Veterinärutbildning i UK/Irland?

Estivuz

Trådstartare
För att söka till veterinär i vissa länder krävs ju bara intagningsprov + slutbetyg från gymnasiet.
Jag har inte gått gymnasiet utan läser ihop mina poäng på komvux (kärnämnen + natuvetenskapliga ämnen), kan detta likställas med betyg från gymnasiet?

Jag vet att det finns skolor med det här intagningssystemet i exempelvis Polen, men hur är det i de engelskspråkiga länderna i Europa, Storbrittanien och Irland? Vad gäller där? Intagningsprov eller är det toppbetyg med hård konkurrens som gäller?

Tyvärr kommer jag inte in på mina medelmåttiga betyg så det vore intressant att veta, skulle nämligen helst läsa i ett engelskspråkigt land.

Sv: Veterinärutbildning i UK/Irland?

På Irland i alla fall så gör de ju ett leavingcert. när de lämnar skolan innan college. Massa uppsatser/prov som räknas ihop till en summa poäng. Som jag har fattat det är det på de poängen man söker utbildning. En kille jag jobbade med sa att han hade bra poäng men det räckte inte till vet. utbildning på Irland utan han sökte utomlands.

En annan tjej som tidigare var utbildad lärare läser till vet i Ungern

I Storbrittanien är det toppbetyg och stenhård konkurrens...man måste dessutom visa erfarenhet av praktik med olika sorters djur.

Du kan kolla på www.rcvs.org.uk, dom har "careers" sidor där det står om inträdeskrav och du kan också kolla på olika högskolor, Googla på "veterinary school" site:ac.uk så får du upp alla.

Jag vet inte hur det är i andra länder, det bästa är nog att kontakta skolorna direkt så du verkligen får korrekta svar.
Om du gärna vill läsa i Sverige och kan tänka dig att gå ett år på folkhögskola så är det ett annat alternativ, eftersom man då söker in på en egen kvot. I år kunde man dessutom skriva ett prov, sk vårdprovet och istället för lottning så rangordnades man utifrån provresultat. Det kan vara värt det, jag kom in på den kvoten och jag känner flera som kommit in på läkare efter att ha gått på folkhögskola.
Lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka