Sv: Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?
Fast domare och banpersonal är väl inte utbildade veterinärer?
Det kan ibland vara svårt att se vad som Rick L uttryckt "mechanical limpness" om en pleasurehäst i undertempo och vad som är hälta.
Har man en veterinär som inte tillåter start så minskar säkert diskussionerna med domaren "jamen min häst är inte halt egentligen, det var fel att jag blev plockad av banan"...
Domarens jobb "i första hand" är att rangordna ekipagen.
Domaren har också rätt att plocka en häst av banan om den är halt.
Så långt jag vet har inte banpersonalen inom WRAS det mandatet. Men jag kan vara felaktigt uppdaterad på den delan av regelboken.
Jag anser att domaren och banpersonalen/tävlingsledningen ska göra sitt jobb i första hand. Och dessa ska inte bedöma på något annat sätt än en veterinär ska, är hästen halt eller ofräsch så ska den diskas eller inte tillåtas starta.
Om dom gjorde det behövdes det inte påföras extrakostnader för veterinär.
Fast domare och banpersonal är väl inte utbildade veterinärer?
Det kan ibland vara svårt att se vad som Rick L uttryckt "mechanical limpness" om en pleasurehäst i undertempo och vad som är hälta.
Har man en veterinär som inte tillåter start så minskar säkert diskussionerna med domaren "jamen min häst är inte halt egentligen, det var fel att jag blev plockad av banan"...
Domarens jobb "i första hand" är att rangordna ekipagen.
Domaren har också rätt att plocka en häst av banan om den är halt.
Så långt jag vet har inte banpersonalen inom WRAS det mandatet. Men jag kan vara felaktigt uppdaterad på den delan av regelboken.