Sv: Veterinär överklagar djurplågeridom
Herregud är du inte klok människa ? Du har ju klart och tydligt skrivit påstående i ditt inlägg som är helt uppåt väggarna och totalt saknar någon motsvarighet i det jag skrivit.
Jag tycker faktiskt det börjar bli obehagligt att diskutera med dig, för kan man göra så och sedan dessutom hårdnackat hävda att de är sanna när man blir ifrågasatt så är man inte helt normal.
Jag lämnar denna diskussion nu jag har viktigare saker att lägga min tid på än att lägga tid på den typen av människor, det är bara att hoppas att andra som läser är lite klarare i tankarna och inser vilken rappakalja du ljuget ihop.
Du kommer inte att få fler svar från mig nu så inte lönt du anstränger dig med att försöka anklaga mig för något mer nu.
Ok du behöver absolut inte känna att du ska svara mig nu, men eftersom du beskyller mig för att ljuga så kommer här dina inlägg som jag syftade på och som du hävdar att jag hittat på:
1. Att du vet att hon är snäll mot hästar och den som bara har läst om fallet har ingen aning.
Du skrev inlägg #20:
Hur kan man komma med ett så urbota dumt och korkat inlägg när man inte har en aning om vad man pratar om, har du någonsin sett veterinären hantera seminhästarna, nej just det det gick ju inte att missa eftersom du skriver som du gör.
Som du skrev att din seminvet gjorde är väl en ganska exakt beskrivning om hur det går till där, dessutom är hon väldigt nogrann med att hästarna alltid skall få en positiv avslutning av besöket för att de inte bara skall tycka att det är pest och pina att komma dit (vilken häst liksom uppskattar att bli rotad i gumpen eller stucken i halsen).
Alltid en klapp/kli och lite belöningsgodis när man blivit undersökt/vaccinerad eller dylikt. Kan man tom få mitt ena sto att acceptera en som är maniskt anti och rädd för alla främmande människor (kom hit sådan ingen aning om vad hon gått igenom). När vår hemma vet skall komma och vacc så måste hon ha grimma och vara uppbunden innan hon stannar bilen på gårdsplanen annars går det inte att få tag på henne i boxen.
Så blir rätt löjeväckande när folk som inte har en susning om hur hon hanterar hästar skall sitta och skriva sina fantasier.
2. Att hon har så mycket insyn på hennes gård att något otrevligt inte kan utspela sig där utan vittnen.
Du skrev inlägg #34:
En annan sak jag tänkte på häromdagen när jag passerade borta vid henne är att om hon sysslade med sådant borde det finnas massor av vittnen för
hur mkt hon än skulle försöka göra det utan vittne så är det helt klart svårt på hennes gård med tanke på vilken insyn varenda människa som passerar på de rätt trafikerade vägarna har när man kör ända inpå gården finns väl i stort sett några kvadratmeter mitt på gårdsplanen som man inte har helt fri insyn på, nu har hon ju ridhuset men fram tills i år har det ju inte funnits ens ett lösdriftskjul man inte sett in i.
3. Att det pratas i dina hästkretsar och du har aldrig hört några tråkiga historier om henne, tvärtom. Så då kan ingen annan ha gjort det heller.
Du skrev inlägg #34:
I vilka kretsar har det pratats ?
Det är rätt konstigt att det skulle pratats så mkt i vissa kretsar som helt undgått massor av folk som rör sig i häst och tävlingskretsar i samma område. Det har ju varit ett ganska hett samtalsämne nu när mkt hästfolk varit samlat och
hittills har jag inte hört en enda som hört talas om något sådant snack innan så särskilt omfattande lär inte det ha snackats.
4. Att en häst som ligger sparkar man lättast upp, det är naturligt.
Du skrev inlägg #54:
Att sparka upp en häst som måste resa sig och inte gör det på mildare kommando är väl inget ovanligt, det handlar ju inte om att sparka besinningslöst utan man sparkar med översidan av foten i skinkrundningen under kontrollerade former. Tror faktiskt varenda van hästmänniska gör så för att tex få kolikhästar som inte vill på fötter. Har sett många olika veterinärer göra det genom åren.
Jag tror faktiskt att det möjligen tom triggar någon instinkt när man gör så för fölen sparkar nämligen på sina mammor om de vill att de skall resa sig för att de vill äta. Hon friades ju även på denna biten troligtvis av samma anledning.
5. Att en häst som krånglar med uppbindning tar man halsringen på och är de inte uppfostrade sen föltiden kan det bli såna här scener.
Du skrev inlägg #61:
Hon har ju själv ett antal snordyra hästar och jag kan nog lova dig att
om någon av dem hade klyddat med uppbindningen så hade det åkt en halsring på dem också, skillnaden är gissar jag att hon som andra rutinerade uppfödare vet vikten av att träna fölen i tid på att vara uppbundna medan skaderisken är liten för att slippa ta sådana här scener när hästarna är fullvuxna.
6. Och en massa spekulativa förklaringar på varför veterinären måste handla som hon uppenbarligen gjorde.
Du skrev inlägg #61:
Det har inte någonstans talats om någon häst som har hållt på och kastat och slängt sig i någon halsring i 45-1 timme. Det står klart och tydligt att den kastade sig direkt när den fick på sig halsringen och ramlade och hängde i halsringen så att den höll på att kväva sig varpå hon sparkade på hästen för att få den att resa sig så snabbt som möjligt, vi har ju ingen aning om hur hästen flippade eller hur den trillade men
mkt möjligt är ju att det inte gick att komma åt uppbindningen om jag fattat det rätt så var det vid fodringen i lösdriften som detta hände så gissningsvis var den ju uppbunden i en uppbindning framtill i en vägg eller liknande med andra ord skulle hon då behöva ta sig förbi hästen eller möjligen över den för att komma åt uppbindningen eftersom hon som det stod befann sig bakom den och försökte driva den framåt för att få den att låta bli att kasta sig bakåt, då går det bra mkt fortare att gå på hästen bakifrån för att få den att resa sig igen. I det läget handlar det knappast om att vinna eller inte utan att på snabbaste sätt få bort trycket från halsringen.
Så det handlade uppenbarligen inte om många minuter hästen hängde och slet omkring i halsringen, det går på några sekunder när de kastar sig så.
Och inlägg #54
Att sparka upp en häst som måste resa sig och inte gör det på mildare kommando är väl inget ovanligt,
det handlar ju inte om att sparka besinningslöst utan man sparkar med översidan av foten i skinkrundningen under kontrollerade former. Tror faktiskt varenda van hästmänniska gör så för att tex få kolikhästar som inte vill på fötter. Har sett många olika veterinärer göra det genom åren.
Hata mig om du känner så, men säg inte att jag ljuger.
Jag läste tråden och såg vad du hade skrivit till andra innan. Tyckte att du försvarade den här dömda personen väldigt kategoriskt och utan att ha på fötterna mer än din känsla, din tidigare personliga erfarenhet av henne och så lite skvaller som du hade hört.
Jag ville kolla om du tyckte hennes eget uttalande i domen också var försvarbart eller om du, som jag, skulle tycka det inte var riktigt ok.
Vi tycker som sagt olika, inget mer med det.