Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom
Nej nu får du nog läsa på, hon är inte dömd för någon händelse av typen Kopparberg fantiserar upp. Hon är iofs nu inte dömd för någonting eftersom domen blev överklagad innan den vunnit laga kraft alltså blir domen inte giltig förrän nästa instans sagt sitt.
Men även om vi ser till den domen så blev hon dömd för oavsiktlig djurplågeri för en isolerad händelse (olyckan med bobcaten) att det var just oavsiktligt före var jordbruksverket som sa i alla fall när de blev intervjuade ang vilka följder en sådan dom kunde leda till. Så nej hon är inte dömd för att få vansinnesutbrott och börja pryla sina seminhästar.
För övrigt så har jag fått höra en annan version av vad som hände med bobcaten och den historien har bra mkt mer relevans för att vara realistiskt att det faktiskt skulle kunna skett så och om det är den som stämmer så handlar det om en olycka där det gjorts en missbedömning om hur hästen skulle handla. En missbedömning som nog många av de som dagligen kör in och jobbar med maskiner bland lösa hästar (eller andra djur) riskerar att ställas för.
För vi kan ju vara säkra på en sak att skulle det gått till som det framställdes att hon ägnat sig åt att driva en unghäst över en presenning med en bobcat då hade knappast ordet oavsiktlig funnits med för då hade det varit i allra högsta grad avsiktligt alltså kan det inte gått till som skrivits tidigare i tråden.
Bättrar du på historien varje gång du berättar den om din unghäst och tandläkaren, förra gången du berättade i någon tråd jag läste igår tror jag så slog han ju bara till den en gång med handen, nu rätt vad det är var det med raspen också........ Konstigt att det är svårt att veta vad som är sanning och inte i sådana här berättelser när de ändras från dag till dag
För övrigt så har jag tyvärr varit närvarande när en hästtandläkare bröt armen pga en häst som var ouppfostrad och där ägaren inte insåg hur viktigt det är att de faktiskt står still det är ett ögonblicksverk att armen knäcks när de har den i en så utsatt position.