C

Cronis

Hur många ger vetekli här?

Hur ger ni det? Vi gav det i betforen förr, (till mina förra hästar). La en viss mängd över den satta betforen.

Min häst ska inte äte betfor, blir fel i magen. Får spruttibangbang med betfor, så nu har jag funderat på att ge kliet med krafften. Men det kanske blir "för torrt" istället?

Och blöter jag krafftpelletsen för mycket blir det ju bara gegga... Gröt. Och ska jag då lägga ner både kli, samt hans andra tilskott som består av foderjäst, blir det ju riktig sörja :crazy:

Tips? :bow:

Sv: Vetekli

Jag ger min häst totalt 9 dl vetekli om dagen uppblött, och detta pga att jag har ett väldigt högt kalcium värde på höet och måste då öka på fosfor och detta gör jag då med vetekli.

Ja ger vetekli för att boosta proteinet. Det är ju nästan rent protein. Men man ska vara försiktig och kanske inte ge allt för mycket. Men ge det INTE torrt! Det måste blötas. det sväller en del nämligen när det kommer i kontakt med vätska.
Gör det något om det blir en gröt? Jag blöter faktiskt allt vårt foder i kvällshinken (havre, korn, vetekli och mineraler+vitaminer) Han får en riktig sörja men han verkar gilla det och det känns bättre att det inte dammar Kornkross kan ju damma en hel del.

Senast ändrad:

Låt det bli en gröt.... Mina hästar får sin "krubbmat" som gröt... Båda äter med god aptit... Dessutom tar det lite längre tid för dem att få i sig gröten..:angel:

För en häst som har känslig mage kan det vara bra med kli som man bara har haft lite vatten på. Bara precis så att det inte dammar, det ska se ganska torrt och klumpigt ut. Ska man bara ha det till att blanda mineraler mm. i kan man ju ha det som en gröt..

Våra får vetekli ihop med betforn.

Man kan ju ge vetekli i en egen hink uppblött om man inte vill blanda det med pellets.

Delvis knapplån men mest till TS.

Jag anser att man bör blötlägga all pelleterad mat för att undvika foderstrupsförstoppning.

Fast hu mycket ska man ge, ungefär?
Det väger ju lixom ingenting.

Min häst får inte sååå mycket kraftfoder, nu får han typ 1 dl, å det väger kanske 2 gram :D

alltså det beror ju helt på vad för värden det finns i grovfodret. Så det går inte att säga. Jag ger drygt en halv krafft-skopa (ouppblött) har för mig det motsvarade ca 250-300 gram. bästa är at ta hjälp av en våg och en höanalys. ;) Vad är förresten ditt syfte med att ge veteklin? För att få upp proteinet eller? Jag ger endast för att få upp proteinet men kombinerar med Lucern också.

Senast ändrad:

4dl är 100gram på min våg...hästarna ska ha ca 100gram/100kg
mitt syfte med proteinet är att min häst ska bli tjockare/grövre/mer musklad...allstå både protein och energi

kanske lite sent nu.. men jag ger vetekli till min fjordis. blandar 3dl vetekli med 1 dl havre och mineraler på det:p

4dl är 100gram på min våg...hästarna ska ha ca 100gram/100kg
mitt syfte med proteinet är att min häst ska bli tjockare/grövre/mer musklad...allstå både protein och energi

Då ska min ha ca 600gram.
Om man ska omräkna det till deciliter blir det ju 2.4 liter :eek: :rofl: det låter ju jätte mycket.
Idag har jag bara vågat pytsa på 2dl, så här i startskedet, men ska utöka.

Jag ger min häst totalt 9 dl vetekli om dagen uppblött, och detta pga att jag har ett väldigt högt kalcium värde på höet och måste då öka på fosfor och detta gör jag då med vetekli.

Jag ger det för fosforen - men hörde det är svårt för hästen ta upp fosfor ur vetekli, men tycker bättre än inget. Så mår magarna bätter. Ger det tillsammans med väldigt blöt betfor, lucernhack, mineral o linfröolja.

Då ska min ha ca 600gram.
Om man ska omräkna det till deciliter blir det ju 2.4 liter :eek: :rofl: det låter ju jätte mycket.
Idag har jag bara vågat pytsa på 2dl, så här i startskedet, men ska utöka.

Ska och ska, en liten missuppfattning kanske. Man ska/bör inte ge mer än 100g/100 kg häst. Pga den höga fosforhalten. Men kolla upp med grovfoderanalysen hur mycket du kan ge. Bara du inte överstiger maxgivan. Om du behöver ge så mycket som 6 hg så kan du ju dela upp det morgon och kväll.

Jag har tidigare gett mina hästar kli pga dåliga proteinvärden i grovfodret och också för att den ena var väldigt gasig i magen. Hon blev mycket bättre. Så jag tror det hjälper.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar