Veterinärkostnader?

baltobus

Trådstartare
Hej!
Jag kanske har en dum fråga, men jag undrar hur mycket det kostar att besiktiga en häst (röntga m.m. på en klinik). Har en foderhäst som jag skulle vilja kolla upp innan eventuellt köp.

Sv: Veterinärkostnader?

jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning med en distr vet och det gick på ca 1200 kr

Bra att du ska röntga innan du köper.
Det kostar nog en del. Vet inte exakt hur mycket 2-3000?

Fick nyss hem räkningen sen jag var iväg med min häst och 7 röntgen bilder gick på ca 2000 kr, men att göra ett vanligt böjprov är inte så dyrt så länge som det inte är något fel på hästen, för det som blir dyrt är när man måste börja bedöv och så.... tycker verkligen att du ska göra en riktig besiktning innan köp så vet du att du får en frisk häst. Lycka till.

Hej!
Jag kanske har en dum fråga, men jag undrar hur mycket det kostar att besiktiga en häst (röntga m.m. på en klinik). Har en foderhäst som jag skulle vilja kolla upp innan eventuellt köp.

Vanlig besiktning hemma går på en tusenlapp med en hästveterinär. Röntgen kan ju variera till att bli hur dyrt som helst beroende av vad du vill undersöka. Det beror ju lite på vad som man kan oroa sig över hos en viss ras och vad man tänkt använda hästen till.

Är det en dyr och värdefull häst skulle jag begära röntgen från ägaren. Är det en häst som är billigare skulle jag nöja mig med en vanlig gårdbesiktning. Visserligen kan det ju bli lika dyrt med en sjuk häst antingen den är billig eller dyr i inköp. Men med en billig häst kan man mer känna att man har kontrollen över att avliva om det visar sig att den inte kan användas. Då kan man chansa mer och kanske har råd att ta den ekonomiska smällen. Sorgen är ju densamma antingen man avlivar en dyr eller billig häst, men en dyr häst är man mer i försäkringbolagens klor när saker händer.

Hälsning Maja

En passande tråd till en annan fråga. vet nån vad en ordentlig hält undersökning kostar på en klinik??? Tacksam för svar

Tack för svar.
Det låter som att jag i första hand ska gårdsbesiktiga hästen. Han har inga problem förutom att han inte vill gå i höger galopp ibland, men jag ska bara ha honom som "hobbyhäst" då han är en ponny(haflinger) och jag är över 18. Så det blir nog inte så mycket tävla.

Beror ju på vad som hittas, hur mycket som ska bedövas och om det behöver röntgas.
Gjorde en hältutredning i början av december, med bedövning av två leder samt röntgen av bägge framknäna. Det gick lös på 7500:- men då ingick ju även behandlingen. Tur att hästen är försäkrad!!!

Beror ju på vad som hittas, hur mycket som ska bedövas och om det behöver röntgas.
Gjorde en hältutredning i början av december, med bedövning av två leder samt röntgen av bägge framknäna. Det gick lös på 7500:- men då ingick ju även behandlingen. Tur att hästen är försäkrad!!!

Ni har det bra ni ridfolk ;)

Är det då dumt att röntga en gammal häst (om den ska användas till lättare dressyr och hopp (max 1 m)? Så att den inte är helt slut i benen? Man lär ju hitta ngt och då blir det reservationer? Eller bör man göra det iallafall?

vi gjorde på en veterinärklinik. Gick runt 1200-1500

Okej tack så mycket. får väl se vad vårat kalas går på.

Jag ska göra böjprov jag med, hoppa på att allt är bra dock för jag har nyss fått betalat förstoppningkolik för 3600kr så jag hoppas på en frisk häst, hehe..

Håller med dej, tur hästen är försäkrad :D

ska ev köpa en rel "billig" häst som röntgades i benen i maj.. jag tänker nog inte röntga igen innan köp. Det får räcka med vanlig gårdsbes

På ATG´s veterinärklinik kostade det mig 3100:- ca. = ingick hältutredning (böjprov, bedövning på två ställen) 6 röntgenbilder. Vet inte om en vanlig besiktning kostar mindre än hältutredning men det borde det väl göra... då ligger det nog runt 2000 kr.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick min räkning på besiktningen idag, besiktad på ATG-klinik och det kostade 1750:-

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar