Veterinärer och benkunniga..

Sv: Veterinärer och benkunniga..

Penny_Lane skrev:
... hur uppkommer egentligen en pålagring???
Varför uppkommer den? Och vad är oftast prognosen?

Jag är inte veterinär :o , men jag har läst på en del i ämnet...:D

En pålagring uppkommer pga onormal belastning (tex kraftig belastning av hovbrosk/kotled vid hoppning över höga hinder med otränad häst på hårt underlag eller en spark).

Bencellerna byts ständigt ut (liksom alla andra celler i kroppen) och de orienterar sig alltid i belastningsriktningen. Vi ökad stress bygger bencellerna på området för att förstärka. Utan rörelse vet inte bencellerna hur de ska orientera sig och en förbening som är i vägen för en naturlig rörelse kan bildas. Vid rörelse finns det hela tiden en belastningsriktning och risken för att bencellerna i förstärkningen ska hamna i vägen för en naturlig rörelse är liten. Däremot kan det bli förbening som inte är i vägen för naturlig rörelse, men den inverkar å andra sidan inte heller negativt på hästen.:smirk:
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

En pålagring borde väl också kunna uppstå på tex höger fram, om hästen går med långvarig hälta på vänster fram? Och då belastar höger i onormalt hög grad?
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Jaa, ledinflammationer uppstår till följd av överbelastning.
Orsakerna kan vara en eller flera bidragande faktorer. Skoning, ansträngningsgrad, underlag mm......

Så länge ledbrosk, ligament och ledkapsel är intakta finns goda förutsättningar för att leden skall bli bra med behandling och vila. Om det uppstått skador på ledbrosken eller utvecklats ben-pålagringar i leden är prognosen sämre. Skadans art och prognos kan bedömas med hjälp av artroskopi.

Källa:Vet Helen H
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

rocki skrev:
Så länge ledbrosk, ligament och ledkapsel är intakta finns goda förutsättningar för att leden skall bli bra med behandling och vila. Källa:Vet Helen H

Innom humanmedicin (som jag läser) anser man att det är mkt viktigt med rörelse för att förhindra förbening i leder. Varför skulle en häst fungera anorlunda? :confused:
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Okey... Min häst fastnade för 4 år sedan i boxgallret (ja det var en godkänd box av känt märke) och lyckades rycka sönder sitt bakknä i höger bak. I samma bak har han nu pålagringar. Borde han inte ha pålagring i vänster egentligen?? :confused:
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Men hur är det då möjligt att en 2 åring som bara har gått på lösdrift får hovbrosk av 4 graden?
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Borde han inte ha pålagring i vänster egentligen??

Tycker man ju, :idea: men det har kanske blivit pga av överbelastning/felbelastningen på andra benet, när den hade skadan:confused:
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Tycker iofs inte att det låter så konstigt att din häst skulle ha fått pålagringar i det skadade knät. Pålagringar är ju också kroppens sätt att stödja upp för en otillräcklig funktion i tex ett ligament. Pålagringar är ju ett väldigt vitt begrepp och innefattar ett antal olika processer som kan ske med helt olika ursprung och syften.

Säg tex att din häst drog sönder något i knät som gjorde det instabilt. Kroppen strävar då efter att få det stabilt igen tex genom att bilda en stödjande pålagring. Lite förenklat.
 
Sv: Veterinärer och benkunniga..

Penny_Lane skrev:
Okey... Min häst fastnade för 4 år sedan i boxgallret (ja det var en godkänd box av känt märke) och lyckades rycka sönder sitt bakknä i höger bak. I samma bak har han nu pålagringar. Borde han inte ha pålagring i vänster egentligen?? :confused:


nej. det är precis som om du själv fått en fraktur eller ett slag mot tex smalbenet - ofta får du då en pålagring just där! Har själv en fin liten knöl på smalbenet efter en spark :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 380
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 754
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp