Veterinärbesiktning

keilir

Trådstartare
Har jag drömt eller är det bara hästar som ska starta 5-g och passgrenar som ska veterinärbesiktas på tävlingar nu för tiden?

Sv: Veterinärbesiktning

Det är bara de hästar som startar i grenar med pass i som måste veterinärbesiktigas på lokala tävlingar enl. jordbruksverket men jag vet att en del tävlingsarrangörer väljer att ha vet. besiktning av alla hästar ändå.

Ja det är (konstigt nog) bara hästarna som ska gå någon gren där momentet pass ingår som MÅSTE veterinärbesiktas. Personligen tycker jag att veterinärbesiktningen borde vara ett måste för ALLA hästar. Det är ju en jättebra grej att checka av att alla startande hästar är i gott skick för att tävla och att inte en tävling inleds med skador/sår eller liknande!

Vet nån varför det är så att det bara är passhästarna/femgångshästarna som SKA besiktas?

För att jordbruksverket bestämt att pass är en mer riskabel gångart. Jag kan förstå det i passlöpp men när det gäller ovalbanegrenar har åtminstone jag svårt att motivera varför passen särbehandlas i förhållande till exempelvis galopp och ökad tölt.

Veterinär besiktningar är bra men de kostar en del och dessutom så måste man vara på plats tidigt på morgonen även om man inte ska tävla förrän på eftermiddagen. Jag har svurit bra över att få gå upp kl 6 för att kunna tävla vid 3-tiden på eftermiddagen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid köp och försäljning av hästar är tydliga avtal och riktlinjer en viktig grund för att undvika framtida konflikter eller tvister...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Snurrfia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Måndagen på Falsterbo Horse Show bjuder på tävlingar för unga hästar i hoppning och dressyr. Dagen startar med 5-åringarnas Folksam Open...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur