Madelenesofianord
Trådstartare
Nu är det så här, jag har sökt en massa olika utbildningar nu till hösten och fick för nån vecka sen reda på att jag tagit mig in på Polishögskolan (endast 18 år gammal). Det känns väldigt roligt och ärofyllt men samtidigt vill jag gärna jobba med djur i framtiden. Ett drömyrke för mig har alltid varit veterinär och jag har betyg för att komma in på SLU i Uppsala. Dock vet jag inte om det är rätt tillfälle för att läsa där just nu då jag satsar väldigt mycket på draghundssporten/längdskidåkningen. Sen känns det lite halvbra att veta att arbetsmarknaden för veterinärer hårdnat den senaste tiden, så nu till mina frågor...
- Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad vet.?
- Kan man börja jobba som distriktsveterinär direkt efter utbildningen? Är det svårt att få jobb inom denna gren?
- Hur upplever ni veterinärer att ni har med fritid (tänker framförallt på distriktsveterärer men också studenter)? Hinner ni göra annat än att jobba?
- Hur ser lönen ut?
Jag vet att jag skulle kunna utbilda mig till polis först och jobba med det ett tag och sen utbilda mig till veterinär om jag känner för det. Men på något sätt så känner jag en stress inom mig som gör att det känns som att jag måste välja här och nu! En dröm är ju att få jobba utomlands med djur, dock inte enbart som volontär. Har ni kanske några förslag på hur jag skulle kunna jobba med djur på annat sätt än som veterinär (utöver hundförare/ridande polis)?
Tacksam för all hjälp/tankar/idéer jag kan få!!
/Förvirrad tjej
- Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad vet.?
- Kan man börja jobba som distriktsveterinär direkt efter utbildningen? Är det svårt att få jobb inom denna gren?
- Hur upplever ni veterinärer att ni har med fritid (tänker framförallt på distriktsveterärer men också studenter)? Hinner ni göra annat än att jobba?
- Hur ser lönen ut?
Jag vet att jag skulle kunna utbilda mig till polis först och jobba med det ett tag och sen utbilda mig till veterinär om jag känner för det. Men på något sätt så känner jag en stress inom mig som gör att det känns som att jag måste välja här och nu! En dröm är ju att få jobba utomlands med djur, dock inte enbart som volontär. Har ni kanske några förslag på hur jag skulle kunna jobba med djur på annat sätt än som veterinär (utöver hundförare/ridande polis)?
Tacksam för all hjälp/tankar/idéer jag kan få!!
/Förvirrad tjej