M

maja-stina

Hej. Undrar hur är det att ge lite vetekli blandat med havre o korn?
50% havre. 30% korn.20% vatekli. Tänkt är att blöta det innan fodring. Ca: 500gr x 3. ( fast då torrt ) Krafts Breed 400 gr x 3. B-vitamin. Olja. 1/2 kg x 3 lucern. Allt blandas i krubban. Höet har bra värden. 65 % smb råprotein. Tänkt att ges till unghästar o dräktiga ston. Tacksam för råd o förslag.:idea:

Sv: Vetekli

Just unghästar och dräktiga ska man vara försiktig med större mängder spannmålsskal.

Det kan röra till mineralbalansen pga sitt innehåll av fytatfosfor.
Jag kan inte råvarorna i Kraft Breed, de flesta Kraftprodukterna innehåller dock rätt mkt kli och annan spannmål (som har skalet kvar).

Nu ger du ju lusern som rimligen tillför kalk i överskott så det borde inte vara ngn fara.
Men däremot vet jag inte om det tillför ngt positivt till hästarna.Vad är syftet med kliet?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.