Eastwick

Trådstartare
Jaha, årets analys har anlänt och nu arbetar hjärnan för högtryck. :crazy: Jag har ett perfekt värde för vuxen ridhäst förutom att fosforen är låg. Däremot anländer snart två hblfölungar som ju behöver betydligt mera protein. Eftersom fosforen då är låg i grovfodret borde ju vetekli funka för att få upp proteinhalten men jag har för mig att det ev. är något skumt med fosforen i just vetekli?? Någon som vet?

Sv: Vetekli?

vetekli innehåller mycket riktigt en hel del fosfor, så det är jättebra att lägga till det om fosforen är låg i höet.. räkna lite på det så blir det nog bra!

Jo men jag vill minnas att all fosfor i veteklin inte kan tas upp av hästen eller något ditåt... hm... eller är mindre nyttig typ... hm... :confused:

det var en som sa att kli kan urkalka skelettet,att man måste vara noga med hur mycket.var försiktig.

Ja, men det är bara om det inte finns tillräckligt med kalk i fodret, för att de skall tillgodogöra sig kliet krävs kalk och finns det inte tillräckligt så tar det ur skelettet.

Kli brukar vara ett vanligt val när man vill höja Fosforhalten i foderstaten.
Jag antar att du har kalkrikt foder eftersom fosforhalten är för låg, annars kan du behöva tllsätta foderkalk. Se till att kvoten mellan kalk/fosfor blir rätt bara.

Hästen kan inte ta upp allt fosfor ur kli, och det fanns nog något mer som inte var så bra med kli? Helena Handberg är experten på området har jag förstått :idea:

Det finns inte studier som ger exakt information om hur mkt av upptaget av kalk och vissa andra mineraler som hämmas av fytatfosforn i vetekli. I vissa studier har kalkupptaget minskat med hälften när fosfor tillförts i fytatform, i andra mindre.

För praktiskt bruk kan man nog tänka så att det kan vara säkrast att ge 1,5 – 2 ggr minibehovet av kalk och mikromineraler om man vill fodra med flera hekto kli (varför man nu skulle vilja det?). Dock viktigt att tänka på att kli inte är ngn lysande fosforkälla. Man kan räkna med att 10 % av fosforn i vetekli säkert kommer hästen till godo.

Kan lägga till att fytatet också minskar upptaget av vissa aminosyror. HH

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag har fått analys och den ser ut såhär: 85 protein 9 MJ kalcium 2,8 fosfor 2,6 kalium 24,5 mg 1,2 per kg foder. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 006
Senast: åke
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 561
Senast: kem
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka