Veterinären har ingen aning

B

Bananas

Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst?

Det handlar om en shettis som släpptes på bete tillsammans med två kallblod och en annan shettis. 12 dagar efter betessläpp började han få klåda i karlederna och på benen. Dagen efter exploderade i princip nederdelen av benen upp mot framknä/bakhas i irriterande gulvita krustor. Han var extremt öm vid beröring. Hela kroppen fick spridda krustor, till övervägande del de vita partierna (rödskäck).

Behandlades först som mugg (insjuknade på fredagen) och tvättades med klorhexidinschampo. Blev något bättre. Veckan som kom började krustorna försvinna men istället tillkom stel gång. Veterinär ringdes ut och då gick han med väldigt höga benlyft, ville inte riktigt böja lederna. Dessutom något ostabil.

Vet trodde kanske mugg, men ändå inte eftersom krustorna var utspridda över hela hästen. Hon trodde kanske fotosensibilisering, men han hade ingen feber och det "stämde inte heller". Fång var uteslutet.

Inga prover togs, för det gick inte att ta när resten av hästen mådde så bra, hade god aptit och var pigg. Tydligen skulle man fylla i en del på lappen till blodprovet och det stämde inte med hästens allmäntillstånd.

Däremot skulle jag köpa ett uv-täcke mot soleksem. Hästen har alltså inte tillstymmelse till reaktion i man eller svansrot.

Fick canaural örondroppar utskrivet att behandla karlederna med och så skulle han hållas inne dagtid.

Jag tog såklart hem både honom och kompisen från betet. Har gått över betet med förstoringslas i princip och hittat alsikeklöver, inte mycket, men jag hittade till slut. Betet i övrigt är ett naturbete på sandmark med backsippor, mandelblom etc. Gräset har vuxit sig högt och veckan efter betessläppet ösregnade det varenda dag.

Bild på karled samma dag det blossade upp (tagit kvällstid i ösregn, ber om ursäkt för suddig bild):
P1080089.jpg


Efter tvätt med klorhexidin:
P1080095.jpg


På återgång:
P1080096.jpg


Nu har han varit hemma några dagar, karlederna är nästan helt läkta. Dock är han fortfarande enormt stel i sin gång och nästan stapplar fram. Ovillig att röra sig, har nästan lättare för att vända sig om istället för att gå längre sträckor rakt fram. Står gärna med huvudet in i ett hörn.

Hästen är 19 år gammal, har aldrig tidigare reagerat på vare sig sol eller knott. Har lätt för att få mugg vintertid under regnperioder men det brukar inte vara så omfattande och gå så snabbt som detta gjort. Dessutom brukar det bara finnas i karlederna. Går normalt på lösdrift och har sällan eller aldrig täcke.

Tänkte ringa till klinik i morgon istället och kräva ett blodprov på levervärden, men vad ska jag mer ha i åtanke tycker ni? Och har ni varit med om något liknande? Kan mugg verkligen ge en så kraftig reaktion så snabbt och kan det påverka rörelserna på det viset?

Jag vet inte vad jag ska tro, har aldrig varit med om att veterinären stått så frågande. Ville ge antibiotika, men det var ingen bra idé eftersom hon inte visste vad han led av. Hon funderade på kortison men slog det också ur hågen. Konfererade med en annan veterinär men de blev inte så mycket klokare.

Det finns kanske någon här på buke som har en idé jag kan ha med mig i bakhuvudet till nästa veterinärkontakt?

/Bananas
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Fotosensibilitet??!!

Men vad man ska göra, vet säkert någon annan bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären har ingen aning

jag skulle gissa på förgifning av något slag. Även om det inte finns något giftigt i hagen, så kan h*n blivit matad med något. Det kan ju ha varit ett litet barn som inte visste att det h*n matade den söta lilla hästen med är giftigt eller så kan det ju faktiskt vara så att det är någon som är ute efter o djävlas.
Det kan ju vara en alergisk reaktion med... Jag menar en växt kanske inte är giftig egentligen, men hästen kanske är alergisk.

Jag tycker i alla fall att du ska ta ett blodprov o kolla levervärdena!

Lycka till. hoppas din lilla polle blir bättre!
 
Sv: Veterinären har ingen aning

hur mår främst den andra shettisen och kallbloden, hur va deras vardag avseende hage och foder innan dom gick ut på bete?? Hade just denna shettis andra förutsättningar än dom andra innan utsläppet??

Helt klart har i alla fall denna individ inte klarat av omställningen, jag har sett det förr och i dom fallen har svaret varit foderrelaterat, för utom i ett fall och där va det solen som spökade. Det finns en expert på SLU som är bra på att förklara detta fenomen närmare. Namnet har jag glömt men växeln kan säkert hjälpa dig.
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Tror han fått i sig nåt giftigt, ev nåt som ger reaktion i samband med sol. De andra hästarna har de också vita ben? Har varit med om liknande ett par ggr då man endast sett det på de hästar med vita tecken.

Ett par ggr har det varit johannesört. Men det har varit senare på sommaren då de blommat(vet ej om det gör nån skillnad) en annan gång var det en hästflock som drabbades av nåt liknande men det var på vintern, blev aldrig fastställt vad det var då.

Om nu de andra hästarna inte har vita tecken så tänk på att deras inre organ kan vara skadas även fast det inte "syns på utsidan" så försök ta reda på vad som orsakat förgiftningen och ta bort de växterna eller byt hage om det är möjligt.
 
Sv: Veterinären har ingen aning

jag skulle kollat hästens levervärden....

en del växter tex johannesört är levertoxiska och symptomen är främst fotosensibilitet. kolla så det inte växer några perikum-varianter i hagen.
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Det låter ju som den kanske är allergisk mot något på betet. Jag tycker det var dåligt av veterinären att varken ta blodprov eller hudskrap, tycker det låter som denne inte gjorde någonting i stort sett...
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Vilken färg har de andra hästarna?

axel här på forumet har en häst som reagerade på alsilkeklöver.
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Det kan vara fotosensibilitet, allergisk reaktion men också en infektion. Svårt att säga. Man bör ta prover från såren. Ett blodprov, som ni diskuterar, är ju inte heller fel, även om det långt ifrån alltid är facit.
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Kl för att svara flera;

Qudrofenia mfl: Det finns inte johannesört på betet, det enda jag hittat är alsikeklöver i mycket ringa mängd samt vissa skott av ek (vilka jag genast tagit bort). Smörblommor är där, men han har aldrig ätit smörblommor på tidigare beten han varit på. Jag kan inte hitta några giftiga växter.

Isituss: Betet ligger väldigt undanskymt in i skogen, väldigt otillgängligt och man måste gå en bit. Har mycket svårt för att tro att de skulle blivit matade med något där.

Coari: Jag tror också att det helt klart är foderrelaterat men frågan är vad som har utlösts i hans kropp? Hans förutsättningar skiljer sig något från de andras, han är känslig. Den enda av hästarna som kan få mugg vintertid, de andra får det aldrig. Han fick nässelfeber för fem år sen i samband med influensavaccinering och sen dess får han bara sin stelkramp.

Båda mina shettisar har haft fång, men inte värre än att de klarat magert sommarbete utan problem. Ogödslade, torra och magra beten har gått bra. Eftersom båda är väldigt pigga brukar de busa rundor ganska mycket och bränna energi. Ingen av dem har gått upp nämvärt efter betesperioden, till skillnad från kallbloden... suck. Däremot är den här lille killen väldigt kurvig och har alltid varit. När jag jobbat honom och kompisen för att banta ned dem och reglera med foder har den andra killen alltid gått ner i vikt på sikt, men den här killen har behållit samma kroppsform oavsett.

Den här lille killen kom till mig för fem år sen som sällskap åt den andra shettisen. Han hade då stått några år i ett plåtskjul hos en äldre uppfödare. Han och en shettiskompis stod på ungefär 2 meter halm i ett skjul som var .. 7 - 8 kvm? När han kom hem klarade han inte ens att gå på vanligt gräs och det tog två veckor innan jag såg honom trava första gången. Så vem vet vad tidigare foderbrister och fånganfall har ställt till i hans kropp?

Den andra shettisen är fux, kallbloden är svart resp svart/vit skäck. Skäcken har liknande krustor på nosryggen men ingen annanstans på kroppen. Och inte alls i samma utsträckning. Några små krustor här och där, som de brukar få på sommarbete.

Detta betet är helt nytt för hästarna, tidigare har de gått på ett annat men liknande bete. Där är gott om fästingar men jag har inte vågat sätta switch på min lille kille än. Har plockat för hand varje dag.

I övrigt inga andra tecken på förgiftning, inga svullnader, ingen temp, normala slemhinnor etc. God aptit, pigg och med men stel i gången.

Coari, jag skrev att vet inte fann några tecken till fång men jag själv är tveksam ändå. Skulle inte förvåna mig om det är någon form av förgiftning som slagit ut delar av tarmfloran och påverkat hela hästen, hud som hovar. Å andra sidan trampar de inte högt och smäller ner hovarna vid fång, inte den här killen i alla fall.
Det han däremot gör som får mig att fundera är att han står och väger mellan alla fyra hovarna när han står stilla. Belastar dem en och en i korta stunder.

Tack för att ni delar med er av era tankar! Ledsen att jag inte gick in och svarade snabbare, har barn med maginfluensa i huset...
/Bananas
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Veterinären trodde inte alls på fotosensibilitet. Bör tydligen vara skador som vid brännskador, större partier som är skadade. Jag försökte att googla på photodermatitis och alla bilder jag fick upp påminde mer om större hudpartier som fjällat/blivit sårskorpor än de som min kille har (vilket mer liknar mugg).
Att han svarade så snabbt på decubalen (svamp med klorhexidin som människor tvättar sig med innan operation) skulle ju också tala för mugg eller bakteriell infektion. Men jag bara snurrar i tankarna, jag märker det.

Veterinären nämnde förresten att det var vääldigt dyrt att ta blodprov också, så därför skulle man avvakta. Jag nådde inte fram. Skulle ett leverprov skilja sig så avsevärt i pris från andra blodprover, t ex de jag tagit genom åren på erlichia/borrelius på hästarna? Herregud, de ska väl göra vad som behövs? Och det är väl jag som djurägare som bestämmer vad jag vill bekosta? Bara att hoppas att de tar mig (eller rättare sagt hästen) på större allvar på klinik.

Jag fick en hemsk tanke i skallen faktiskt, måhända ser de inte lika allvarligt på det hela för att det är en gammal shettis? Hade det varit skillnad om det varit någon av mina ridhästar? Fel att tänka så, jag vet, men det slog mig en liten stund.

/Bananas
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Coari, jag skrev att vet inte fann några tecken till fång men jag själv är tveksam ändå. Skulle inte förvåna mig om det är någon form av förgiftning som slagit ut delar av tarmfloran och påverkat hela hästen, hud som hovar.
Det han däremot gör som får mig att fundera är att han står och väger mellan alla fyra hovarna när han står stilla. Belastar dem en och en i korta stunder.

Tack för att ni delar med er av era tankar! Ledsen att jag inte gick in och svarade snabbare, har barn med maginfluensa i huset...
/Bananas

Kan inte vara lätt med rubbad tarmflora både på barn å hästar.;)

Allvarligt,, förgiftning är det med all sannorlikhet och belastnings symtomen tyder på att den bör behandlas för fång. Det kanske inte är fång i slutänden men att med dessa tecken behandla den som en fånghäst är en mkt bra utgångstpunkt. Däremot så vill jag inte rekomendera att man primärt så som många andra rekomenderar, omgående sätta in antiinflramatoriskt/smärtstillande receptbelagda preparat eftersom det enbart kommer dölja individens verkliga sprimära trauma.

Som du säkert har läst på detta forum (om du fölt många trådar/inlägg under en tid på sista åren) så framgår det oxå att många blivit lurade i en falsk tro om att individen tillfrisknat och det akuta har avklingat.. Tyvärrr helt ovetande om hur smärtlindring/antiinflamatoriska receptbelagda preparat påverkar den enskilda individen.

Jag tycker du ska ta din individs signaler med största respekt, omgående vidta beprövad forskningsgrundade rekomendationer ang behandling av traumat fång.

Återigen vill jag poängtera vikten av att försöka diagnostisera själva grundproblemet som är en icke väl fungerande mag tarmflora..

Handen på hjärtat,, har du dagligen sedan denna individ uppvisade sitt förta fånganfall tillfört ngn form av mag/tarm balance??

Utan att du hunnit svara så är min gissning NEJ.

Om jag nu har gissat rätt (jag har 50% tjans att gissa rätt) så är min földfråga varför inte när du redan fått indikation om att mag/tarm funktionen är nedsatt??

Behöver du ett tips om hur man optimalt förebygger själva grundproblemet så får du gärna skicka ett PM.

P.S. Lever/njurvären är ngt som även dagens mest erfarna forskare "vifftar bort" som tidig kontroll av. Anledningen är tydligen att dessa organ anses ha en stor "överkapacitet". Min undran är hur kroppens egna organ som ska bryta ner förgiftningar kunna hålla sig till ens normal kapacitet när organen ovanpå all förgiftning även ska börja bryta ner tillsatt av Veterinär medicinsk förgiftning i form av butta/finatyn och övriga preparat,,, You name it!!

Tyvärr har jag inte fått ngt svar för dagen mer än ett stort ??

En sak är dock säker ju mer du belastar kroppens egna reningsorgan med förgiftning, ju fortare kommer dessa organ uppvisa en nedsatt funktion.

Skulle jag ha fel så skulle aldrig en alkoholist drabbas av skrumplever, en medicinmissbrukare aldrig drabbas av blodpropp/stroke osv. osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären har ingen aning

Ler från öra till öra... :laugh: Jag är ganska trött på allt som har med tarmar att göra...

Jo, jag har gett dem olika probiotika genom åren. Ett jag köpte på klinik som jag inte minns namnet på (vitt pulver), sen har de fått vanlig mag/tarm från Krafft och det som jag använt sista året med ganska god effekt är bokashi. De har inte fått kontinuerligt utan en - två månader innan foderbyten samt under byte eller vid tecken på att de skulle kunna få fång (blötare träck).

Vid akut fång (i höstas senast), har jag köpt proequo och gett.

Pm:ar dig för vidare diskussion, är väldigt tacksam
/Bananas
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Sårsymtomen som du visar på bilderna har jag sett ett flertal tillfällen på olika hästar som folk har haft på hage med Alsikeklöver.

Stela leder, stelgång och ostabilitet kan alla komma från både fång och / eller ekförgiftning.

Din ponny har gått i hage och troligen ätit av båda, är tvärsäker på att din ponny är förgiftad av antingen en eller båda, krustorna är en del i fotosensibiliteten, resten är troligen fortsatta bieffekter om du inte även plockat bort fästingar på den också så du har två olika åkommor som inte har med varandra att göra.

För en redan nedsatt individ så behövs så lite av dessa ingredienser för att den kan komma att bli sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären har ingen aning

Varken baktprov på krustorna, eller blodprov för levervärden etc är speciellt dyrt. Så, knepig veterinär måste jag säga.

På min som fick en bakteriell infektion som pang poff blossade upp på ett ben (det han var vit på btw, eller ja han var skimmel så vit överallt, men det ben som var opigmenterat, där han hade en vit strumpa eg) så togs ju dels skrapprov på krustorna och skickades för odling och resistensbestämning, blodprov togs (och analyserades direkt på kliniken), samt att både allmän och lokal antibiotika sattes in direkt. Sen när provsvaret kom fick vi justera antibiotikabehandlingen då de små bakterierna ju var multiresistenta.

Han fick ju pang poff ett väldigt svullet ben och rejält hälta. Han såg i rörelsemönstret ut som en häst med kronledsluxuation. Dock så fanns det nere i karleden och lite på sidan små små röda 'prickar' och han var väldigt öm. Distriktsvet satte in hippotrim och behandling med streptocillin, samt att han fick smärtlindring (han hade ONT och en enormt smärttålig häst annars) utvändigt, och remitterade till klinik för rtg. På klinik röntgades han (u.a.) och då hade det små röda prickarna blivit pyttesmå krustor. Dessa provtogs som sagt samt att det togs blodprov. Då det inte blivit så mycket bättre av insatt behandling och något behövde göras i väntan på odlingssvaret (som tar ett tag) så satte streptocillinet ut och istället sattes det in utvärtes behandling med tetracyklin (terramycin) löst i torskleverolja. Han fick även fortsatt smärtlindring.

Sen ringde vet när första prelsvaret kom, och sa åt mig att sätta ut hippotrimmet, just då bakterien (som var nån ny muterad form visade det sig sedemera) var multiresistent och de facto var resistent mot allt utom just tetracyklin.

Fortsatte med terramycinet löst i torskleverolja, men eländet bara spred sig och blev värre. Ett tag såg det rätt dystert ut, och det diskuterades om man skulle bli tvungen att allmänbehandla med tetracyklin (vilket man ville undvika då det är väldigt osnällt mot magen och med otur kan det slå ut hela tarmfloran och hästar har dött av det, det är samma sak man behandlar b/e med btw)

Jag fortsatte smörja och varvade terramycin + torskleverolja med vansinniga lager idomin för att hålla mjukt. Efter LÅNG tid vände det, men när det var som värst var det så illa att jag faktiskt på allvar övervägde tanken på avlivning, då han hade så himla ont.

När dte väl börjat klinga av så gick det ganska fort dock, och det läkte ut helt och kom aldrig tillbaka. Ingen av de andra drabbades heller. I grunden var det en bakterie som är vanlig i jorden om jag minns rätt, men som sagt i en muterad form, och mest troligt fanns det ett liitet sår eller liknande det fick fäste i, och sen lyckades få en enorm tillväxt.

Man var inne på fotosensibilitet först i mitt fall med, men dels var det 'fel årstid', och ffa så den rosa mulen var opåverkad. Fotosensibilitet behöver ju inte sprida sig över 'halva kroppen', utan det beror ju på var hästen har opigmenterad hud sas.

Den stapplande gången kan ju bero på att det gör ont som attans från 'utslagen', men jag skulle behandla den som en fånghäst, iom att den haft fång som jag fattar det (eller var det de andra?), och den om den ätit något dumt som gett förgiftning och fotosensibilitet så kan det ju utlöst fång. Det som talar emot det är väl att det är lättare att vända, men jag hade tagit det säkra före det osäkra och behandlat det som fång.

Hoppas stackars liten snart mår bättre, och att du får tag i en vettig veterinär!
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Kolla så du inte har vad vi kallar för "falsk palsternacka" på betet! den växer på sandmark, när den blommar liknar den hundexing men har gula blommer. Vet ej vad växten heter på riktigt men den är släkt med jätte björnloka. Om hästar med vita tecken/ben bryter växten ger växtsaften brännskador. Dessa är mycket smärtsamma och går djupt. Det bildas ibland riktiga brännblåsor. Hästar med rosa mule kan få alvarliga skador om dom äter av den. Det är inte farligt men MYCKET smärtsamt! Det är svårt och hitta växten innan den går i blom men om det finns och ni ska ta bort den- var försiktig! Långärmade tjocka kläder och handskar behövs!
Jag var tvungen att ha läkarhjälp 1:a gg jag råkade bryta en sådan växt!
Lycka till!
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Jag har för mig att det var mirona här på Buke som hade något liknande på sina hästar förra året. Kolla om hon är online något!
 
Sv: Veterinären har ingen aning

Har inte läst hela tråden men tittat på bilderna och den inledande frågan. Jag har varit med om samma sak - samma beten, olika år, olika hästar, ibland tidigt på sommaren, ibland sent. Dvs ngt år har en häst drabbats ett annat år en annan, de flesta år ingen alls ... En häst som drabbade hade jag själv fött upp. Den hade gått på samma bete varje sommar i fyra år. Sedan var den borta ett år och kom sedan tillbaka - och poff så drabbades den av detta ...
Symptomen ser ut precis som på bilderna dvs svullnad, vätskande sår som får krustor, mkt ömt, ibland bara benen, ibland även mulen. Ibland bara lite, men på ngn häst en starkare reaktion. Hästarna har kunnat bli så ömma så att de inte vill röra sig. . Jag fick för ett antal år sedan ett recept av en hästvet som nu är pensionerad sedan länge på salva. Det bereds på apoteket, dvs har inget namn och är ganska dyrt, men är det enda som verkligen fungerar ....Nu är det flera år sedan jag hade ngn häst som drabbades av detta. Alla hästar har snabbt blivit bra igen! Ingen har någonsin kunnat förklara vad det är eller beror på ....Jag har Johannisört i en hage men kan inte så ngt samband med detta skulle drabba hästarna som går i denna hage ... Delar gärna av mig av receptet, men en modern vet måste ju övertygas om att skriva ut det ....:p
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
793
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 586
Senast: Fruentimber
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 653
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp