Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

Sv: Veterinärbesiktning, bra eller dåligt?

Jag tror inte någon ser själva veterinärbesiktningen som negativ.
De allra flesta åker inte på tävling medvetet med en häst man inte tror kommer klara en flygande besiktning. Och det har inget med "western" att göra, det är inte fler ofräscha hästar inom western än i någon annan diciplin.

Men om man är medveten om hur trenden vad gäller aktiva sett ut de senaste åren så måste man räkna in det. De flesta vill att sporten ska finnas kvar, att det ska finnas tävlingar att åka till oavsett nivå. Men med ökade kostnader och sämre ekonomi blir det färre och färre tävlande, tävlingar får ställas in och tom läggas ner och klasser plockas bort.

Att påföra extrakostnader för något som verkar fullständigt onödigt -tex veterinärbesikting för att delta i en halterklass med sin häst är bara en spik till i kistan. Många argumenterar att det bara är en liten kostnad i det stora hela, men för många är den dels inte särskilt liten och många bäckar små....

Och i sken av den diskussion vi kom in på här innan ang kostnader och tävlingar så även att det verkar kosta mer för oss som tävlar AQHA med veterinär än för de som tävlar WRAS så tror jag WRAS tävlingarna drabbas hårdare ändå.... Just eftersom det blir för dyrt och omständigt att åka och leka/träna/lära sig på småtävlingarna, på gräsrotsnivå.

Dessutom, återigen, har vi inom AQHA, APHA och säkert också WRAS (eftersom den regelboken bygger på AQHA´s) klart och tydligt regler vad gäller halta hästar, hästar med sår, hästar med blod osv osv, som faktiskt täcker upp alldeles utmärkt. Se till att det finns kunnig personal på tävlingarna vid sidan av domaren som har stake nog att säga ifrån och plocka bort hästar -utnyttja de regler och den personal som redan finns!

Nejdå, ser inget negativt i det egentligen, men i många fall känns det onödigt!

Jag tror ju inte att t ex hoppningen har vet-besiktning på alla ekipage bara för att det är obligatoriskt på högre höjd!

Vet faktiskt inte als hur det hanteras på s k Pay and jump, finns det då veterinär för högre höjder? Tror inte det, räknas nog som tävlingsträning, vilket ju även E-klasser är...

Och att ha vet-besiktning i dessa klasser samt i halter-klasser bara för att reining på nationell nivå kräver det känns lite fel.....

Dock kan jag förstår tanken att sprida kostnaden då vi har rätt få ekipage på nationell nivå.

Känns dock fel att BLIVANDE tävlingsryttare ska behöva bekosta en enda gren på så hög nivå.

Efter regeln om veterinärbesiktning för B-reining så har det blivit allt vanligare med besiktning för alla ekipage, även E-nivå och halter-klasser.

Vad anser ni om det?

I fjol när vi hade tävling var veterinären oförstående till varför halterhästarna skull besiktas.

Så, är det bra att ha det eller inte anser ni...:confused:

Veterinärbesiktningar i all ära...men...
Min egen högst personliga åsikt är att ok i reining och kosseklasser där det kanske kan vara svårbedömt genom domare huruvida hästen går rent eller ej!
I en Halter eller gångartsklass skulle jag vilja påstå att en oren häst omedelbart diskas eller avvisas från klassen...

:banana:

Något som varit på tapeten under en tid är det ryktet om att SQHA toksaltar sina vet.kostnader. En kontroll av de olika kostnaderna ligger på gjordes av SQHA-medlemmar och svaret var att SQHA gjorde en vinst på 100% på vet. bes. Detta har gjort att Nationals i ett huj sänkte sina priser i hopp om att tysta kritiken. Att man så snabbt kan sänka så mycket gör mig bara än mer sur, för det bevisar verkligen att de har stora marinaler som inte ens behöver tid att räkna på om det finns täckning för en så stor sänkning som nu gjordes.

Att boxarna är dyra är inte arrangörens ”fel” Inte sällan så hyr man anläggningen för en liten blygsam summa mot att ägaren till anläggningen tar intäkterna för boxarna. Eftersom det bara finns ett par platser i landet med passande anläggningar så är det svårt att hota med att gå till andra anläggningar om priserna justeras neråt då alla anläggningar jobbar på samma sätt.
Att man bör vara inomhus tycker jag är en självklarhet när det handlar om tävlingar på högre nivåer. Hur många Pleasureryttare skulle ställa upp i regnoväder? Vet ingen Pleasureryttare som skulle masa runt på sin tokdyra silverutsmyckade sadel på en utomhusbana i regn.

Om jag tolkar föregående inlägg korrekt så är det alltså så att SQHA egentligen är en skitrik förening vars uppgift är att mjölka sina medlemmar på pengar?????! Det är mao en gäng okunniga som bara vill jävlas? Att dom jobbar ideellt är bara en tillfällighet? (lugn, jag är inte med i styrelsen men jäklar vad stryk dom får av vissa!!

Fast jag kan förstå resonemanget!
Vi tog ut ca 100:- för ekipage på C- och B-nivå (bestämt innan inom cupen vi körde), och vi gick nog inte back på veterinärkostnaden....

Är nog inte DÄR man ska håva in pengarna, och nu talar jag iofs för WRAS-tävlingar, men även där arbetar funktionärer ideellt...

I en Halter eller gångartsklass skulle jag vilja påstå att en oren häst omedelbart diskas eller avvisas från klassen...

:banana:

Absolut, den borde avvisas, men jag kan säga att det uppenbarligen inte funkar speciellt bra, då jag såg en tydligt halt häst förra året på paint champ.
Den var så uppenbart halt att jag aldrig ens skulle suttit upp på den, men denna hästen gick flertalet klasser utan att bli avvisad

Om jag tolkar föregående inlägg korrekt så är det alltså så att SQHA egentligen är en skitrik förening vars uppgift är att mjölka sina medlemmar på pengar..QUOTE]

Titta gärna in på SQHA´s Facebooksida och sök upp frågan om varför bes ska kosta olika på Nationals... Då kommer du se en hel dels medlemmars åsikter om detta och SQHA´s arbete

Och då hjälpte det uppenbarligen inte med veterinärbesiktning????

Absolut, den borde avvisas, men jag kan säga att det uppenbarligen inte funkar speciellt bra, då jag såg en tydligt halt häst förra året på paint champ.
Den var så uppenbart halt att jag aldrig ens skulle suttit upp på den, men denna hästen gick flertalet klasser utan att bli avvisad

Fast jag anser att det är där man måste börja. Det är ett solklart regelbrott. Om inte domaren tar sitt ansvar så måste man ha tillräckligt vass personal som informerar tävlingsledare/show management som då vågar plocka bort ekipaget. Har man en veterinär på plats är det ju bara att kräva en besiktning av den hästen då så blir det inget snack.
Och sedan ta en diskussion runt det med ansvarig domare, och inte välja den domaren nästa gång om problemet uppstår igen.

Absolut, jag håller med på alla plan. Det var riktigt förvånande att ingen gjorde eller sa något. (Önskar att jag hade gjort det nu i efterhand)
I min värld är det är självklarhet att ekipaget ska plockas bort, vet.bes SKA inte behöva vara nödvändigt i dessa klasser.

Texas, detta var i gångartklasserna, därför var alltså ingen vet.bes gjord, antar jag.

Tycker det är viktigt att ta tag i dessa frågor!

Jag förstår inte varför en veterinär ska till för att konstatera om en häst är halt????

Eller hur. Fel ände att börja i?

Läste också diskussionen på facebook där någon skrev att det var bra med vet.bes för "det är väl skönt att veta att man går in med en frisk häst"

:confused::confused::confused:

VET man inte det innan har man inte där att göra till att börja med.
Och då har vi mycket att jobba med, men börja i rätt ände och använd de resurser som redan finns och betalas för ändå.

Det kan nog hända, men jag skulle vilja påstå att det inte hör till vanligheten direkt...
Ser man något sådant förekomma och man är säker på sin egen bedömning ska man kontakta tävlingsledningen som kan vidta åtgärder, tror kanppast det gynnar någon att en halt häst får tävla en helg eller dag...

Om jag tolkar föregående inlägg korrekt så är det alltså så att SQHA egentligen är en skitrik förening vars uppgift är att mjölka sina medlemmar på pengar..QUOTE]

Titta gärna in på SQHA´s Facebooksida och sök upp frågan om varför bes ska kosta olika på Nationals... Då kommer du se en hel dels medlemmars åsikter om detta och SQHA´s arbete

Jag gjorde detta och kunde lätt konstatera med hjälp av initierade källor att det är väldigt få medlemmar som tycker, utan helt andra personer.

KL.
Ser om jag kan få liv i den här tråden igen.
Var igår i Insjön och tävlade western. Det var en BDE-tävling. B- och D-ekipagen besiktades.
Det var flera ekipage som inte gick igenom veterinärbesiktningen. En häst gick igenom efter att ha blivit skodd.

Vad säger detta?

Enligt min mening
1- Det är inte bortkastat med veterinärbesiktning.
2- Hästägarna har inte tillräckliga kunskaper och noterar inte att hästen är oren.

Felet ligger i mina ögon mest i slutsats 2. Hästägarna bör skaffa större kunskap. Detta gällde ju inte proffsen som jag tycker att man kan vänta större kunskaper från, utan mer eller mindre blåbär.

Min häst gick igenom (även om jag var lite orolig innan pga en relativt färsk staketskada på höger fram, dock utan hälta) och jag betalar gladeligen den där hundralappen.

Fast du menar att bara veterinären kunde uppmärksammat att dessa hästar inte var fräscha/halta/ömfotade då???

Fast du menar att bara veterinären kunde uppmärksammat att dessa hästar inte var fräscha/halta/ömfotade då???

Nej det menar jag inte.
Hur domaren hade agerat vet jag ju inte, eftersom ekipagen aldrig kom till start (utom den som fick skor). Domarna ska "hellre fria än fälla" om de är osäkra. Sådan är inte veterinärens roll.

Jag menar att veterinärbesiktningen tyvärr tydligen behövs eftersom några hästägare kom med ofräscha hästar.

Jag anser att domaren och banpersonalen/tävlingsledningen ska göra sitt jobb i första hand. Och dessa ska inte bedöma på något annat sätt än en veterinär ska, är hästen halt eller ofräsch så ska den diskas eller inte tillåtas starta.

Om dom gjorde det behövdes det inte påföras extrakostnader för veterinär.

Vilken intressant diskussion! :) Jag har tävlat på WRAS nivå för första gången i mitt liv under året. Jag har där sett flera hästar som aldrig borde tävlat pga orenheter och regelrätta hältor. Tog domaren bort dessa? Nej... Jag håller med om till 100% att vi inte borde behöva vet.besiktning på den här nivån, men vad ska man göra när gemene man inte verkar se eller märka att deras häst inte är ok? Jag kan ta mitt eget stall som exempel. Flera där har svårt att känna och se hälta på sin häst. Därmed inte sagt att de inte vill sin hästs absoluta bästa! Det är inte lätt för alla att märka hur det är ställt med hästen. Jag får ofta agera "hältutredare" då jag har väldigt lätt att se.

Som "hästskötare" på NRHA tävlingar (reining) åt min syster så har jag varit med på ganska många nu och där förekommer alltid vet.besiktning. Och där tycker jag att det hör hemma. Fast vad säger att hästen är ren *hela helgen* bara för att den var ok på besiktning? Absolut ingenting... Även här finns flera exempel på hästar som gått igenom besiktningen och senare visar hälta på framridningen exempelvis.
Skulle jag få önska helt fritt så borde egentligen vet.besiktning skippas helt och hållet och vi kunde ha någon typ av "hälsoassistent" som går runt på tävlingar och kollar hästarna och tar in dom för kontroll om de uppvisar egendomligheter. Dessa assistenter kunde vara någon ur tävlingsledningen likväl som att förlita sig på en icke veterinärutbildad domare tänker jag? Att hoppas på att domarna tar sitt ansvar och diskar/utesluter hästar tror jag inte på. Jag har sett alltför många haltande/orena hästar som domarna låter tävla. Både inom reining och övriga klasser.

Hur det än är så verkar en del inte märka att deras häst haltar även om den hoppar fram på 3 ben... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 161
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar