Veterinärer, studenter och djurintresserade - titta hit!

Madelenesofianord

Trådstartare
Nu är det så här, jag har sökt en massa olika utbildningar nu till hösten och fick för nån vecka sen reda på att jag tagit mig in på Polishögskolan (endast 18 år gammal). Det känns väldigt roligt och ärofyllt men samtidigt vill jag gärna jobba med djur i framtiden. Ett drömyrke för mig har alltid varit veterinär och jag har betyg för att komma in på SLU i Uppsala. Dock vet jag inte om det är rätt tillfälle för att läsa där just nu då jag satsar väldigt mycket på draghundssporten/längdskidåkningen. Sen känns det lite halvbra att veta att arbetsmarknaden för veterinärer hårdnat den senaste tiden, så nu till mina frågor...

- Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad vet.?

- Kan man börja jobba som distriktsveterinär direkt efter utbildningen? Är det svårt att få jobb inom denna gren?

- Hur upplever ni veterinärer att ni har med fritid (tänker framförallt på distriktsveterärer men också studenter)? Hinner ni göra annat än att jobba?

- Hur ser lönen ut?

Jag vet att jag skulle kunna utbilda mig till polis först och jobba med det ett tag och sen utbilda mig till veterinär om jag känner för det. Men på något sätt så känner jag en stress inom mig som gör att det känns som att jag måste välja här och nu! En dröm är ju att få jobba utomlands med djur, dock inte enbart som volontär. Har ni kanske några förslag på hur jag skulle kunna jobba med djur på annat sätt än som veterinär (utöver hundförare/ridande polis)?

Tacksam för all hjälp/tankar/idéer jag kan få!! ☺️
/Förvirrad tjej

Leg djursjukskötare då? Mer omvårdnad än veterinär. Och bättre arbetsmarknad ett tag framöver.

Jobbar själv som det, älskar mitt yrke! Lönen är inte den bästa, man arbetar inte inom djursjukvården för att bli rik ;)

Veterinär, blev färdigutbildad för 4 år sen. Det går att få jobb, bara man är beredd att flytta och kanske inte ta drömjobbet direkt ;)
Norrland har ett ständigt behov av veterinärer!
Efter utbildningen får man börja jobba som veterinär var som helst, så Distriktsveterinär får man absolut jobba som. Är lättare att få jobb där än på djursjukhusen/klinikerna.

Fritid, tjaaa... Jobbar som distriktsveterinär och man får ju planera och prioritera. Jag älskar verkligen mitt jobb och är mycket bokad, det gör att jag sällan jobbar mindre än 10 timmar per dag. Sen är det jour i snitt 1 dag per vecka och var 4-5 helg. Man hinner göra en del annat, men det krävs lite omsorg. Jag hade häst under hela studietiden (den är väldigt intensiv!) och har sedan fram till i våras haft två hästar. Men då hinner man inte särskilt mycket mer... :p

Lönen som distriktsveterinär är bra, dock jobbar man som sagt även väldigt mycket. Lönen på djursjukhuset är dålig med tanke på all utbildning och allt slit.

Om du tvekar och funderar så ta ett ledigt år och plugga sen! Res, jobba och fundera på livet- sånt som man ska göra som 18-åring! Betygen har du kvar nästa år ;)

Utbildningen är tuff, jobbet är hårt och tar mycket tid- men det är så värt det! Lätt världens bästa jobb och jag är så lyckligt lottad som får göra det! :love:

Nu är det så här, jag har sökt en massa olika utbildningar nu till hösten och fick för nån vecka sen reda på att jag tagit mig in på Polishögskolan (endast 18 år gammal). Det känns väldigt roligt och ärofyllt men samtidigt vill jag gärna jobba med djur i framtiden. Ett drömyrke för mig har alltid varit veterinär och jag har betyg för att komma in på SLU i Uppsala. Dock vet jag inte om det är rätt tillfälle för att läsa där just nu då jag satsar väldigt mycket på draghundssporten/längdskidåkningen. Sen känns det lite halvbra att veta att arbetsmarknaden för veterinärer hårdnat den senaste tiden, så nu till mina frågor...

- Kan man börja jobba som distriktsveterinär direkt efter utbildningen? Är det svårt att få jobb inom denna gren?

- Hur upplever ni veterinärer att ni har med fritid (tänker framförallt på distriktsveterärer men också studenter)? Hinner ni göra annat än att jobba?

- Hur ser lönen ut?

Jag vet att jag skulle kunna utbilda mig till polis först och jobba med det ett tag och sen utbilda mig till veterinär om jag känner för det. Men på något sätt så känner jag en stress inom mig som gör att det känns som att jag måste välja här och nu! En dröm är ju att få jobba utomlands med djur, dock inte enbart som volontär. Har ni kanske några förslag på hur jag skulle kunna jobba med djur på annat sätt än som veterinär (utöver hundförare/ridande polis)?

/Förvirrad tjej

Jag tycker inte du ska känna någon brådska. Du kan lugnt fundera, resa, jobba med ngt annat etc i några år.
Du måste inte bestämma nu!

Jag är veterinär, jobbat 1 år nu och jobbar på ett större djursjukhus för smådjur.

I vår klass var alla ganska oroliga för att inte få jobb, men jag vet faktiskt ingen som gick arbetslös sen. Men arbetsmarknaden är inte super och vad jag hört så kommer den bara bli värre. En del veterinärer jobbar som djursjuksköterskor.

Absolut, distrikt är det lättaste jobbet att få som veterinär så det är bara en fördel om man vill det.

Nu jobbar jag inte distrikt men generellt för yrket gäller att man ska räkna med en hel del övertid. Jag tror inte särskilt många yrkeskategorier skulle acceptera det schemat jag har :p. Vissa veckor känns det som hela min lediga tid går åt att sova på. Andra veckor är det helt OK. Det går om man vill men det är tufft :). Men så jobbar jag på ett ställe som är öppet dygnet runt.

- Hur ser lönen ut?
Dålig :p. Bättre på distrikt som nämnt tidigare.

Världens bästa yrke är det dock :love:

Jag är veterinär, jobbat 1 år nu och jobbar på ett större djursjukhus för smådjur.

I vår klass var alla ganska oroliga för att inte få jobb, men jag vet faktiskt ingen som gick arbetslös sen. Men arbetsmarknaden är inte super och vad jag hört så kommer den bara bli värre. En del veterinärer jobbar som djursjuksköterskor.

Absolut, distrikt är det lättaste jobbet att få som veterinär så det är bara en fördel om man vill det.

Nu jobbar jag inte distrikt men generellt för yrket gäller att man ska räkna med en hel del övertid. Jag tror inte särskilt många yrkeskategorier skulle acceptera det schemat jag har :p. Vissa veckor känns det som hela min lediga tid går åt att sova på. Andra veckor är det helt OK. Det går om man vill men det är tufft :). Men så jobbar jag på ett ställe som är öppet dygnet runt.

- Hur ser lönen ut?
Dålig :p. Bättre på distrikt som nämnt tidigare.

Världens bästa yrke är det dock :love:

Håller med i allt.
Jobbat i 2 år, jobbar sedan 1,5 år på djursjukhus där det ingår jourarbete. Jag vägrade jobba på distrikt då det inte alls intresserad mig, fick ändå jobb inom smådjur på bara några få veckor så det är inte så farligt som de säger.
Värst är det för dom veterinärer som kommer från tredje land eller öststaterna som knappt pratar svenska. De har det nog tuffast!

Finns väl även djurskyddspoliser nu, främst i Stockholm tror jag det är. Det kanske skulle vara intressant för dig.

Jag pluggar till veterinär och tycker jag har rätt mycket fritid. Det är nog ganska individuellt dock, jag pluggar inte så fasligt mycket medan andra lägger ner enormt mycket tid. Det blir också mer intensiva dagar längre fram i utbildningen sen

Är ridande polis något du funderat på? :)

Jag skulle inte rekommendera någon som vill jobba djur att läsa till polis för att hen kan bli hundförare, ridande polis eller djurskyddspolis. De tjänsterna är det stor konkurrens om och oftast måste man jobba ett antal år i yttre tjänst för att ens ha en chans att söka sig ditåt. Polis blir man för att man vill jobba med människor i olika knepiga situationer och brinner för det arbetet, skulle man någon gång i livet få förmånen att ta sig till en tjänst som ridande polis, hundförare eller vad det nu må vara är det att betrakta som en fet bonus. Poliser som hellre vill arbeta med någonting annat blir oftast heller inga bra poliser.

TS - du är 18 år, du har gott om tid på dig att bestämma dig för vad du vill göra. Mitt tips är att passa på att resa och prova på andra saker. Är du inte 110% säker på att det är polis du vill bli skulle jag inte rekommendera att du hoppar på utbildningen. Varför inte läsa strökurser som är inriktade mot djurvård eller plugga till högskoleprovet och se till att få riktigt bra poäng på det för att öka chanserna att komma in på vilken utbildning du vill? :)

- Hur ser lönen ut?

/Förvirrad tjej

Har också jobbat ca 1,5 år som veterinär, har läst tillsammans med elefanten… De andra har gett dig bra svar så finns risk för att jag upprepar mig.

Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad vet.?
Det beror lite på vad man vill jobba med. Jag har alltid velat jobba med hästar och här finns det inte jättemånga jobb som riktar sig till helt nyutbildade. Jag har sedan jag var klar hunnit med 5 månader på distrikt i skåne och nu snart 10 månader i ett mammavik i Jylland i Danmark, för att nu 1 augusti flytta tillbaka till Köpenhamn och pojkvännen igen för en treårig tjänst inne på veterinärskolan. Så om det är ren hästpraktik du vill till måste man vara beredd på att flytta runt lite! Dock något lättare ifall man från början kommer från typ Norrland ;)

Som andra sagt, distrikt är det hyfsat lätt att få jobb inom, speciellt på sommaren och är man villig till att flytta norrut finns där massor med möjligheter.

Allt går om man vill, gäller att utnyttja sina fria helger och eventuellt tidiga morgnar om man har nära till stall/jobb. Jag har haft egen häst sedan jag blev färdig som jag hinner med. Men då har jag en förstående pojkvän också och mycket annat hinns inte med. Men så är det ju med många heltidsjobb. Man ska dock vara beredd på övertid, sjuka djur har en tendens att komma precis innan man slutar och då får man jobba tills man är klar även om det innebär att man missar något annat.

- Hur ser lönen ut?
Distrikt är provisionsbaserat så ju mer du jobbar ju mer får du betalt typ. Man kan alltså tjäna riktigt bra här om man ligger i och jobbar i ett distrikt där det är mycket att göra och många jourfall.
Annars är den inte speciellt bra jämfört med andra yrken med samma längd på utbildningen.

Jag trivs med jobbet som veterinär. Dygnjourer och helgjourer är dock något jag gärna hade varit utan…
Men jag vill precis som många andra råda dig att ta ut och resa/jobba eller liknande innan du bestämmer dig. Man ska jobba många år iaf till slut så njut av att friheten och ha möjlighet för att göra vad du känner för här och nu!

Är det bättre att satsa på att bli veterinär där det inte finns några jobb?

Men det finns ju jobb. Arbetslösheten bland veterinärer är, trots att det är mer konkurrens om jobben nu, otroligt låg. Jag tycker inte att man ska välja bort möjligheten att bli veterinär enbart för att det nu är svårare att få jobb, det ska bero på andra orsaker då.

Är det bättre att satsa på att bli veterinär där det inte finns några jobb?

Absolut, om det är veterinär man vill bli.
Eller musiker, skådespelare, fotbollsproffs, VD på något stort företag, statsminister eller vad man nu vill, drömmer och brinner för. Det man gillar blir man bra på och då finns det också jobb.
Så jag tycker nog TS ska landa lite, känna efter åt vilket håll tankarna och drömmarna går och sedan jobba för det målet. Oavsett om det är chefsveterinär på hästkliniken på Strömsholm eller polis i hemstaden. Eller något helt annat :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 832
Skola & Jobb Vill inte kapa @Wingates tråd, så startar egen. Är i läge känner jag behöver mer input vad man kan studera eller jobba som. Kort om...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Halcyon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar