Veterinär IGEN.

Roxer

Trådstartare
Den 27:e juni gick ju senaste självriskperioden ut för Hatjo och jag tänkte att det är väl tur att han är frisk. Men... Sin vana trogen lyckades han dra av en klo i fredags. Nu går stollen runt på tre ben här hemma med tratt och tassbandage. Han var inne en sväng på fredagen och drog klokapseln (3600 kr - akuttid - jippie), och sen var han inne en sväng idag igen eftersom token inte stöder på benet och verkade väldigt hängig. Veterinären tittade lite och konstaterade att han nog behöver antibiotika i alla fall - skrev ut recept och ville ha 900 kr till. Suck. Ibland är det bra med försäkringar. Återbesök på fredag för att kolla så att allt läker som det ska.

Hatjo fick en ny tratt också eftersom han har så lång tunga att han kom åt att slicka på tassen med den gamla tratten. Så nu är tratten lika lång som han är. Hehe...

I alla fall. Hur lång tid har det tagit för er som haft klokapselbrott på hundarna att få tillbaka hela klon? Hur lång tid har det tagit innan hundarna kunnat vara aktiva igen? Jag ser framför mig en evighet av koppelpromenader (igen...). Valpträffen nästa helg får han mest följa med som åskådare som det verkar just nu. Typiskt!

Hatjo med alla klor kvar (i sin nya bilbur):
13445_403638164331_514979331_4449015_5194759_n.jpg

Hatjo med för liten tratt:
13445_403638154331_514979331_4449014_3042908_n.jpg

Hatjo med nya tratten:
13445_403638149331_514979331_4449013_2160139_n.jpg

Vi håller tummarna att han är fit for fight till september då vi ska på fältträning!

Sv: Veterinär IGEN.

Ajfan... Jag hoppas verkligen att han blir bra på nolltid! Har dock ingen aning om hur lång tid det tar att läka från kloskador.

Ja, verkligen ajfan. Lustigt nog så sa han inte ett smack när det hände - jag upptäckte vid bilen att han blödde från tassen. Nu är det toksynd om honom (om du frågar honom alltså)... :p Dessutom kunde han slicka på tassen genom att slänga ut tungan till max och liksom vika den om kanten på gamla tratten. Såg helfestligt ut - men var mindre bra för tassen.

Har letat runt lite och det står allt mellan 3 veckor och 2 månader. Hoppas på lite mer klarhet av någon som varit med förr.

Min vovve har haft klobrott 2 gånger. Båda gångerna har vetten fått ta bort både klokapsel och pulpa. Första gången tog det ungefär 1 månad innan han kunde aktiveras normalt. Och nu senast tog det ungefär 2 veckor:)

Skönt. Inte ett halvår i koppel iaf. ;) Senaste koppelvilan var efter lunginflammation som han drog på sig - så vi har vanan inne eller vad man ska säga.

Veterinären himlade mest med ögonen när jag frågade om läkningstid - sen sa han att det är individuellt. Jag ville mest ha något mellan tummen och pekfingret. Hur lång tid tog det innan klon var helt utvuxen?

Min vovve råkade ut för samma sak i vintras och det tog ca 2 månader innan han kunde gå utan skor och plastpåsar utomhus. Att bli av med bandaget tog ungefär en månad. Det var verkligen den jobbigaste skadan jag nånsin varit med om.

Lät kanske inte så positivt men det var så det var.

Inga skador är roliga. Eftersom herrn verkar så besvärad av bandaget så sa veterinär att vi skippar det från imorgon och bara har strumpa/bajspåse över utomhus.

Nu senast skadade han sig den 21 maj, och just nu ser klon ut såhär:
026c_96688794.jpg

Efter ca. 2-3 veckor har klon växt så pass att jag sett den, men sen har det ju tagit några månader innan den är helt utvuxen:)
Vid första klobrottet så trodde faktiskt inte vetten att den skulle växa ut öht!

Hm. Lustigt. På Hatjo plockade de bara bort klokapseln och lämnade pulpan? Hade din skadad pulpa också? Eller tog de bort den i alla fall?

Min ena tik bröt klokapseln för något år sedan, och pulpan var oskadd så den lämnades kvar. Iom att den var framme så verkade hon ha fruktansvärt ont så fort något nuddade vid den, och fick ha bandage dom första dagarna för att därefter byta till en mjuk sko. Hon var halt i ca 2 v, och helt återställd (Gick rent, sprang lös igen, och kunde vara aktiv) efter ca 3 v. Innan hela klokapseln kommit ut igen, och behövde klippas, tog det ca 5 v, hennes klor växer extremt fort!

Tack Bebben - precis den infon jag var ute efter. Känns inte helt hopplöst med andra ord. Lackade du pulpan med nagellack när den torkat upp eller lät du den bara vara?

Hatjo har roat sig med att leka dramaqueen idag. Han har hoppat runt på tre ben med tratten på sig och sett lidande ut. Inte pinkat på hela dagen. Sen tog vi av tratten när han var ute och helt plötsligt var det heeeelt ok att gå på tassen. Springa lite, kissa och bajsa gick också bra. Sen kom han på att man nog ska ynka när matte ser så så fort jag var inom synhåll var det 3-benthet som gällde. När han var "utom synhåll" på tomten gick han däremot som vanligt. Som test satte vi på tratten - och se, han är blockhalt och kan inte ens sätta ner tassen. Han är inte klok den där.. ;)

Ja, verkligen otur som sagt. Vi har ju en dejt nästa helg med syskonen!

Hatjo tackar och bockar för komplimangen (och firar med att kräkas lite spontant av medicinen - suck) ;).

Peggy var också totalt blockhalt med bandage/sko på - men hon försökte minsann brottas med Benni när jag inte såg.. :D

Pulpan lät jag bara vara, enligt min veterinär så försvinner den allra fortast om den får vara framme och utan påverkan!

(Jag kan som kuriosa nämna att detta med klon var vääääldigt nära att döda Peggy, pansarvagnen på 44 cm/30 kg. Men när hennes öra trasades sönder, eller när hon blev biten rakt in i lederna på frambenen - ja då höjde hon inte ens på ögonbrynet, och var varken pipig eller halt...)

Haha... Låter ungefär som Hatjo: *sagt med Abbes öra i munnen* "VA? Jag? Jag har fått hela benet amputerat och kan inte stå på det... Vadå står på be... Jaha, du menar så. Nu då? Jag står inte på det längre? Kan du inte tycka synd om mig *ynkynk*". ;)

Jag måste köpa lite pro-kolin imorgon. Senast han stod på antibiotika så rasade magen på honom. Just nu kör han lite spontankräkningar (som jag tror beror på det smärtstillande eftersom det började strax efter att han fick den tabletten).

Dom är så fula, som fejkar sin smärta sådär :D

Min unghund (14 mån) är, likt sin ovanstående mamma, mycket känslig när det kommer till klorna. Hon blev halt en längre period för någon månad sen, då det blivit något fel längre in i pulpan. En bit av den ruttnade, och det blev ett tryck, kan jag tänka mig, med var och hela köret. Inget syntes utanpå, så vi kunde inte hitta orsaken till hältan alls. Jag började direkt tänka på 3:or på armbågarna med kraftiga pålagringar ungefär, eller annat i den stilen - pessimist som man är. Men sen grävde jag lååångt ner i klon, och så fort jag fått bort allt äckel så försvann hältan! :p
Hon säger däremot inte ett knyst när valpen biter sönder henne, eller om hennes far biter ifrån rejält när hon är dryg. Nu har hennes sår efter sammandrabbningen med farsan förra veckan äntligen börjat läka, efter att ha blivit infekterat och mycket svullet - precis under ögat! Men jag fick rota i det, hälla i sprit och göra allt som krävdes, och hon bara sov. Men nåde den som skulle snudda hennes pulpa alltså...

Pro-Kolin är skitbra verkligen! Även dom andra, vad nu dom kan heta.. Fins både som granulat och tabletter i alla fall, fungerar dunderbra mot dåliga magar!

Haha... Ja, drama-queens är de verkligen.

Gamlingen är rätt blödig av sig. Så fort han är skadad så är det kört. Han kan inte göra något då. Hatjo däremot har en vilja av stål - så länge som det inte lönar sig att ynka... :)

Ja, Canikur har räddat oss många gånger när de haft kassa magar. Upplever att pro-kolin funkar bättre just under antibiotikabehandlingar dock av någon anledning. Sen tycker Hatjo att det är GOTT!, så han viftar med tassarna och gör alla konster han kan bara man tar fram sprutan. :p

Men LILLE Hatjo! :eek::( Vi som skulle träffas å leka :(

Fin han har blivit :love:

Skönt att han passade på sådär lagom till helgen precis när ersättningsperioden är slut :devil: jag tror veterinärerna kunde ha stängt vardagar, för det är ju bara på helger de blir sjuka, djuren :p

Ja! Otur är bara förnamnet. Han hade nog velat busa runt med Gimli - det var ju ett tag sen. Dessutom får han ju inte bada på svinlänge heller. Han kommer avlida av tristess. Under tiden så äter han upp mattes rosor som äntligen börjat blomma. :p

Visst är han snygg.. ;)

Ska tipsa veterinären om det på återbesöket på fredag... Hehe... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka