Veterinärernas friheter? (blodkänsliga titta ej)

kvandi

Trådstartare
Hur stor frihet får en veterinärklinik ta sig egentligen!?

Fick idag hem en hund som varit inne för operation av tårkanalerna, med tre sönderklippta pulpor! :mad: Det syntes inte vid hämtning, inte annat än att jag tyckte de såg nyklippta ut, men efter en kort promenad hemma på grusvägen så sprutade det blod från två av tassarna...

smillapulpa.jpg

Allvarligt, FÅR en veterinärklinik verkligen klippa klorna på en hund där det inte avtalats med ägare innan?

Ringde ner och en ovetande telefonist svarade att det ibland hände att de passade på att klippa klorna när hunden ändå är sövd... Men vår hund klipps klor på hemma varannan vecka och de är nyklippta fyra dagar innan besöket... Ahh, jag är så arg! Jag fick telefonnummret till den som var ansvarig för hunden och skulle ringa tillbaka imorgon, men vad kan jag säga? Kan jag kräva någon ersättning? Vad tycker ni?

Sv: Veterinärernas friheter? (blodkänsliga titta ej)

På den klinik jag jobbat på klipper vi klorna på de sövda hundarna om de inte är nyklippta. Detta utan att fråga ägarna. Det skadar ju inte att klorna blir klippta, särskilt om det är en hund som inte tycker om det. Vi brukar även klippa klorna på de inlagda hundarna innan de skickas hem om det behövs. Har aldrig varit med om att ägana klagat över det, snarare tvärtom.

Oj.. :o
ja, du har rätt å va arg.. jag skulle va flyförbannad! :mad:
Tycker inte de borde klippt klorna alls, iom att du inte hade bett om de.
Tycker du ska ringa dit i morgon och fråga varför de klippte dem, och se vad de säger.

sist min hund blev sövd blev jag nästan lite putt för att de inte hade klippt hennes klor ;)

det var klantigt av vet/assistenten att inte bränna ordentligt efter sig, och det tycker jag att du ska klaga på. men det läker fort, och om du ser det från den ljusa sidan slipper du klippa på ett tag.

Ring dit och prata med ansvarige, dom måste ju ta ansvar över det på något sätt. Det är ju bra om dom klipper klorna medan hunden är sövd, men det ska inte se ut sådär efteråt:crazy:

Jag hade blivit förbaskad jag med. Lämnar jag in hunden för ett ingrepp så färväntar jag mig att det är det ingreppet och inget annat som görs.
Vill de erbjuda det som service så kan de fråga ägaren innan operation.

Vi gjorde det ofta på sövda hundar om de inte såg nyklippta ut.

Ibland blev det blodvite, särskilt på de som hade förväxta pulpor (mer regeln än undantag att hundar idag har för dåligt klippta klor, sorgligt) men då fixade man ju till det. Sådär ska ju inte en hund skickas hem. Och om hon nu hade korta klor undrar man ju hur de tänkte. Klaga tycker jag du ska göra men ersättning blir nog tveksamt för hunden har ju knappast lidit nån värre skada.

Fast om jag förstod det rätt så såg inte hunden ut så när den skickades hem utan den började blöda senare.

Det har du rätt i, det missade jag. Men jag tror ändå det blir en ytterst blygsam ersättning isåfall, och det mest för att de vill vara schyssta och inte för att lagen kräver.. Men jag kan säkert ha fel!

Så, nu har jag pratat med ansvarig, hon bad givetvis så mycket om ursäkt och verkade rätt stressad över misstaget. Hon såg ju att klorna på hunden var korta redan, men tog lite ändå...

Det är svårt att ringa och klaga på människor som faktiskt är väldigt trevliga och tog väl hand om hunden och la mycket tid på våra försäkringsbekymmer(dolda fel-försäkringar *suck*).
Att de klipper klorna i all välmening förstår jag ju, men inte alla har problem med att klippa hundklor och behöver den tjänsten. Vill de klippa så bör de informera före och skulle de ta pulpan så självklart skall man informera om det så inte hundägaren får en chock om blodet börjar spruta...

Men...
Slutet gott allting gott

Jag hade blivit RASANDE! :mad: Gud, jag hade ringt omgående.

Jag som amatörhundägare kan klipap klorna på min hund utan att ta pulpan. Dessutom ska man inte klippa för nära den oavsätt om det börjar blöda eller ej.

Att klippa klor som har rätt längd är typiskt människans fula "fixsering" av att dutta. Min hund får stimulans och aktivitet nog att inte behöva klippas. Jag kan förså att inte alla får det men man klipper inte av ren rutin. Endast vid behov.

Usch.

Skönt att du fick en ursäkt iaf. Jag hade dock aldrig besökt den kliniken igen om jag inte hade en bra relation till någon/några veterinärer där. Jag skulle tycka att de kändes oproffsiga.

Det är ju ganska vanligt att klorna tas när hunden väl sover, men mina veterinärer har alltid frågat INNAN om jag vill att något annat ska göras tex. kloklippning eller borttagning av tandsten.

Jag förstår att du är arg över att det blev som det blev. Om det görs ska det ju iaf göras korrekt och det verkar inte ha skett i ditt fall.

När jag jobbade på ett djursjukhus så klipper de klorna om ägarna inte gjort det om dom är sövda. Innan operationerna brukar dom också klippa klorna. Det är inget som kostar utan det kostar när ägarna ber om det.

När jag jobbade på ett djursjukhus så klipper de klorna om ägarna inte gjort det om dom är sövda. Innan operationerna brukar dom också klippa klorna. Det är inget som kostar utan det kostar när ägarna ber om det.

Men hur vet ni det? Hur avgörs det att klorna är nyklippta/inte klippta? Som sagt så vart min hund klippt nu i helgen, men ändå klippte de klorna igår...

Men nu vet jag iaf att jag skall be om att de Inte klipper nästa gång hunden sövs.

Tur för henne att hon var trevlig iaf! Jag hade blivit jättearg, samtidigt som jag förstår att de gjorde det av välmening. Trist bara att resultatet blev lite sämre än väntat...

Hos oss frågade de om jag ville ha klorna klippta i samband med röntgen. Nu efteråt tycker jag det känns väldigt bra att de inte bara gjorde som de själva ville. (jag är gravid så jag satt utanför).

Men hur vet ni det? Hur avgörs det att klorna är nyklippta/inte klippta? Som sagt så vart min hund klippt nu i helgen, men ändå klippte de klorna igår...

Men nu vet jag iaf att jag skall be om att de Inte klipper nästa gång hunden sövs.

Såg dom att klorna var klippta nyligen så låter dom det vara, ser dom att dom behöver bli klippta så klipper dom det. Inga djurägaren har klagat.
Tror dom ser skillnaden om dom blivit klippta nyligen eller inte.
Det är väl från vet till vet om dom ser skillnaden, skulle jag vara vet/djurskötare så skulle jag inte bara klippa utan att fråga då jag inte, än, är så bra på att se skillnaden mellan klor som behöver klippas och klor som klipptes för 1 vecka innan besöket.

tintilar :grejen är den att pulpan inte slutar växa i ett visst läge. den växer med klon ut. så för att få normal längd på klon kan man behöva klippa i pulpan. detta gör ont, så man söver hunden innan och bränner efter sig så att det slutar blöda. långa klor fastnar och bryts lättare, och blir de riktigt långa får hunden svårt att gå. därför är det bäst att hålla dem korta.

Min hund får stimulans och aktivitet nog att inte behöva klippas.

tror du verkligen att det fungerar så? att om man bara aktiverar sin hund tillräckligt mycket så slipper man klippa klorna? det var ditt märkligaste uttalande hittills...

troligtvis har din hund lika dåliga klor som min labbe. han behöver inte heller klippas särskilt ofta. schäfern däremot, hennes klor slits inte alls av sig själva och växer som ogräs.

Senast ändrad:

Jag tycker man ska göra det man ska och fråga om man kan ta klorna på en gång. Här kan nästan inga veterinärer klippa. De behöver minst vara två personer, ha munkorg och helst söva hunden och ändå klipper de för mycket.

Senast ändrad:

Men vilka hundar kommer till vet för kloklippning.
Hysteriska varianter med förvuxna klor!
Skall det klippas utan lugnande är det ju djurägarens sak att hålla hunden.
PL

En hel del har försökt att gå dit. Trots lugna hundar ska det vara minst två personer och munkorg. Men jag gissar på att en veterinär har stressigt schema och tar det säkra före det osäkra.

Liknande trådar

Övr. Hund Kan hundarna känna smärta om dom är sövda? Nu menar jag bara sövda inte bedövade. Min hunds klor klipptes utan mitt tillstånd av...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka