Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

Sv: Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

Jag anser att domaren och banpersonalen/tävlingsledningen ska göra sitt jobb i första hand. Och dessa ska inte bedöma på något annat sätt än en veterinär ska, är hästen halt eller ofräsch så ska den diskas eller inte tillåtas starta.

Om dom gjorde det behövdes det inte påföras extrakostnader för veterinär.

Fast domare och banpersonal är väl inte utbildade veterinärer?

Det kan ibland vara svårt att se vad som Rick L uttryckt "mechanical limpness" om en pleasurehäst i undertempo och vad som är hälta.

Har man en veterinär som inte tillåter start så minskar säkert diskussionerna med domaren "jamen min häst är inte halt egentligen, det var fel att jag blev plockad av banan"...

Domarens jobb "i första hand" är att rangordna ekipagen.
Domaren har också rätt att plocka en häst av banan om den är halt.

Så långt jag vet har inte banpersonalen inom WRAS det mandatet. Men jag kan vara felaktigt uppdaterad på den delan av regelboken.

Tävlingsledaren har mandat att göra det.:grin:

Verkar alltså finnas ett behov trots allt. Är det lika inom andra grenar tro, att det är dålig kunskap bland tävlingsfolk? Eller är det så att western inte är lika "seriöst"??

Kanske saknas en del av den elementära utbildning som man trots allt får på ridskola, för dem som kommer direkt in i westernvärlden. :confused:

En mer välvillig tolkning är att hästarna var fräscha dagen innan och att något hänt under natten eller under själva transporten. Men jag är tveksam till att det är vanligaste förklaringen.

Jag tror ärligt talat inte att det är så stor skillnad i kunskaper mellan de olika disciplinerna. Det finns nog duktigare och mindre duktiga ryttare över allt.
Jag har en kompis som rider dressyr. Hennes fina häst började stöka ordentligt när de började med byten. Innan dess, inga större problem än "mycket nerv" på tävlingsbanan.

En noggrann koll visade sedan att det var en gaffelbandsskada som tydligen hästen maskerat men där hästen inte fixade den ökade samlingen vid träning inför byten.

Hästen har inte visat hälta, utan endast blivit stökig vid träning som jag skrev ovan.
Och inte vet jag om en sådan problematik hade visat sig vid veterinärbesiktning heller, för all del.
I islandshästvärlden är det ju många hästar som har orenheter i takten. Att då skilja mellan taktproblem och hälta måste vara enormt svårt! Både för ryttaren och för en veterinär vid besiktning.

Visst väcks många frågor kring tävlande, orenheter och veterinärkontroller.

Eller som vår gamla tant sokm började visa hälta 2004 när vi var nere i Hjo och tävlade på den jobbiga och delvis mycket djupa banan.
Det visade sig när vi kom till klinik och röntgade att hon hade spatt och att hon troligtvis redan hade haft detta i 3-4 månader, men att hon klarat av det på grund av att hon gått på bra hårdare ridbanor ända tills vi kom ner till Hjo.

*kl*

nu ar jag inte i sverige (duh..) men ville hysta in mina 5 oren anda.

Nar jag var aktiv (funktionar) pa bade klassiska och westerntavlingar, dar de klassiska hade vet besiktning (hoppning) vs de westerntavlingarna -utan- vet. (WRAS tavlingar) sag jag ytterst ytterst sallan halta hastar. Kan minnas 2-3 stycken, och de var inom hoppningen. SQHA/liknande, pa "min" tid kan jag inte minnas en enda halt hast. Minns daremot ett par WRAStravare med taktfel, passaktig trav o sadar.

Sa.. om det nu ar halta hastar som tavlas till hoger och till vanster "nu for tiden" sa undrar jag VAD som har andrats pa 5 ar?

Fler ryttare som har for brattom? Fler ryttare med dalig grundutbildning? Samre kvalite pa hastarna?

Underlagen? Ar traningarna annorlunda? Generella attityden?

Jag ar, sjalvklart, for veterinarbesiktning... aven om det i slutandan kanske blir dyrare. En ridstil blir bara tagen sa seriost som dess ryttare ar sa att saga. Western har lange varit "det rodhariga styvbarnet" - sa lange det finns utrymme for -oseriosa- ryttare att tavla och "visas upp" sa kommer inte western bli av med den stampeln - Oavsett hur manga otroligt duktiga och skickliga ryttare vi har!

:cool:

sen maste jag nastan hysta in en fotnot aprapa "rik" vs "fattig" ryttare och dess hast.

En billig hast kostar lika mycket varje manad som en dyr hast. Det kostar lika mycket att trana en quarter som en travare eller ett russ. Traningstillfallena ar de samma. Bensinen till och fran tavlingarna har samma pris osv. Enda "skillnaden" ar ett eventuellt inkopspris - men aven inom quarter/paint i sverige kan man hitta en vettig "allround" hast for en ganska natt summa. Det ar knappast som om "alla" med kvartingar eller paints har pungat ut 120 000 pa en fardig hast.... :rofl: Skillnaden ar val nar man bestamt sig for vad man vill ha och da koper en hast tranad och avlad for just det andamalet - Precis som hopp halvbloden... vill man hoppa koper man inte en hast som ar ren dressyrstam och bara utbildad dressyr. Och man far "snallt" betala for den traning och tid som ligger i den nalspetsade hasten. :cool:

sadar, da var jag fardig!
over n out! :D

Vad jag inte fattar är varför en veterinärbesiktning tex kostar 300:- för en reiner och 500:- för en kossehäst på en AQHA show, men bara nån hundralapp som du skrev (?) på en Wras eller hopptävling???

QUOTE]
Ja visst är det konstigt!

På de WRAS-tävlingar där jag deltagit och anmält mig i år har vet avgiften standardmässigt varit 100kr för hela tävlingen, samma oavsett hur många grenar man anmäler.
Jag har ridit mest C-klasser och vid två tillfällen också efteranmält mig på B-reining (för att se om det gick med min 7-årige nordistravare:D)
Samma avgift för alla ekipage, men det har varit lite olika vem som skulle betala avgiften och låta besikta hästen.
På någon BCD-tävling, obligatoriskt för alla.
På någon tävling, från C-nivå och uppåt.

Kan det vara skillnad i antal deltagare så att det är färre ekipage anmälda på quartertävlingen?
eller kan det vara så att arrangören "mjölkar" ekipagen så mycket de vågar???
Verkar också ologiskt för mig att reinern kostar mindre att veterinärbesikta än kossehästen.

Jag kanske kan bidra till logiken i detta då, reininghästarna kräver besiktnig men inte veterinär närvarande under klassen, alla klasser med boskap kräver förutom besiktning även veterinärsnärvaro under klassen och vi vet alla hur lång tid dom klasserna tar! Det är där dom stora kostnaderna kommer! Att bara besiktiga är en struntsumma i sammanhanget! Idag ligger tävlinganas kostnader för veterinär runt 20-25 000:- om dom omfattar ALLA boskapsklasser!

Det ar val det samma med alla timed events? Att veterinar maste vara narvarande? eller minns jag helt fel?

Tävlingsledaren har mandat att göra det.:grin:

Verkar alltså finnas ett behov trots allt. Är det lika inom andra grenar tro, att det är dålig kunskap bland tävlingsfolk? Eller är det så att western inte är lika "seriöst"??

Kanske saknas en del av den elementära utbildning som man trots allt får på ridskola, för dem som kommer direkt in i westernvärlden. :confused:

Ja tävlingsledare och domare kan plocka bort halta eller orena hästar, men deras kompetens ifrågasätts omedelbart om så sker! Ur den synpunkten är en utbildad veterinär att föredra!
Att hästägaren själv väljer att kliva av en uppenbart skadad häst är nog en utopi, min erfarenhet är att ryttaren hamnar i något slags förnekelsetillstånd och är redo att slåss med näbbar och klor för att få fortsätta, tyvärr.
Jag har exempel från pleasure på Greva där publiken till slut reste sig och buade ut en ryttare som först tävlade en AQHA pleasure under publikens kommentarer, men utan åtgärd från domare eller tävlingsledare, nästa klass var en NSBA men när ekipaget visade sig där oxå fick publiken nog och skrek och buade så ryttaren lämnade banan, fortfarande utan åtgärd från domare eller tävlingsledare! Det är ingen enkel problematik det här!!

sen maste jag nastan hysta in en fotnot aprapa "rik" vs "fattig" ryttare och dess hast.

En billig hast kostar lika mycket varje manad som en dyr hast. Det kostar lika mycket att trana en quarter som en travare eller ett russ. Traningstillfallena ar de samma. Bensinen till och fran tavlingarna har samma pris osv. Enda "skillnaden" ar ett eventuellt inkopspris - men aven inom quarter/paint i sverige kan man hitta en vettig "allround" hast for en ganska natt summa. Det ar knappast som om "alla" med kvartingar eller paints har pungat ut 120 000 pa en fardig hast.... :rofl: Skillnaden ar val nar man bestamt sig for vad man vill ha och da koper en hast tranad och avlad for just det andamalet - Precis som hopp halvbloden... vill man hoppa koper man inte en hast som ar ren dressyrstam och bara utbildad dressyr. Och man far "snallt" betala for den traning och tid som ligger i den nalspetsade hasten. :cool:

sadar, da var jag fardig!
over n out! :D

Där sade du samma sak som en klok man sade till mig en gång också, att det kostar lika mycket att träna och äga en "billig" häst som det gör att träna och äga en "dyr" häst....;)

Kan tillägga att man även kan ta beslutet att avla fram det man vill ha på egen hand... :p

Ibland ser man orenheter i gångarterna hos vissa hästar. Det kan vara hälta men det kan också vara en rörelsestörning som inte är av veterinär art. Hur som helst så ser man ofta inte dessa avvikelser på ett rakt spår i trav som gäller vid veterinärbesiktning på tävlingsplats. Vi vet också att många veterinärer som inte har erfarenhet av pleasurehästar kan ha svårt att avgöra om det rör sig om hälta eller inlärning av gångarter. Jag var en gång på klinik hos en välkänd veterinär som hävdade att min quarter var halt på alla ben för att den var ovillig att röra sig i "friskt tempo"?

Jag råkade en gång ut för en veterinär som pekade på lårmuskeln precis ovanför hasen och sa "Är hon alltid så där svullen där?".....:rofl::rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 058
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar