Veterinärbesiktning

Eleonora

Trådstartare
Jag är på väg att sälja min häst nu under våren, och kom att tänka på en sak när det gäller veterinärbesiktningen...
Min häst är extremt rädd om sina bakben, vilket innebär att det är i princip omöjligt att göra böjprov bak på henne. Detta gör ju att en fullständig besiktning inte kan göras! Hur påverkar det priset?
Hon är kontrollerad i benen med värmekamera osv, och alla veterinärer som har tittat på henne tror att hennes rädsla för lyft av bakbenen endast är psykiskt beteende, då hon har blivit dåligt behandlad/hanterad hos tidigare ägare. Men på pappret kommer det ju framgå att böjprov ej är utfört -är det någon som köper en häst ändå...? Finns det något annat sätt man kan göra en besiktning komplett på, utan böjprov bak?

Sv: Veterinärbesiktning

Går hästen inte med skor i bak? Tror du inte att det går att böja den om man tar det lungt?
Tala om för vet att den är lite rädd om bakbenen.

Sv: Veterinärbesiktning

Nej hon har inte skor bak. Och det går inte att böja även om man tar det försiktigt, min häst får panik. Hovslagaren får verka om han bara håller i hoven en liten liten stund, men för att göra ett böjprov måste man ju hålla uppe benet längre tid.

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 854
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 511
Senast: Imna
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 909
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar