Veterinärs ansvar och röntgenplåtar...

Bubbla

Trådstartare
Har en veterinär något ansvar för en tolkning den gjort av en röntgenbild? Om den gjort skrivit ett utlåtande som absolut inte borde vara möjligt? Och kan bara den som ägt hästen vid den tid röntgenplåtar tagits begära ut kopior på dem? Eller ens få se dem?
Om en häst försäkrats med hänvisning till att röntgenplåtarna är godkända och det senare visat sig att de inte borde kunnat vara det, vad händer då?

Undrar...

Sv: Veterinärs ansvar och röntgenplåtar...

Så vad händer om en veterinär gett ett utlåtane som jag dels baserat mitt köp av hästen på och dels hästen är försäkrad på och det inte stämmer?

med hjälp av förra ägaren vet jag att du kan få tillåtelse till rtg plåtarna.Men ring och hör med vetrinären.
Är det fel utlåtade plus att den är felförsäkrad??Det låter mysko. :confused: :o

Är det dina plåtar? D v s är det du som utfört röntgen? I så fall hade jag begärt ett andra utlåtande från en veterinär du anser du kan lita på. Om det utlåtandet strider mot första veterinärens hade jag ringt en advokat för att höra vad som gäller rent juridiskt.

Självklart har veterinären ansvar för den bedömning han/hon gjort.

Jag har ju kunnat försäkra hästen utan reservationer eftersom den veterinären som tittade på de första plåtarna har gett ett visst utlåtande. Nu när jag röntgat igen ser man att han (enligt den veterinären som tittat på de nya plåtarna) inte kunnat se det han skrivit.

Hästens förra ägare har inga problem med att jag tittar på plåtarna (som alltså togs innan jag köpte honom) och ska se till att få ut kopior på dem så att jag kan ta med dem till den nya veterinären så att hon får göra en bedömning. Så det är förmodligen inga problem så, tyckte bara att det verkade skumt att jag som hästens ägare inte ska kunna få tillgång till hans tidigare plåtar...

De nya plåtarna säjer alltså något helt annat än de gamla och det är det jag undrar över; om den första veterinärens bedömning är helt felaktig, kan han då på något sätt ställas till svars för det? Dels att jag köpt en häst som jag kanske inte köpt med vetskapen om det jag vet nu (i alla fall borde han varit billigare) och dels om försäkringsbolaget börjar krångla för att de inte hade gett honom en reservationslös försäkring utan det uttalandet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama