Veterinärsbesiktning

X

Xider

Vem betalar den? Köparen eller säljaren? Vem betalar eventuell röntgen? Antar att det varierar men berätta hur ni har gjort!

Sv: Veterinärsbesiktning

Det är köparen som har undersökningsplikt så man kan aldrig tvinga säljaren att besiktiga.

Jag har stått för en vanlig gårdsbesiktning när jag har sålt. Jag har ofta haft hästen besiktigad och klar när den annonseras. Vill de ha hästen besiktigad på klinik så får köparen betala mellanskillnaden. Röntga hästen får de gör om veterinär skulle rek en plåt på vanliga besiktningen pga något fynd, men det har jag aldrig varit med om.

Exportröntgen får köparen inte göra om inte salubeloppet på hästen är så högt att det krävs av försäkringsbolaget...

Senast ändrad:

När jag köpt häst så har jag alltid stått för veterinärbesiktningen. Det tycker jag är ganska självklart som köpare, men om hästen inte går igenom veterinärbesiktningen så tycker jag att säljaren ska stå för den.

Rent juridiskt så är det bäst utgångsläge vid eventuell konflikt för den som stått för besiktningen. Ovasett om man säljer eller köper hästen.
Så för att det ska bli så rättvist rent juridiskt som möjligt borde man göra två olika besiktningar. Säljaren en och köparen en med egna veterinärer.
Det går inte att neka en köpare att göra egen besiktning eller röntgen.

Själv hade jag aldrig godtagit en säljares egen besiktning, tvärt om så gör det mig mycket misstänksam att redan finns en besiktning. Utan om jag ville ha hästen besiktigad vid köp så gör jag det själv även om det finns en redan.

Ni får diskutera er fram till den bästa lösningen.

Som uppfödare/säljare brukar jag stå för en gårdsbesiktning och då väljer jag veterinär och ombesörjer alltihop, självklart får köparen vara med. Jag har varit med om där köparen valde en vet från sin hemort, vilket blev svindyrt men hon betalade själv alltihop.

Jag tycker det är en fördel om köparen är med så att denne kan fråga vet om något är oklart.

Om köparen vill bes på klinik får han/hon själv betala den oavsett om hästen går igenom eller inte. Däremot kör jag gärna hästen fram och tillbaka.

I likhet med Hera, går jag inte med på exportröntgen, det ställer till mer än vad det gör nytta tycker jag.

Jag väntar hellre tills rätt köpare dyker upp och hittills har ingen varit missnöjd och velat lämna tillbaka hästen.

Ska kanske tillägga att när jag köper häst kräver jag inte heller klinikbesikting, utan godtar en gårdsbesiktning som säljaren visar upp. Jag har hittills inte blivit lurad (vad jag vet hehe) och jag tycker inte att man behöver vara så misstänksam mot allt och alla. Huvudsaken hästen går att försäkra utan reservationer i det belopp jag vill.

Jag fattar inte vad det är för skillnad mellan gåd och klinikbesikning. Alla vill typ besikta på klinik. varför är det bättre?

På en klinik finns ordentligt underlag för att se hur hästen rör sig (gjuten eller asfalterad gång där det även HÖRS ojämnheter), vettiga förutsättningar för att fullfölja en undersökning av luftvägar. Möjlighet att röntga om det uppkommer något frågetecken.

Jag är hellre utan besiktninge än har en missvisande gårdsbesiktning. Hur lönt är det med ett böjprov på en taskig grusväg alternativt doserad asfaltväg?!

Jag håller med dig här, röntgen ställer ofta till mer än vad det gör nytta. Hur många hästar är eg helt fria på plåtarna?
Minsta lilla förändring som inte är av någon betydelse alls ger en reservation på försäkringen och en köpare som garanterat backar ur.

Köpare som frenetiskt måste leta fel redan innan köp fårmig som säljare att tveka iaf, mina erfarenheter säjer mig att den blir bara värre och värre sen....

vi har alltid stått för veterinärbesiktningen.. betalat och gjort det med vår egna veterinär.
köparen får gärna vara med :)
men av vad jag kan läsa här i tråden är det visst vanligt att köparen fixar det?

Behovet av besiktning och vad man letar efter beror på flera olika faktorer. Man ska nog börja med att fundera på syftet med köpet av hästen. Är det ett avelssto, ridhäst eller tävlingshäst? Sedan kan man med kunskap om rasbundna sjukdomar även göra en bedömning av vad som kan vara motiverat att leta efter. Att rutinmässigt åka till klinik och röntga alla hästar verkar väldigt konstigt i mina ögon. Den som börjar släpa runt ett föl till diverse kliniker har nog inte gjort en rimlighetsbedömning av sin undersökningsplikt. Ska man lägga ner ett par hundra tusen eller mer på en tävlingshäst med några år på nacken så kan det vara befogat däremot.

vi har alltid stått för veterinärbesiktningen.. betalat och gjort det med vår egna veterinär.
köparen får gärna vara med :)
men av vad jag kan läsa här i tråden är det visst vanligt att köparen fixar det?

Det finns juridiska prejutikat, som heter, som klar gör att köparen inte har fullgjort sin undersökningsplikt om man inte gjort en egen veterinärbesiktning. Med egen menas att att valt veterinär, beställt, betalat och varit med vid besiktningen. Det är ju som bekant så att det bara är kunden till veterinären som har rätt att se resultatet. Vllket ibland har varit uppe t ex vid problem att få ut tidigare undersökninsresultat om inte den som då låta gör den ger sitt medgivande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 456
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
853
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka