika svårt att komma in där.

Räcker inte betygen till så får du läsa upp dem, inget kul, men ibland måste man så..

Det brukar vara ganska mycket lättare att komma in utomlands åtminstone tidigare gällde detta även Danmark.
PL

I Ungern finns veterinärutbildning helt på engelska.

Hur fungerar en sådan utbildning, eller jag kanske skall skriva hur hittar man den och hur gör man då man söker? Jag har ett svagt minne att min veterinär berättade om den ungerska utbildningen och att den skulle vara i privat regi?? Har jag rätt eller fel??

Min veterinär rekommenderade att läsa utomlands. Han hade själv läst i München och tyckte det var fantastiskt roligt och intressant-han fick språket på köpet kan man säga. Han kunde ingen direkt tyska innan men läste lite extra vid sidan under några veckor och lärde sig sedan lite efter hand.

http://www.univet.hu/

Känner tyvärr inte till något om utbildningen eller dess kvalitet. Men det verkar betydligt billigare än att plugga i t ex USA.

Hej!

Utbildningen i Ungern sägs vara bra och är betydligt lättare att komma in på än de flesta andra i Norden/Europa. Jag blev själv antagen 2003, men tyckte inte jag hade råd att åka. Terminsavgifterna är ganska saftiga, fn 10560 EUR/år, så det blir ju en del. Tror iallafall att man kan få extra studielån för detta. Jag åkte själv ner och tittade på skolan, Szent Istvan University, den verkade bra men med tuffa studier. Det går rätt många svenska studenter där och man har i bästa fall möjlighet att bli överflyttad till Uppsala om någon hoppar av i årskurs 2. Har man läst några högskolepoäng i t ex. Biologi el Zoologi så blir man direktantagen och behöver inte göra antagningsprovet.

Så, möjligheten finns om man verkligen vill! Hade jag fått veta detta direkt efter studenten, innan jag hunnit binda upp mig med så mycket annat så hade jag TVEKLÖST gett det en chans. :banana:

Lycka till!

/Linda

Vad har du för gymnasieskola i botten, Linda? Jag är en lite äldre tjej (men ung i sinnet-det är väl det som räknas) som jobbat som polis under många år. Har alltid drömt om veterinäryrket men inte kommit till skott. Har mycket lätt för att lära och läsa. Räcker det verkligen med "några poäng" i ex vis biologi för att komma in?? Jag har funderat på "den långa vägen" med lite komvux för att läsa upp några betyg, komplettera med lite naturvetenskapliga ämnen och sedan söka in i Sverige eller Norge. Jag lär väl bli en bit över 40 innan jag är färdig........

Jag har jättebra betyg från grundskolan och enkelt gymnasium men valde att satsa på ridningen.......

Hade i princip bestämt mig för att testa in på "kvotering" i Uppsala men då slutade de med detta........(diverse praktiska prov mm....)

Linda, skriv gärna mer och berätta!!

Även ni andra som har erfarenheter från veterinär utbildningar, i Sverige eller utomlands, "rita och berätta"

Tackar!! Pernilla :)

Hej Pernilla och alla andra intresserade!

Jag gick naturvetenskaplig på gymnasiet, men TROR att det räcker med "allmän" behörighet för att kunna söka till Ungern. Själv har jag läst 2p Husdjursanatomi på Ultuna, 5p Cell-och molekylärbiologi på distans från Mitthögskolan, 5 p Zoologi på distans från Karlstad och jag blev antagen direkt, trots ordinära gymnasiebetyg. Vet inte hur många biologipoäng som krävs för direktantagning, men du kan alltid komma in via deras antagningsprov som påstås vara lätta. Enligt andra studenter är det betydligt lättare att komma in på utbildningen än att slutföra den. Svåra, muntliga tentor osv...men det är ju en fantastisk chans man får om man jämför med Sverige!

Tror att ansökningstiden för ht 2005 har gått ut, men surfa in på deras hemsida http://www.univet.hu/ och kolla. De är väldigt tillmötesgående om man mailar eller ringer, så det kanske inte är omöjligt att söka redan i år?

Jag fick mycket information från en svensk veterinär som utbildat sig där, Katja Klimscha (jobbar nu på Slöinge Djursjukhus om jag minns rätt). Hon kan säkert svara på mer än jag!

Vore skoj att höra hur det går för er nyfikna. Själv har jag precis postat ansökan till den svenska veterinärutbildningen för 9:e gången och hoppas på att det endera blir något "fel" eller sker ett mirakel :rofl:

Nope...jag läste kursen på distans, men åkte dit och gjorde labbar & tenta. Annars är Karlstad en fin stad! Är väldigt nöjd med universitetet där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix