Veterinärbesiktning på tävling......

M

Mike

Howdy!

Vad tycker ni om detta?
SQHA har beslutat följande:
"*SQHA kommer att ha obligatorisk veterinärundesökning på alla sina shower 2008. Veterinären kommer att närvara flera förmiddagar på varje tävling. Kostnaden kommer att ligga i officechargen. "

Själv ser jag det som mycket positivt för hästarnas väl i allmänhet, och har varit en förespråkare för att detta allmänt skell införas.

Min förhoppning är att alla westernorganisationer kommer överens om detta............ Jo jag vet, man kan diskutera detta med t ex WRAS D-tävlingar, men även detta hade gått att lösa med det nya förslag som ligger angående tävlingsveterinärer.

Vad tycker ni?

/Mike :devil:

Sv: Veterinärbesiktning på tävling......

Tycker att det är bra, varför ska vi western tävlande inte ha vetrinärkoll på våra tävlingshästar när resten av ridsporten har det på sina tävlingar.

Jo, men det finns ju vissa där som är undantagna, bl a Dressyr.........
Personligen ser jag det som mycket positivt.

Jag går, när jag har tid, som hovslagarlärling, med just hältor som specialintresse, och blir lätt chockad på banorna när jag ser hur många hästar, oavsett organisation och nivå, som är ute och tävlar med orenhet/hälta i gången.

Jag lyfter på hatten för SQHA's initiativ, och hoppas att alla westernorganisationer följer efter.

/Mike

lyfter på hatten till det här oxå.
kanske ger fler möjligheter till pole bending o andra time events, ev kanske fler ko klasser oxå, dock kanske det oxå skapar lite mer problem för vissa ställen att hålla i tävlnigar...
men för övrigt ett bra alternativ, fler sjuka hästar från banan!
BRA!

Ja man får ju förutsätta att det kommer att användas veterinärer som har mycket vana av Quarterhästar. Fler än en veterinär (och andra människor som ej är vana vid våra raser) har jag hört anmärka om stelhet osv (särskilt vid böjning) när det helt enkelt handlar om dessa hästars rörelsemönster.

Men den risken hoppas jag är liten eftersom det är quarterfolk som anordnar och därmed kan välja veterinärer man vet har koll!

Däremot kan jag ju tycka att det ska vara onödigt då hälta/orenhet ska innebära diskvalificering i alla klasser, så om behovet finns är det ju snarare ett symptom på att något är fel i någon annan ände....

Kan inte säga att jag har sett så många halta/orena hästar på banan :confused: men visst, någon har man väl sett då o då.
Dock har jag varit med om att folk hindrats från att starta av tävlingsledningen redan på framridningen och även folk som blivit kallade av banan.

Positivt som sagt för timed eventsen som säkert får fler chanser nu!

Jag tycker de är en självklarhet att de ska va vetkontroll på alla tävlingar. man ser mkt hästar som är orena.

Jättebra!!
RHA har haft vet.bes. för alla startande oavsett klass i 5 år, skönt att fler äntligen följer efter!!
Ninni

Så länge de inte använder sig av böjprov så är det ok för mig.

Men den risken hoppas jag är liten eftersom det är quarterfolk som anordnar och därmed kan välja veterinärer man vet har koll!

Tyvärr kan jag ju säga, eftersom jag var med när vi hade vet. besiktningar på alla westerntävlingar, att det inte funkade särskillt bra...
Det var rätt vanligt att quarter och paint ansågs vara halta eftersom dom inte kunde röra sig enligt vetrinären. (Som oftastvar van vid att tittapå hästar med stora luftiga rörelser.
Det fungerade MYCKET dåligt då, av den anledningen fick man westerntävlingarna klassade som dressyrtävlingar, och därför är det inget krav på vet. besiktning (förutom tidsgrenar)

Tyvvär så var största delen av SQHAs nuvarande styrelse inte med den gången, och den som ev. var med har kanske glömt hur det var...:smirk:

Självklart skall inga halta hästar tävlas, det är ju direkt diskvalificerande att komma in i en klass med en halt häst, och ett allvarligt fel av en domare som inte diskar den!

Dessutom lite märkilgt att lägga kostnaden i officecharge... Förra gången det begav sig, behövde åtminstone inte de som ej reds vet besiktas, ska vi besikta våra ettåringar för att skritta tio meter och trava trettio eller?
Hmmm, skeptisk...

Ja jag funderar ju på när isåfall vet besiktningen innan haltern ska läggas... :confused:

Och som sagt, hälta/orenhet är diskvalificerande. Varför ska det behövas veterinärbesiktning då (timed events och boskapsgrenar kan jag förstå där domaren inte ser hästen gångarter på samma sätt)

Jag är inte emot vet besiktning i sig, jag tävlar aldrig med halta hästar, men jag kommer också ihåg hur bra det gick sist :crazy:

Så länge de inte använder sig av böjprov så är det ok för mig.

det brukar väl inte vara böjprov äns på hopptävlingar? :confused: bara lite klämmning på rygg/ben plus språngmach fram och tillbaka.. så var det iaf de gånger jag stått på hoppning...

rent allmännt tycker jag att det är ett bra insiativ, men om det fungerar eller ej vet jag inte

Ja jag funderar ju på när isåfall vet besiktningen innan haltern ska läggas... :confused:

:angel: Just vad jag också är rädd för... Jag går upp fem i vanliga fall för att hästen ska hinna röra på sig, och få äta frukost i lugn och ro... Ska pålles frukost ryka nu då eller? Det är ju himla bussigt mot djuret...
Jag får väl låta bli att gå och lägga mig helt enkelt...
Wranglan- kastar du en vattenballong på mig när jag håller på och somnar i haltern? ;)

:D Ställ dig brevid mig du så lär det skvätta på dig också.
Eller så ber vi sjysta klubben på läktarn kasta på dig också!

*viskar* du vet dom där som inte vågar tävla själva.... :devil::angel:

näää inte för Halter va?????

Senast ändrad av en moderator:

näää inte för Halter va?????

Jag vet inte, men varför ska man i sånt fall betala för det i officechargen...:confused:
Bättre i sånt fall att betala det separat för den häst man rider.

:D Ställ dig brevid mig du så lär det skvätta på dig också.
Eller så ber vi sjysta klubben på läktarn kasta på dig också!

*viskar* du vet dom där som inte vågar tävla själva.... :devil::angel:

Åhhhh....min vän du förstår väl vilken gubbe jag saknar nu va???
Mhmmm....just det....den som jag aldrig hittar...:devil:

Då jag säkert endå blir "staket ryttare" i sommar så kan jag sitta redo på läktaren med vatten ballonger.. för att väcka er stackare som gått upp tidigt..:devil:

Kom till mig....jag har en hel korg full med smackiga stora vattenballonger...o säkert även annat smått o gott ni kan få kasta....:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka