Veterinär vs alternativ medicin

T

Tess82

Ja nu ska jag spy ur mig riktigt.Vissa kanske håller med andra absolut inte.Men så är det, folk tror antingen på vanlig syntetisk medicin andra det alternativa,och det är inget fel med det. Jag hör till de alternativa :bump:

Nu till min irritation:
Ringde vet. idag och skulle meddela en sak som inte har med detta ämne alls att göra....that´s it!
Men vet. frågade hur det var med min gamla häst, och då råkade jag säga att jag ger honom lite örter för att hjälpa honom att förebygga fång som han fick för två år sedan.Vilket jag INTE skulle ha gjort :mad: då fick jag en föreläsning på en kvart.Om att ofta vet folk inte vad de ger sina hästar när det gäller örter, och att det kunde bli förödande följder mm. visst det kan jag väl hålla med om.Men jag har en örtrådgivare som jag haft i flera år, och efter hennes råd givit min gamla häst lite olika kurer för diverse åkommor.Han är liksom 31år så man vill ju hjälpa honom så mycket man kan.Dessutom äter han inte de örter han inte anser sig behöva,så har han alltid varit.En naturlig instinkt säkert..
Så här fortsatte det i flera minuter och jag kände att det inte ens var någon idé att säga något för den här människan hade redan bestämt sig.Hon tyckte att jag inte skulle svälja allt med hull och hår,för hon var minsann "emot sånt där".
Att vet. har mage att döma en person när hon inte har träffat den ens,det är riktigt dåligt tycker jag :mad: . Hon har faktiskt inte en aning om den här personen är utbildad!
Nej jag kände att jag blev riktigt irriterad,inte ger jag mig på folk som tycker annorlunda.Men egna åsikter ska man ju ha absolut,men vissa kan man hålla för sig själv.

Sv: Veterinär vs alternativ medicin

Jag förstår precis vad du menar. Men visst är det säkert många som stoppar i sina hästar alla möjliga örter och saker och sedan blir det någon slags "placeboeffekt". Men du verkar ju ha en bra rådgivare som du har erfarenhet av, så då skulle jag bara låta det gå in genom ena örat och genom det andra.

Min ena häst vred något ur led en dag, vet ej hur det hände, men stod plötsligt på tre ben. Hältan kom ur ryggen och jag kontaktade en equiterapeut som jag har haft jättebra erfarenheter av med många olika hästar. Han behandlade hästen och hästen gick rent igen, det hade blivit någon slags låsning i bäckenet, antagligen hade hästen vridit sig snabbt. Min kompis blev halvt hysterisk när hon fick höra detta och dumförklarade mig eftersom jag inte åkt till kliniken med hästen. De hade ju knappt kunnat behandla hästen på något annat sätt än sprutor och röntgen, och då hältan klart inte kom från själva benet fanns det ju ingen mening med hältutredning. Men det är klart, man måste kunna lita på den som utövar den "alternativa" behandlingen! :)

Jag förstår att du blev irriterad, men var det för sakfrågan eller för att en person helt enkelt var ohyfsad?

Men jag har en örtrådgivare som jag haft i flera år, och efter hennes råd givit min gamla häst lite olika kurer för diverse åkommor.
Och det kan säkert vara bra - OM man har alla fakta på bordet. Bara man kommer ihåg att nämna att man ger hästen örter, för blir det medecinering på detta *kan* örter/ medicin påverka varandra, både genom att öka eller slå ut önskad effekt t ex. Beroende på åkomma är det dock oftast bäst att anlita vet FÖRE alternativ. Åtminstone mest seriöst.

Dessutom äter han inte de örter han inte anser sig behöva,så har han alltid varit.En naturlig instinkt säkert..
DET är dock en sanning med modifikation. Det finns alltför många exempel på hästar som dött av vad de ätit, främst kanske ekollon och idégran. Men långtifrån alla örter är ofarliga, och vissa bekämpas ju aktivt på betesmark.

vad intressant. för jag tycker helt tvärrtemot.
jag tycker att all ört o alternativ medicin är = bullshit....

bli inte hysterisk nu... säger bara vad jag tycker. jag förlitar mig till fullo på min veterinär och hans kunskaper.

Kanske var veterinären den som tagit emot en döende pommersk spets som ätit ett vitlökspreparat mot kennelhosta, eller den som räddade en annan hund i sista minuten efter ett örtbad i syfte bli av med ohyra.

Eller kanske den vet som drog ut den döda fölungen efter att mamman fått renfana i avmaskande syfte.

Själv håller jag mig till det som visats fungera i ordentligt genomförda undersökningar vare sig det tillhör sk skol- eller alternativ medicin. HH

jag blev mest irriterad på att jag kände mig påhoppad.Jag kanske är grinig och envis men hon uttryckte sig så dumt tyckte jag.
Jaja så är det :crazy:

Vi människor har haft tama hästar i ca 5000 år....

Hade alla dessa örtbehandlingar varit hälften så effektiva som anhängarna påstår så hade 75% av utbildningstiden för att bli veterinär tillbringats krypande på alla fyra i guds fria natur för att lära sig var man hittar vilka örter.

De växter som har visat sig ha nån effekt att tala om på åkommor har underkastats nogrann forskning varefter man har isolerat verksamma ämnen som sedan har kunnat syntetiseras och i många fall har man även ändrat molekylstrukturen för att få det verksamma ämnet ännu effektivare. Som tex den gamla trotjänaren acetylsalicylsyra (Treo, Bamyl) som kommer från salicylsyra vilken förekommer naturligt hos vissa växter.

Många menar att bara för att det är naturliga råvaror så är allting "så bra", fast att några av de mest elaka och starkaste gifter som överhuvudtaget känner till består av naturliga råvaror.

Jag hade nog gett dig ungefär samma föreläsning som du fick av din veterinär är jag rädd för.

Det spekuleras ju faktiskt en hel del i om dessa/vissa örtblandningar kan utlösa fång, så det rek inte ge fånghästar örter., Och vet kan ju sett fallen när det går snett.

Jag föredrar medicinska preparat med forskning, studier och klara bieffektsstudier före örter. Men jag har gett örter i olika fall, och jag är inte på något vis minsta rabiat mot det. Dock så är det FÅ örtpreparat jag sett fungera. Ett av dem står faktiskt i en nyköpt hink bakom ryggen på mig, Seaweed & Rosehip för hovkvaliten. Jag är dock fullt medveten om att det har ett högt innehåll av kalk, att det inte är ett dugg bra någonstans att överdoser alger (seaweed) etc. Men då jag inte hittat något annat preparat (oavsett kategori) som fungerat är det det jag tar till om/när jag behöver hjälpa hovarna på traven. Fanns det ett veterinärmedicinskt preparat med samma verkan skulle jag hellre ge det dock.

Sen att hästar äter det de behöver anser jag vara rent nonsens.. jag har en valack som älskar alla örter, oavsett sort. Och han har knappast alla de problem och brister det skulle indikera. Jag har etts to som är OTROLIGT skeptisk mot ALLT som inte 'smakar/luktar som vanligt'. (Ska bli intressant att se om jag får i henne S&R..). Det enda hästar själv kan reglera i mineralväg etc är salt. De kan dock inte känna av om/att saltet är 'kryddat', utan kan för att täcka saltbehovet äta för mycket mineraler t ex. Och apropå mineraler så samtliga mina ratar grusmineraler tvärhårt, men äter samma fabrikat i pelletsmineral som godis rakt ur handen..

Jag tycker som du,visst kan man prova och visst är mångfald bra. Dock skulle jag t.ex inte ge min häst vitlök i fodret som jag vet att många ger... Men många mediciner är ju kemiska preparat som tar efter ngt som finns i naturen.

Däremot kan jag låta min häst beta för hand och se hur hon medvetet tar ibland vissa växter/örter och det är ju intressant och se hur hästar "tänker" Dock ska man ju vara medveten om att örter kan vara fruktansvärt giftiga och för medicin/örter gäller ju rätt i rätt mängd.

Jag har en tysk apotekar kompis som håller kurser i örtlära- i fel mängd giftiga örter- som används i rätt mängd i medicinskt syfte...

Men visst är det spännande framför allt ska man tänka på vad man själv stoppar i sig :angel:

Fånghästar verkar dock ta fram det mest rabiata hos många veterinärer- beror nog tyvärr på att de sett för många fånghästar med lidande.(PS.vi ger nässlor- vad ger du?)
:o

Själv håller jag mig till det som visats fungera i ordentligt genomförda undersökningar vare sig det tillhör sk skol- eller alternativ medicin. HH

:bow: :bow: :bow:

Och jag är lika dan.

Du missade exemplet med hästen som fick örter mot magsår och efter det fick upprepade kolikattacker pga örterna..

Den överledvde lyckligtivs.

/ lavinia

Ja det är olika vad man har för syn på saker och ting.
Det som är synd med många syntetiska mediciner är att det finns så mycket biverkningar, men det finns ju även biverkningar när det gäller örter oxå.Det är ju klart eftersom kroppen reagerar när något nytt kommer in i kroppen.
Jag skrev inte för att argumentera varför jag föredrar örter utan kände helt enkelt att jag hade faktiskt inte bett om någon fånig föreläsning utan använder jag örter så är det min ensak.Ber jag om en åsikt så frågar jag!
Jaja hon hade väl en dålig dag eller något :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 773
Senast: Egonson_
·
E
Foder & Strö I "Ridsport" nr 4, var det en debattartikel om just homeopatiska "mediciner". En jättebra artikel som jag rekomenderar alla att läsa...
Svar
13
· Visningar
1 866
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI