Veterinärbesikting

S

Suprize

Ska köpa min första egna häst nu :)
Ska man veterinärbesiktiga hästen på klinik eller något annat sätt? Någon som vet en bra klinik i Jönköping i så fall?
Tycker ni man ska vara med när hästen besiktigas, eller om inte ska man hämta/köpa så snart som möjligt efter den gått igenom, så inget annat kan hända...

Någon som kan hjälpa mig..!:confused:

Sv: Veterinärbesikting

Ska man veterinärbesiktiga hästen på klinik eller något annat sätt? Någon som vet en bra klinik i Jönköping i så fall?
Tycker ni man ska vara med när hästen besiktigas, eller om inte ska man hämta/köpa så snart som möjligt efter den gått igenom, så inget annat kan hända...

hej på dig!

Att veterinärbesikta råder det olika uppfattning om.
Köper du en häst från travet för någon tusenlapp så kanske inte alla väljer att besikta...jag skulle nog göra det eftersom jag vill ha min kompis många år och får den då flera grader på ett böjprov så skulle jag nog inte köpa.

Men jag har gjort både och...
Min första häst köpte jag obesiktad och det visade sig efter ett år att jag fick ta bort henne och hon skulle nog fått anmärkning på detta på en besiktning och ett antal fler punkter och då hade jag nog inte köpt eftersom jag som sagt vill ha en kompis för flera år.

Nuvarande häst besiktades eftersom jag blev lite bränd av det med förra hästen samt att han kostade 25 000 kr. Han gick igenom UA men har visat sig vara en mugg-häst som nu till råga på allt fått lymfangit av muggen..så nu har jag fått tillkalla veterinär och han får medicin så även om du besiktar kan du råka ut för saker. JAg skulle absolut besikta eftersom veterinären kollar igenom nästan allt...de gör böjprov osv...då får du ju en vink på om hästen har stora problem med benen osv och du får då en chans att minimera risken att köpa en häst med problem...men helt säker kan man aldrig vara vilket jag nu fått erfara.

Jag tycker du om du kan ska vara med vi besiktningen och dessutom ska du och inte hästägaren gärna välja veterinär...det finns folk som lurats då hästägare och veterinär varit vänner så vterinären varit mer slapp...men många som säljer sin häst säljer den färdigbesiktad och då är ju allt redan klart.

Jo, det som är klart är att hästen ska veterinärbesiktigas! frågan är bara hur... hehe
Men ska man välja klinik, distrikten eller annat sätt??

klinik tycker jag man ska besiktiga på, känns tryggare även om en gårdsbesiktning säkert är bra den med om man får ut en hästkunnig vet.

Vi gjorde en gårdsbesiktning på våran nya, dock utan böjprov då det var en ettåring.
Vi var inte med vid besiktningstillfället, men jag ringde och pratade med vet och säljaren. Funkade bra för oss!

hur jag väljer beror på så mkt. hur gammal är hästen, vad ska den användas till, hur är den använd och vad är det för prislapp.

föl och oridna unghästar besiktigar vi inte alls (men tar över befintlig försäkring), dom tittar vi över själva. jag föredrar klinikbes. (för röntgen och så) och jag vill delta själv.

Den stora fördelen om du är med på besiktningen är ju att du kan bolla funderingar direkt med veterinären under tiden besiktningen pågår och ser med egna ögon själv istället för att få andrahandsuppgifter av exvis säljaren. Beroende på priset på hästen så skulle jag nog välja klinikbesiktning före gårdsbesiktning. Dels har du ett rättvisande underlag och dels har du veterinärer som är vana att besiktiga hästar.

Jag kan ju säga som så, jag vet två olika veterinärer som jag själv skulle anlita beroende på jag skulle köpa eller sälja. :angel:

Jag tycker absolut att du ska besiktiga hästen, egentligen oavsett priset på en klinik. Dels får du koll på hur det står till med hästen, inte bara böjprov utan även hjärta/lungor etc. Välj själv veterinär och godta INTE ett "gammalt" besiktningsprotokoll, de är färskvara! Det kan vara värt att slå lite bilder på benen/rygg oxå, bara för att vara på den säkra sidan.

Lycka till!

Jag har klinikbesiktigat båda mina inkl röntgen på alla 4 ben....Kändes tryggt och bra....:laugh:

Jag tycker du skall vara med precis som många andra skriver, får du höra saker och ting direkt på plats....

Det du skall passa dej för är om säljaren har en "egen" veterinär som är så BRA så....Ibland kan det vara fuffens vid såna tillfällen....

//Domino_s

fuffens eller fuffens :crazy: men även jag måste medge att det är som Mia_R nämde. vissa veterinärer är nogrannare än andra :angel:

När jag köpte min häst för ca två månader sen så besiktades den hemma hos ägaren och vi var med så de gick rätt till , eftersom de inte var någon häst för 100 000 så rönkade vi inte henne ;)

Vi undviker att rekommendera kliniker och liknande här på forumet. :idea:
Men själva sakfrågan får gärna diskuteras.

Har hittat min häst nu :) och det blir besiktning samt röntgen av benen på klinik!

:bow:

Jag tycker det beror mkt på vad det är för häst du ska köpa, vad du tänkt använda den till och vilken prisklass det handlar om.
Men iallafall en gårdsbesiktning tycker jag bör göras vid alla hästköp, det ger iallafall en liten blick över hästens hälsostatus vid köpet.

Fördelarna med att göra besiktningen på en klinik är att de har större tillgång till bra redskap och mkt bättre underlag att springa på vid böjprovet. Känns helt enkelt "seriösare" och lite mer tillförlitligt än då veterinären kommer ut till stallet. Om du är med själv - vilket jag tycker man bör - får du oxå se hur hästen reagerar i en sådan miljö (vid besiktning på klinik).

Som flera skrivit innan tycker jag det är bra om du själv väljer en veterinär du har förtroende för, eller att ni åker till en klinik, då är risken mindre att ägaren har för mkt "band" till veterinären, du blir inte lurad....

Jag vet en klinik som ligger en bit ifrån Jönköping, PM:a om du vill ha namn o nr dit.

Jag tror de flesta försäkringsbolag kräver att hästen röntgas om du vill försäkra den i 100.000 eller över (om den inte är försäkrad i det beloppet innan). En röntgen är oxå bra att göra speciellt om hästen kostar lite mer, kanske 70' och uppåt. Då vet man om det finns några förändringar på hästens leder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka