Veterinärbesök-Utställning

Reykur

Trådstartare
I dag blev vi tyvärr tvugna att besöka veterinären med lille Oscar.
Han fick vätska genom dropp och således är hudbariären bruten.
Detta finns att läsa på Sverak.se:

"Vid veterinärmedicinska ingrepp gäller karens för utställning på 15 dagar om inte veterinär ordinerar längre karenstid.
Som veterinärmedicinskt ingrepp avses här behandling som bryter hudbarriären (vaccinering, chipmärkning, operation och dylikt) eller slemhinnebarriären (tandsten eller annat som får det att blöda)"

Han ska ställas om 10 dagar, jag bad veterinären om ett intyg så jag kunde få tillbaga anmälningsavgiften, men veterinären sa att det inte alls var några problem att ställa honom. Jag blev lite, eh. Ställd.

Vad vet och tycker ni?

Sv: Veterinärbesök-Utställning

Ingen som har någon aning? Jag känner mig lite vilsen angående detta, och det enda som finns att läsa på sveraks sida är att det är karens, inte hur de kontrollerar den? De kan väl inte veta vad jag gjorde med min katt hos veterinären? :p (Nej jag tänker inte bryta mot sveraks regler men kanske man kan ringa utställarna och förklara läget eller liknande, och få en dispans? )

Stick genom huden innebär 15 dagars karens så nej, du får inte ställa ut så du behöver ett veterinärintyg för att få pengarna tillbaka. Det kostar inte veterinären något att skriva ut ett intyg till dig så kräv ett intyg.

Det var det jag misstänkte, tråkig jag hade sett fram emot det så :( på kvittot står det Att han fått natriumklorid subcutant, räcker det eller behöver man ett särkillt intyg?

Det är stenhårt på 15 dagar, din veterinär kanske inte vet det? Hon/han kanske menade att det inte var några problem att ställa ut honom av medicinska själ? Meddela henne/honom det så är det säkert inga problem att få vet.intyg :)

Det ska räcka med kvittot, det står ju att han blivit stucken...

KL
Fast jag förstår inte riktigt poängen med den regeln.

KL
Fast jag förstår inte riktigt poängen med den regeln.

Nä, faktiskt inte jag heller. Vore det inte bättre om tex. veterinären avgjorde om katten kan ställas eller ej? Operativa ingrepp kan jag förstå, men lite vatten under huden?

Nä, faktiskt inte jag heller. Vore det inte bättre om tex. veterinären avgjorde om katten kan ställas eller ej? Operativa ingrepp kan jag förstå, men lite vatten under huden?

Bruten hudbarriär bör medföra en något ökad infektionsrisk. Sedan handlar det antagligen om att SVERAK måste sätta gränsen någonstans och då var det lättast att sätta den vid just bruten hudbarriär. En kastrering gjord med flanksnitt lämnar ju ett mycket litet sår så skulle man kunna ställa ut en nychippad katt, varför inte en nykastrerad hona förutsatt att hon är pigg? Jag tror helt enkelt inte att SVERAK vill sätta sig i sitsen att de måste ta ställning till enskilda fall och det förstår jag.

Då finns det verkligen anledning att inte fara på utställning.
Det går nämligen inte säkert att avgöra att det inte är en smitta!
Det var ungefär vad jag misstänkte, därav min fråga.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka