Veterinär kritiseras

Sv: Veterinär kritiseras

Och agerar dom mera resolut vad avser halta hästar som så är inte det bra det heller... inte lätt att vara veterinär.
 
Sv: Veterinär kritiseras

Inte vara lätt att vara veterinär?
Det förstår jag inte. Om en hovis bara lyfter hoven och åtgärdae felet, hur kan det vara svårare för en veterinär?
Han som har studerat så länge med så höga studieskulder att han måste ha enorm mycket betalt för allt. Han som är Gud själv och den enda som får göra ingrepp som han själv tycker ska göras.
Nu låter detta som nedgörning av veterinärer och vete f-n om det inte är syftet :)
För sen alla dom som nu är över pensionsålder och har lagt av så har dom nya varit fullständigt värdelösa.
Rätt kul med tidnings artikeln. För en i stallet råkade ut för exakt samma sak i förra vecka och det är i en annan del av landet så det finns inget sammanband.
Hästen haltar och vet tillkallas. Han går runt och ger diagnos fång. Åker utan åtgärd?
Två dar senare till kallas veterinär igen, en annan kommer.
Går runt hästen och ger diagnosen hovböld och åker utan åtgärd.
Nu ringer ägaren hovis. Som kommer ut tittar nån sekund på hästen, lyfter upp en framhov. Petar bort grus, lera från hålväggen. Ut rinner var, hästen genast ohalt.
Nu är ju tidningar just tidningar, men visst är det en kul åtgärd: "skrev ut medicin men hältan förvärrades".
Medicin mot/för vad då? Sen när finns det medicin mot hälta?
Nä den nya veterinärkåren är så dålig att många inte ringer dom mer utan ringer sina bekanta som har lång erfarenhet av hästar.
 
Sv: Veterinär kritiseras

Det finns massor med superbra veterinärer i det här landet! Själv har jag ett par stycken och är lika tacksam varje gång de kommer. De är vår livlina när något går fel. "Tricket" är att få bra kontakt med en riktigt bra, kunnig och engagerad veterinär. För veterinärer är som människor i allmänhet - olika.

Hovbölder brukar veterinärer däremot vara lite dåliga på. Ibland måste man själv ha lite kunskap och lite aning om vad som är fallet. Jag tar gärna ut hovis först om jag misstänker hovböld (dvs extremt låg hälta, värme i hoven, snabbt uppkommen hälta som inte ger svullnad i resten av benet och ingen reaktion vid palpation i benet i övrigt...). HIttar inte han något så ringer jag direkt till veterinär som då kan se över resten av hästen. Man har ett eget ansvar för att ett problem hos sin egen häst blir åtgärdat.
 
Sv: Veterinär kritiseras

Och agerar dom mera resolut vad avser halta hästar som så är inte det bra det heller... inte lätt att vara veterinär.
Det måste väl ändå finnas ett mellanting mellan att inte bry sig alls genom att skriva ut medicin utan att ställt en riktigt diagnos och att agera så "resolut" att hästbeståndet reduceras...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Minst 20 000 hästar i Sverige får inte djursjukvård och 22 procent av ägarna till oförsäkrade hästar berättar att de googlar istället...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Miljon
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Kramfors som fick sina hästar beslagtagna och sedan vann mot länsstyrelsen anmälde länsstyrelsens veterinär. Anmälan...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård anser att två veterinärer åsidosatt sina skyldigheter och ger båda en disciplinpåföljd i...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: ylvali2
·
  • Artikel
Hästnyheter En veterinär i Mora anmäldes till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård efter besiktning av en häst som skulle säljas och som...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp