saffran

Trådstartare
hur stor mängd vetekli kan man ge en häst på ca 600 kg? ger man vetekli bara för b-vitamin eller något annat!

behöver få lite mer hull på min häst, vad kan man ge som ger lite mer fett lager på hästen? (tips på foder sorter, olja eller annat bra)

Sv: vetekli??

Max 600 g. Det är rätt fluffigt, så 600 g kan vara allt mellan 1 och 2 liter, väg upp! Ge helst extra foderkalk till:)

Man ger vetekli för att ge hästen b-vitamin, lite protein och för att det är bra för matsmältningen. Men det innehåller rätt mkt fosfor, så för att väga upp det brukar man ge lite foderkalk, eller ett mineralfoder med mkt kalcium. Det är pga fosforn som man ger max 100g per 100 kg kroppsvikt hos hästen.

För att ge mer fett på kroppen: till att börja med ordentligt med bra grovfoder, det är det hästen är byggd för att äta ( ger du hö är en normal giva 9-15 kg per dag för en stor häst, beroende på värdena på höet. Man kan naturligtvis ge mer!). Därefter kan man lägga till kraftfoder. Olja kan fungera bra, jag tycker majsolja är bäst. Normal giva är 1-4 dl per dag, beroende på vad som behövs. Olja ska alltid ges tillsammans med annat foder för att hästen ska kunna använda det.

Max 600 g. Det är rätt fluffigt, så 600 g kan vara allt mellan 1 och 2 liter, väg upp! Ge helst extra foderkalk till:)

Men innan du ger extra kalk, kolla att det behövs. Jag ger mina vetekli bla för att balansera upp fosforhalten så att kvoten blir bra då vi har "för mycket" kalk i grovfodret.

tack alla för bra svar!

jag ger idag ca 5 dl torr vetekli (som blöts) så det kan ju var en ganska lagom giva!

ca 11 kg hö
2 liter hel havre
5 dl torr betfor
e-vitamin med selen och hippo vitamin/mineral

har ej värdena på det just nu men efter noga uträknat ska han äta detta, har bra hö! menhan är 4 år ca 170 cm och växer mycket just nu, så vill ge något extra.

men ska prova några dl olja!

inga andra tips??

mina hästar älskar vetekli, det är det goaste dom vet! :d och då får dom jättefin müsli också så det är inte så att dom har tråkig mat annars. :p

jag ger även lusern till mina hästar så det balanserar upp sig rätt bra med fosfor/kalcium. två hästar får 1 liter/dag, gammlingen får 3 l eftersom han är kräsen och vill ha allt kraftfoder blandat i kligröt..

Jag väger allt mitt foder och vet att 100g = 3,5 dl vetekli, om man anväder sig av det som finns på Granngården.
Bra att veta...

ja ska också börja väga nu tänkte jag, vet inte varför jag inte gjort det innan!

jätte bra att veta 100g= 3,5 dl tack tack:bow: jag har det från granngården

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur