Veterinären som lät skjuta häst anmäls

Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

Tack för de, som detta fall gått till kan jag bara hoppas häst ägaren vinner mot myndigheterna. Tanken på att någon av mina hästar skulle avlivas utan min vetskap gör mig frustrerad, om de senare skulle visa sig att den avlivas "utan" rätt ställd diagnos skulle jag bli tokig!!
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

Läs den här tråden om du orkar innan du tycker en massa. Du försvarar en djurplågare, du ska inte tro på allt tidningarna blåser upp.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=738091

Men du kanske har samma djurhållning som Lennart, då förstår jag om du är orolig!
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

sett hästen ifråga på bild i senaste ridsport. det var ingen vacker syn så jag står på veterinärens sida, dock tycker jag att veterinären kunde meddelat det bättre än en lapp i lådan.
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

starta inte en häxjakt här - det är viktigt att saken prövas i domstol/ansvarsnämnd, ingen får dömas på förhand vare sig veterinären som sköt, djurskyddsinpektören eller djurägaren
Men man man undrar verkligen, ska halta och sjuka hästar skjutas, bara sådär?
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

I ett akut läge där djurägaren inte själv tagit hand om problemet har myndigheterna rätt att avliva vilket väl ur djurskyddssynpunkt måste anses rimligt, skulle även gälla dig om du inte skött dina djur, men visst populärt är det inte.
En helt annan sak är om just detta fallet uppfyllde kriterierna för direkt avliving, det verkar finnas tveksamheter där.
PL
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

Men hallå där BLÅ BERGEN!!

Var står de något om att jag försvarar mannens sätt att sköta sina hästar då du skriver att jag försverar en djurplågare???
Du kanske skall läsa klart innan du kommenterar och krittiserar??

Som detta fall har skötts från myndigheter och vetrinärens sida innebär de att VEM som helst, både DU och JAG kan få våra hästar slaktad hur som helst!! TÄNK PÅ DE DU...
Hästen i fråga avlivades pga BENBROTT som obduktionen visade inte stämma! sen lämnas under en pressening, å så vackert de måste varit.. Fint avslut tycker vissa.. Inte jag..

Om någon ser din häst halta så är de bara ringa nödslakt då eller?!
Skulle du inte kört den till klinik för undersökning och ev röntgen?

Jag komenterar inte ditt sätt att sköta dina djur så komentera inte mitt sätt att sköta mina då du inte ens vet vem jag är!!
Jag vet mycket väl med mig att mannens djur inte var i kanon skick. Men att avliva som första allternativ är rent åt helvete, vem vet, denna hingsten i fråga kanske var en trevlig individ och förtjänade bara ett bättre hem?? Inte döden...

Kan tillägga till dig att min anläggning är godkänd av komunen, alla hästar har minst 4 kvadrat större boxar än lagen säger, vindskydd finns i alla hagar, både sommar och vinter. Hovarna sköts var 6-8.e vecka. Dom har fri tillgång på strå foder och är ute ca 14 timmar/dygnet. NÅ mer du undrar så fråga på du..

Men hacka gärna inte på folk som du missuppfattar innan du vet fakta, och kom ihåg att de finns bra människor fast dom inte tycker som du...
 
Sv: Veterinären som lät skjuta häst anmäls

Ja jösses, det där inlägget talar för sig själv. :p Det är inte vem som helst som får sina djur avlivade pga misskötsel.

Tror du på allt som står i tidningen?

Bra att du tar hand om djuren.

ps när jag skrev orkar så menade jag att tråden är väldigt lång, inget annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Flera observationer styrker uppfattningen att träätning hos hästar är vanligare när klimatet är kallt, runt noll grader. Det...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: Konie
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 336
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Det var fel av miljökontoret i Örebro att tvångsomhänderta Lennart Östergrens häst. Nu ska djuret omedelbart tillbaka, enligt ett...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Vavsla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp