Veterinär bes..erfarenheter Hjälp!!!

M

mumas

Hejsan!

Vi är i begrepp att ev köpa en häst som vi fastnat otroligt mkt för efter en lånetid..Men för ett halvår sedan när vet besiktning gjordes på klinik så sade veterinären att han var utsliten , halt efter longering och böjprov..skulle åk efter en månad men eftersom han blev bättre gjordes aldrig detta...ingen röngten gjordes..(detta är en gammal travhäst) Nu som sagt ska vi göra ny veterinär besiktning men tror ju itne han går igenom, men man vet ju itne hur MKT detta påverkar honom.. Vad har Ni för erfarenheter av vet besiktningar???
Kan de först i princip dömma ut sedan kan det visa sej att de ändå håller?? Och tom går igenom??? Kan tillägga att vi haft ute kiropraktor och det visade sej att han hade en hel del låsningar i kroppen som gjorde väldigt ont men han har efter några behandlingar blivit mkt mkt bättre och han har stort hopp om honom.....råd tips erfarenheter tack

Sv: Veterinär bes..erfarenheter Hjälp!!!

En gammal travhäst har väl i princip alltid förslitningar och de har vanligen också reservationer hos försäkringsbolagen.
Kanske gick hästen inte igenom tidigare pga ont i muskler, men troligast är förslitningar och då är dt nog inte så mycket att göra.
Tycker ni väldigt mycket om hästen och inte tänker nyttja den hårt så kan ni säkert behålla den, men priset bör ju vara därefter...
Frågan är om ytterligare veterinärbesiktning ens är nödvändig? Skulle kanske vara för att få en uppskattning av veterinären om hur mycket hästen kan tänkas hålla för...
Lycka till!

Jo, kan tänka mej att rätt många hästar inte går igenom en bes, men för den skull håller för lättare ridning ev ngn liten klubbtävling.
Men man vet ju inte, skulle vilja ha ett andra utlåtande därav vet bes igen av annan veterinär..:confused:

Jag antar att det inte handlar om den typen av pengar att ni vill bekosta röntgenbilder. Det är annars enda sättet att se hur stora förslitningsskadorna är i lederna. Hästen kan svara bra på lättare motion, glukosamin och muskelbehandlingar men ledskadorna är inget som blir bättre. Risken finns att hästen får gå för länge med smärta för att man som ägare blir van vid att den går lite knackigt. Hälta i flera ben kan vara svårt att upptäcka.

Jag skulle inte köpa denna häst utan betalar hellre lite mer för en häst som är OK vid köpet. Inköpskostnaden är en så liten del av den totala kostnaden för hästen, det stora är ju hästens mat och stallplats om man tänkt ha den några år. Då vill jag hellre ha en häst som jag har glädje av och kan rida och göra det jag vill med. Känner du något speciellt för denna individ och är medveten om riskerna, att du kanske bara får en kortare tid tillsammans med din vän innan den inte fungerar som ridhäst längre, så slå till. Men du ska också vara medveten om att det blir svårt för dig att sälja hästen om det skulle bli aktuellt. Så priset ska vara lågt tycker jag.

Hör vad vetrinären anser om progonsen för hästen. Kolla upp hästens namn via STC jättebra sida där man kan se vad varje registrerad travhäst gått för lopp, om den sprungit in pengar osv. När jag köpte min för tre år sen och såg att han gått så mkt på banan hade man ju tänkt efter lite mer innan köp. Travlivet sliter på de arma hästarna:(

rådfråga med vetrinären innan besiktning tycker jag!

för om den nu inte håller är det inge vidare att behöva se honom bli sämre :crazy: och då kanske de helt enkelt är lättare att slöppa nu än när han är er...hårda ord men ack så viktiga!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka