Veterinärbesiktiga??

KrullTroll

Trådstartare
Sådär, kärleken är total och Bandit ska stanna hos oss för gott.
Funderar på en veterinärbesiktning, för att veta vad vi köper.
Han är 2 år, korsning rottweiller/tibetansk spaniel. Har redan en "utredd" foderallergi och har haft en öroninflamation sen innan.

Är det värt att göra en besikting? Som vi som köpare självklart står för och väljer även veterinär.
Vad gör man mer exakt på en besiktning?

Sv: Veterinärbesiktiga??

en besiktning innebär i princip att en veterinär kollar av hunden "på utsidan", ser att det inte finns knölar, sår, utslag etc, inte haltar, inte har någon öron-/ögoninfektion, att munnen ser ok ut osv. en allmän visitering mao.
säljer man en hund som är skk-registrerad så SKA hunden vara besiktigad inom 7 dagar före försäljningen, och jag har svårt att se att detta är en dum regel att använda även på andra hundar :) jag hade besiktat. (hade hunden varit äldre (6 år?) så kräver iaf mitt försäkringsbolag att den ska vara besiktad för att man ska få teckna försäkring, men det lär ju inte hända i ditt fall :) )

Jag hade bes eftersom det kan finnas fler fel som ingen av er vet. Bra och veta också gällande hundens hälsa i fråga;)

Som _Amazing_ säger så har gullet redan haft en egen tråd här. Men han e så söt så han tåls att visas igen :love:

Bara halvtaskiga mobilbilder, men iaf :)
Bättre bilde rär på väg från finkameran in i datorn. Så bered er på en bildbomb!! :D

547314_10150891739703789_1640741797_n.jpg

392385_10150891740798789_432541365_n.jpg

547178_10150895648783789_1775598545_n.jpg

Btw, besiktning it is! Ska boka en tid till morran.

Sådär, kärleken är total och Bandit ska stanna hos oss för gott.
Funderar på en veterinärbesiktning, för att veta vad vi köper.
Han är 2 år, korsning rottweiller/tibetansk spaniel. Har redan en "utredd" foderallergi och har haft en öroninflamation sen innan.

Är det värt att göra en besikting? Som vi som köpare självklart står för och väljer även veterinär.
Vad gör man mer exakt på en besiktning?

Ett annat tips är om nuvarande ägare har en försäkring och det är att låta den gå över på er - det finns nämligen stor risk annars om ni tecknar en nyförsäkring att det blir problem (restriktioner) med allergibiten om hunden behöver veterinärhjälp.

Men absolut är en veterinärbesiktning en sak som bör göras i samband med köpet, så ni har papper på hur pass frisk han var då. det kan alltid vara bra med tanke på just försäkringsgrejer senare.

Som _Amazing_ säger så har gullet redan haft en egen tråd här. Men han e så söt så han tåls att visas igen :love:

Bara halvtaskiga mobilbilder, men iaf :)
Bättre bilde rär på väg från finkameran in i datorn. Så bered er på en bildbomb!! :D

547314_10150891739703789_1640741797_n.jpg

392385_10150891740798789_432541365_n.jpg

547178_10150895648783789_1775598545_n.jpg

Btw, besiktning it is! Ska boka en tid till morran.

MEN :love::love: kan du snälla snälla länka till tråden här???? Guud så nyfiken jag blev på honom nu!!

Han är så söt så:love::love:
Första Rottis/Tibben jag har sätt. Han ser ändå ut att ha blivit ett bra exemplar!!
Svårt ändå och tänka sig hur detta gick till:D:D

Ett annat tips är om nuvarande ägare har en försäkring och det är att låta den gå över på er - det finns nämligen stor risk annars om ni tecknar en nyförsäkring att det blir problem (restriktioner) med allergibiten om hunden behöver veterinärhjälp.

Men absolut är en veterinärbesiktning en sak som bör göras i samband med köpet, så ni har papper på hur pass frisk han var då. det kan alltid vara bra med tanke på just försäkringsgrejer senare.

Jupp, han är försäkrad och den ska skrivas över på oss när vi skriver alla andra papper :)

Han är så söt så:love::love:
Första Rottis/Tibben jag har sätt. Han ser ändå ut att ha blivit ett bra exemplar!!
Svårt ändå och tänka sig hur detta gick till:D:D

Helt sjuk korsning. Och med tanke på att det var pappan som var råtta så är det egentligen idioti att låta den dräktigheten fortgå. Men gjort e gjort och nu e han här. Och som sagt, han är ett utmärkt exemplar :love:

Helt sjuk korsning. Och med tanke på att det var pappan som var råtta så är det egentligen idioti att låta den dräktigheten fortgå. Men gjort e gjort och nu e han här. Och som sagt, han är ett utmärkt exemplar :love:

Stopp här nu, var mamman tibbe????????:eek::eek: Jag missförstod eller????

Stopp här nu, var mamman tibbe????????:eek::eek: Jag missförstod eller????

Jupp! Mamman var tibbe, pappa råtta. Helt otroligt att hon klarade både parningen och förlossningen utan problem.
Som sagt, idioti att låta en sån dräktighet fortlöpa men gjort e gjort.

Senast ändrad:

Jupp! Mamman var tibbe, pappa råtta. Helt otroligt att hon klarade både parningen och förlossningen utan problem.

Antog bara att det var tvärt om så blev lite paff när du sa det:) Men han är riktigt söt:love:

Förlossningen är jag inte förvånad över att det gick bra då fostren anpassas till livmodern, men parningen är en annan sak - grillspett !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 187
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 727
Senast: Ottilia
·
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025