Veterinär eller hästtandläkare?

M

Miiraa_91

Ska ha ut någon att kolla min häst. Hon är mig veterligen inte kollad innan, skulle eg. ha kollats i höstas men det blev inte av då :o
Men vad ska man ta ut, hästtandläkare eller veterinär? Jag har hört både och av folk jag pratat med. Vissa menar att tandis inte får göra vissa saker eftersom han inte är veterinär, andra menar att vet. inte kan så mycket om tänder som tandis kan. Och jag har som sagt ingen egen erfarenhet. Hur vet man då vilka man ska tro på? :crazy:
Några rekommenderar tandis, andra rekommenderar vet. 1, hovis rekommenderar vet. 2. Jag vill givetvis vara säker på att få den bästa, men hur gör man för att vara säker på det? :crazy:

Sv: Veterinär eller hästtandläkare?

Tack och lov så finns det veterinärer med tandläkarkompetens, dvs dom har vidareutbildatat sig. En sådan ringer du givetvis.

Beror ju såklart på vad för vet man har, den vet som kollade tänderna på min förra häst var inte spec nogrann, raspade lite bara typ... Tog ca 10 min och kostade runt 700 kr, tog sedan min häst till en riktig hästtandläkare som höll på med min häst i 1h och det kostade ca 900 kr, hästtandläkarna har ju ofta flera olika munstegar och slipgrejer.

Veterinären som kollade först på min häst hade missat rötterna på en vargtand, och var något mer han hade missat på en annan häst... Så det kändes inte spec lönsamt att ta ut den veterinären igen...
Men beror ju på vad man har för vet såklart!

Hej på er allihop! Jag har glädjen att meddela att ÄNTLIGEN finns en liten skara människor som borde titulera sig Hästtandläkare. På riktigt.:bow::bow::bow:

SLU har under de senaste åren arrangerat en mycket omfattande kurs i hästtandvård. Förutsättningarna för att delta är att du är veterinär eller likvärdig. Kursen är i stre steg och tar ungefär tre år att gå igenom (efter veterinärutbildnigen). Efter genomgången kurs kan man välja att försöka ta examen, och den går inte av för hackor och släpper garanterat inte igenom någon sm inte vet precis vad han/hon håller på med.

Kursen baserar sig på Torbjörn Lundströms samlade erfarenhet, han är själv en av de kursansvariga. Ska man sammanfatta Torbjörns lära ("den Lundströmska metoden") handlar det om att på ett sunt, erfarenhetsbaserat, naturligt sätt att identifiera orsaken till hästens problem och åtgärda det, med ett minimum av invasivitet. Undersökningen sker alltid på sederad häst med riktig munstege och riktigt bra ljus, och självklart spegel och undersökningssond. Det handlar om förståelse för hästens hela anatomi, fysiologi, användning, individvariationer, sjukliga processer, försvarssystem i både hjärna och kropp. Tack vare hans arbete 25 år tillbaka har han tagit fram metoder så man idag till och med kan laga och rotfylla tänder, sstället för att dra ut dem som man gjort i alla tider. Genom avancerad ortodonti kan tänder som hamnat fel förflyttas tillbaks till sina platser. Listan kan göras lång. Att jämföra Torbjörn och hans examinerade elever med de som jämförelsevis "köpt" sig sin utbildning i usa är som att jämföra en erfaren flygplanstekniker med en hemmafixare med silvertejp. Förlåt uttrycket men jag har sett tillräckligt av båda världar. Flygplansteknikern hittar och åtgärdar ursprungsproblemet och ser till att laga det på ett hållbart sätt, och informerar piloten hur han kan undvika problemet i framtiden. Hemmafixaren tejpar fast propellern och lagar rutan med några lager tejp, och klipper av de där kablarna som hängde och slängde. Det ser bättre ut än innan och löser kanske vissa problem för en stund, men inte sjutton skulle jag gå ombord....

Kursen är vad man vet den mest avancerade i världen, det säger inte lite. I tidningen Ridsport inblick på sidan 11 finns listan över de som genomgått sista delkursen och de som klarat examinationen än så länge. Det kanske ger lite ledning i djungeln. Eller ring Torbjörn och fråga vem i din närhet han rekommenderar. Han är mån om alla.

Lycka till med era hästar!

Man måste vara utbildad till vetrinär för att få ge hästen sprutor(vetrinären kan även delegera detta till hästägaren om det är tex pencillin men måste då visa hur man gör först). och ofta vill de ge lugnande innan de raspar Så en vetrinär med tandutbildning är det bästa.

Självklart anlitar du endast en person med utbildning att behandla hästen. Dvs en tandläkare ska anlitas för tandvård. En utbildad hästtandläkare.

Enligt min erfarenhet och andras, samt enligt en veterinär själv, är veterinärer inte att lita på när det kommer till tänder. Självklart finns det undantag men jag skulle aldrig riskera det. Den tandutbildning som ingår i veterinärutbildningen är inte fullgod. I sverige finns vad jag vet ingen egentligen fullgod tandläkarutbildning för hästtandläkare. Man måste till ex.vis tysklad.

Själv anser jag inte att de som gått en snabb 3 veckorsutbildning i usa heller är att rekomendera. Jag har dessutom aldrig varit med om att en hästtandläkare inte haft utbildning att kunna spruta en häst med lugnande. Det är väldigt vanligt att de ger lugnande under en rutinundersökning efter som att de måste använda munstege, ha tid på sig och komma in i munnen ordentligt.

Sen vill jag tillägga att man inte behöver raspa hästens tänder speciellt ofta. Kanske var 4e-5e år. Och det är inget man gör på måfå utan detta ska göras med hästen i munstege, när hästen är lugn och stilla, oftast får den lugnande. Det är viktigt att man är noggrann och vet vad man håller på med.

Senast ändrad:

DET kan vi diskutera.
Axel- som har erfarenhet av båda.
Fick förvisso en adept, men att begära att man skulle åka dit för att småbehandla 1 gång / mån a 3600 är tamigtusan hutlöst.

Att dessutom snacka skit om andra kunder är inte proffsigt- inte TL själv då.

Efter Tandteknikerns arbete blev hästen som ny o har en mkt större möjlighet att bli en gammal häst.:bow:

Jag har en underbar veterinär till min häst :love:. Hästen har ett tämligen stort överbett :grin: och måste raspas var 6e månad,min veterinär är dels specialutbildad på tänder(i England) + att hon är underbart mjuk i sin behandling av "älgen"! Han är stor och mörkbrun och ser nog "tuffare" ut än vad han är,en riktig mes när man lär känna honom :D

Jag kan också spruta en häst med lugnande men det är endast en vetrinär som FÅR göra det.

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka