Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

Sv: Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

I det stora hela är vi nog egentligen ganska överens.

Vad jag inte fattar är varför en veterinärbesiktning tex kostar 300:- för en reiner och 500:- för en kossehäst på en AQHA show, men bara nån hundralapp som du skrev (?) på en Wras eller hopptävling???

Vad är skillnaden liksom :confused: Sedan kan jag tycka att även den "hundralappen" kan vara för mycket för den som är ute och ska lalla runt en trail in handbana för att känna på tävlingatmosfären till exempel.

Och vad gäller uppstallning, don't even get me started..... 1100:- för en helg, 500:- för en dagbox, varför?????? Och som sagt camping och el är också ofta orimligt dyrt.

Många tävlande har ju ramlat bort både från större och mindre tävlingar och för många är säkert ytterligare en "måste avgift" säkert droppen...

Vad jag inte fattar är varför en veterinärbesiktning tex kostar 300:- för en reiner och 500:- för en kossehäst på en AQHA show, men bara nån hundralapp som du skrev (?) på en Wras eller hopptävling???

QUOTE]
Ja visst är det konstigt!

På de WRAS-tävlingar där jag deltagit och anmält mig i år har vet avgiften standardmässigt varit 100kr för hela tävlingen, samma oavsett hur många grenar man anmäler.
Jag har ridit mest C-klasser och vid två tillfällen också efteranmält mig på B-reining (för att se om det gick med min 7-årige nordistravare:D)
Samma avgift för alla ekipage, men det har varit lite olika vem som skulle betala avgiften och låta besikta hästen.
På någon BCD-tävling, obligatoriskt för alla.
På någon tävling, från C-nivå och uppåt.

Kan det vara skillnad i antal deltagare så att det är färre ekipage anmälda på quartertävlingen?
eller kan det vara så att arrangören "mjölkar" ekipagen så mycket de vågar???
Verkar också ologiskt för mig att reinern kostar mindre att veterinärbesikta än kossehästen.

Att det är dyrare på kosse-tävlingar är naturligt, då veterinären även måste finnas på plats under dagen, likaså timed events.
För övrigt kan jag hålla med! Förstår inte varför det ska vara dyrare på en rasshow, veterinären kostar ju lika mycket oavsett vad för slags tävling det är...

På de tävlingar jag deltagit handlar det om ca 2 timmars jobb, samtidigt, ju fler ekipage man drar in, desto längre tid och högre kostnader!
Plockar man då bort de klasser där besiktning känns onödig så skulle ju antagligen kostnaden för arrangören minska.

Vad gäller övriga priser, så går ju WRAS-tävlingar i allmänhet på enklare och billigare anläggningar, då kan även priserna hållas nere.

Kanske borde även arrangörerna kunna skaffa fler sponsorer, i mitt tycke är det mest "häst-sponsorer", kanske kan det vara en bra idé att dra in näringslivet, satsa på sponsorer som kan betala bra.

Bara några tankar....

Tyvärr har jag inte full koll på nsba, eftersom jag bor i norrland så har vi inte så mycket att välja på.
Men vet att vi har haft nsba på wrastävlingar, var inte med då eftersom att lösa licenser mm för 1-2klasser blev för stor kostnad för att bara rida för skojs skull.

Jag tror många drar sig numera är för att man nästan måste ha alla saker redan på lägstanivå. Även fast jag bor i norrland så märker jag av det, jag är inte missunsam att någon har mer pengar osv. Men lössvansar i D-klass.... det känns lite overkill... eller som när ridskolan anordnade en egen westerntävling så fanns det några lössvansar där med...
När jag började så var det de duktiga som hade sånt och man kände ingen press på att behöva köpa en showblingblingshowmanshipjacka för att vara med i pleasure d. Det räckte med en skjorta då det ändå lätt gick att plocka ut vinnaren...
Har även märkt av den hårdare stämningen osv. Vilket har fått iallafall mig att dra mig ur.

Jag tror många drar sig numera är för att man nästan måste ha alla saker redan på lägstanivå. Även fast jag bor i norrland så märker jag av det, jag är inte missunsam att någon har mer pengar osv. Men lössvansar i D-klass.... det känns lite overkill... eller som när ridskolan anordnade en egen westerntävling så fanns det några lössvansar där med...
När jag började så var det de duktiga som hade sånt och man kände ingen press på att behöva köpa en showblingblingshowmanshipjacka för att vara med i pleasure d. Det räckte med en skjorta då det ändå lätt gick att plocka ut vinnaren...
Har även märkt av den hårdare stämningen osv. Vilket har fått iallafall mig att dra mig ur.

Din upplevelse är en annan än min.
Jag upplever stämningen som mycket god och positiv inom Distrikt Mitt, där jag är och leker på huvudsakligen C-nivå. Jag blev väldigt uppmuntrad av de duktiga ryttarna när jag vågade testa B-nivå reining. Blev peppad och fick mycket applåder efter mina ritter, även av de "riktiga" B-ryttarna som jag knappt känner, och detta trots att jag rider en "udda" ras (nordsvensk travare).
Detta är ju det som gör att det är kul att åka ut på tävling trots att det kostar en hel del.

Klädseln varierar, och skjorta är vanligt på BCDE-nivå och inte så mycket bling.
Har inte sett någon lössvans i sikte (men det kan ju också bero på att jag inte tittar efter några; vad vet jag?).
Visst lägger man mer märke till pimpade ekipage, men jag har aldrig uppfattat att det skulle vara ett måste.

Tyvärr har jag inte full koll på nsba, eftersom jag bor i norrland så har vi inte så mycket att välja på.
Men vet att vi har haft nsba på wrastävlingar, var inte med då eftersom att lösa licenser mm för 1-2klasser blev för stor kostnad för att bara rida för skojs skull.

Alla tävlingsarrangörer kan arrangera NSBA klasser. Det är bara att ansöka. NSBA själva håller som sagt inga tävlingar utan det är varje tävlingsarrangör som väljer att ha NSBA klasser.

Nu är dessutom licenserna borttagna, det räcker att man är medlem. Och man kan välja att bara vara medlem i NSBA Scandinavia och vara med o tävla om pokaler och buckor, eller att också vara med i NSBA USA och vara med i deras rankingsystem.
Minst 55% av anmälningsavgifterna går dessutom alltid tillbaka till de tävlande som prispengar.

Ja isåfall är det hårdare på D-nivå än på AQHA shower för där har definitivt inte alla lössvansar och liknande, långt ifrån! Jag har aldrig haft en lössvans i hela mitt liv.
Och blinget är inte heller något krav, mer en smaksak. Det finns många som rider i enkla snygga skjortor osv.
Jag har köpt massor av showkläder på second hand.

(Sedan om man vill ha lössvans så ska man naturligtvis ha det. Det gör mycket för hela intrycket om man väljer rätt svans.)

Senast ändrad:

Din upplevelse är en annan än min.
Jag upplever stämningen som mycket god och positiv inom Distrikt Mitt, där jag är och leker på huvudsakligen C-nivå. Jag blev väldigt uppmuntrad av de duktiga ryttarna när jag vågade testa B-nivå reining. Blev peppad och fick mycket applåder efter mina ritter, även av de "riktiga" B-ryttarna som jag knappt känner, och detta trots att jag rider en "udda" ras (nordsvensk travare).
Detta är ju det som gör att det är kul att åka ut på tävling trots att det kostar en hel del.

Sådant är verkligen roligt att höra!!! Så var det "på min wras tid"... dvs förra seklet eller nåt.

Nu är det ju inte så att alla har lössvans, men det blir fler och fler. Och visst finns det dom som inte har blingkläder osv men det är helt klart många fler än tidigare.

Förr var det vanligare med party efter tävlingarna, iaf här, och det saknar jag.

Det var ju bra att licenserna på nsba var borttagna :)

Det är jättebra att ni trivs ute på tävlingarna!

Ang. veterinärbesiktningen så håller jag med Wrangler, finns väl inte så mycket mer att säga där.

Men en sak som definitivt kostar under en tävlingshelg är uppstallningen. 1100:- ligger uppstallningen på för en helg på Nationals, vilket jag valde bort att åka på av ekonmiska skäl, lägger hellre pengarna på träning då min häst inte har så mycket göra i de högre klasserna ännu.

För att göra en jämförelse så åkte jag med min shetlandshingst på riksutställningen i Vetlanda förra året. Den hölls tillsammans med Morganhästens rasförbund, och vi delade stall med dessa fina hästar. Uppstallning kostade där 150:-/dygn inkl. strö (!) och alla boxar var ordentligt rengjorda och plomberade vid ankomst. Jag pratade med en av arrangörerna ang. detta då jag inte förstod hur det kunde vara så billigt, men de tog helt enkelt ut självkostnadspris för boxarna, och strö köpte ridklubben in såpass billigt, var någon typ av sågspånsvariant. För övrigt väldigt fin anläggning med bra uppstallning och två ridhus, bra utrymme för camping och ganska centralt läge i landet...

Man kanske skulle byta ut storhästarna mot shettisar, många hade 3 hästar i samma box, billigt och bra :D

Jag har inte heller samma upplevelser som du. Tycker att stämningen är bra här i norr (Västernorrlan, Jämtland, Gävleborg). Blinget ska man vara medveten om kan fälla mer än det ger vinst eftersom ju mer blingad, desto mer har man ögonen på sig. Kan man då inte leverera en godtagbar ritt åker man snabbt ner i listorna (har varit domarbiträde så jag har sett det).

Men en sak som definitivt kostar under en tävlingshelg är uppstallningen. 1100:- ligger uppstallningen på för en helg på Nationals, vilket jag valde bort att åka på av ekonmiska skäl, lägger hellre pengarna på träning då min häst inte har så mycket göra i de högre klasserna ännu.

Uppstallning kostade där 150:-/dygn inkl. strö (!) och alla boxar var ordentligt rengjorda och plomberade vid ankomst.

Ja det håller jag med om. Plus att man inte kan boka box för en dag utan det är hela helgen eller inget. Nu har ju jag sån tur att jag bor i Skara så jag behöver inte tänka på box vid tävling på Axvall, men för andra kan det ju bli vansinnigt dyrt :crazy:
På rikset iår kostar en box 200 per dygn och det finns inget krav på att man måste boka box för hela helgen.

Men kan inte en del i det hela vara att många (säger inte alla!) vill ha en anläggning med två ridhus och bra uppstallning?

Dessa anläggningar kostar ofta mycket i hyra, kan man välja enklare ställen (som många WRAS-tävlingar har) så sjunker kostnaderna en hel del.

Hör ofta att det MÅSTE vara inomhus för att sadlarna bli förstörda om det regnar och kommer vatten på dem, men har aldrig riktigt fattat varför???
Många stora hopptävlingar går utomhus, varför blir inte deras sadlar förstörda:confused:

Men fast man är på en anläggning med ridhus och tävlingarna går inomhus borde man väl kunna ha möjlighet att boka (och bara behöva betala) box för en eller två dagar, inte för hela helgen. Alla som behöver box vill/kan inte vara på plats tors-söndag och nyttjar bara en box ex en natt men måste ändå betala fullpris för den

Men tänk då på att arrangören kanske inte kan räkna med att få den uthyrd övriga dygn, vilket säkerligen skulle generera högra priser både för dygns- och meetingpriser...

Nu går jag mot strömmen lite, det kanskevfaktiskt är bra för att få western klassat som mer seriös?
Tex hoppning osv har veterinärbesiktning.
Ond rygg etc syns oftast inte på håll.
Sen tycker jag det ska vara mer press på de stora ryttarna som rider små hästar, vet att många kallar western för tjockisgren.... och många gånger har jag sett tokigheter men inte vågat sagt något eftersom jag är för feg....

Inom hoppning krävs det inte på "nybörjarnivå" och dressyren krävs det först ännu hägre upp. Jag tror knappast det handlar om att klassas som "seriöst" eller inte utan snarare som jag skrev först - att man vil slå ut kostnaden på fler ekipage. Att halterhästar eller motsvarande i WRAS ska besiktas förstår jag inte. Faktiskt inte heller E-klasser, walk & trot osv.

Jag bor också i norrland och har visserligen inte varit på många tävlingar, men lössvansar i D-klass tycker jag är överdrivet och jag skulle skämmas ihäl med lössvans på den nivån :o

Om det "krävs" eller inte är ju upp till en själv och beroende på om man vill hänga med på trenderna eller inte.

Men nu är det ju många som inte kommer öht just pga dom dyra uppstallningskostnaderna vilket gör att arrangörerna tappar dom ekipagen helt. Att möjligheten till att hyra box färre dagar tror jag inte skulle leda till att mindre ekipage kommer och tävlar utan snarare tvärt om

Får jag bara fråga hur det egentligen kan vara något negativt med att det införs något som kontrollerar hästarnas välmående? Oavsett nivå alltså (jag har inte jättebra koll på de olika klasserna inom western).

Jag förstår att det blir dyrt för oss människor, men är det inte värt det för att sedan kunna gå in på banan och veta att vad som än händer så mår hästen iallafall bra?

Ta inte detta som dryga frågor, jag bara undrar hur ni tänker kring det ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 058
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar