Veterinär varnad

Sv: Veterinär varnad

Intressant. Jag trodde inte veterinärer hade tystnadsplikt och inte FICK tala om en hästs ev skadehistorik för en köpare utan ägarens tillåtelse?

Eller har jag missuppfattat något i detta fall?

Men om veterinären uttalar sig om hästen så måste han ta med det han vet och som har betydelse vilket han tydligen inte gjort, så fattade jag det.

Så att han har fått klartecken från ägaren/säljaren men ändå inte berättat allt. Fattar inte, vad skulle veterinären ha att vinna på det liksom? :confused:

O varför berättade inte säljaren själv allt om hästen då utan överlät det till en veterinär som dom ändå gav ok att släppa journalerna/berätta vad denne visste?

*förvirrad*

Du menar väl att du trodde att veterinär har tystnadsplikt och inte "jag trodde INTE veterinär hade tystnadsplikt"

Tror jag förstår vad du menar och håller med.

Man kan ju bara spekulera eftersom det var rätt knapphändiga uppgifter i artikeln...

Vet kan ju ha blivit tillfrågad om ev behandlingar och struntat i att tala om hasledsbehandlingen. Eller så har veterinären varit den som gjort försäljningsbesiktningen och även då undanhållit uppgifterna.

Varför? För att vara snäll mot den som säljer kanske?

Ja... ja nåt fel har ju begåtts eftersom vetten blev varnad och som sagt, knapphändiga uppgifter. Lät bara lite konstigt eftersom den nyligen var behandlad, men är den UA vid bes så är det ju det enda vetten har rätt att tala om som jag har förstått det.

Så om det skett någon förändring ang veterinärers tystnadsplikt, eller om det föreligger omständigheter då veterinärer SKA tala om vissa saker och isf närdå, osv. Hade varit intressant att veta mer!

Men om en veterinären som besiktigar hästen vet att hästen har en skada som inte kan upptäckas vid en vanlig besiktning och som han inte får berätta om pga. tystnadsplikten, så kan ju inte han skriva ut ett intyg på att hästen är UA. Veterinären skall i sådana fall inte acceptera att göra besiktningen.

Så tror jag det kan ha gått till, men det är bara en gissning från det som stod i ridsportlänken.

Fast en hasledsinflamation bör väl upptäckas vid en besiktning (böjprov?) ?

Skulle säljaren/köparen välja att göra en bes. utan böjprov så ska det väl inte vara på veterinärens ansvar. Eller?

Tycker också allting låter lite konstigt. :p

Det som gäller är att en veterinär som behandlat ett djur har tystnadsplikt, ja. Har veterinären tidigare varit inblandat i behandling innan ett friskintyg ska utfärdas ska annan hänvisning till annan veterinär ske. Väljer veterinären ändå att skriva intyg, måste tystnadspliken brytas och det blir däng för det istället.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
283
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ponny lånades ut till fodervärd och kom sedan tillbaka till ägaren i dåligt skick. Den veterinär som genomförde en...
Svar
0
· Visningar
813
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den sista juni arrangerade Agria Djurförsäkring ett panelsamtal i Almedalen om bristen på veterinärer och den statliga utredning som har...
Svar
0
· Visningar
295
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka