M

Mumsan

Min häst tappar lätt vikt men i våras fick jag honom riktigt fin med hjälp av lusern. Men efter ett tag slutade han äta det, provade både hack och pellets. Fick nu ett råd att ge vetekli i stället men på säcken jag köpt står inte alls hur mycket man rekommenderas ge eller om det ska blöt läggas ( vilket jag vill tro att man ska?)
Hur ska det ges? och hur mycket?

Han får 1 liter Hippo Alfa(?), 2 liter havre, 1,5 liter blött betfor på morgonen och på kvällen 1,5 liter Hippo, 2 l havre och 1,5 l betfor + 0,5 dl olja. Och ungefär 12 kg hö om dagen + nu fortfarande grönt bete ute.
Pga en skada så rids han bara några dagar i veckan, vad kan jag ge mer för att han ska lägga på sig?

Sv: vetekli

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur mycket du ska ge. men det är viktigt att du blöter det ordentligt så hästen inte riskerar att för foderstrups förstoppning.

Hej!

Jag har alltid givit mina hästar kli för magens skull.
Då har jag givit 1 liter, ordentligt blött, per dag.

Men ni menar att det även hjälper till med att lägga på hullet?
Om det är så så kan jag inte hjälpa till med "mängden" men är väldigt intresserad av att veta mer om det verkligen fungerar och vad det har för näringsvärde.

Kli är ju väldigt billigt och jag har nu en väldigt svårfödd häst.

(Ursäkta om jag lånar din tråd.)

Jag vet inte om det hjälper till att lägga på hullet men eftersom jag fick rådet tänkte jag i alla fall prova... Jag får väl börja med en mindre mängd och öka på lite eftersom. Men det ska alltså blötas ordentligt först då iaf. Det är så svårt att få upp honom i vikt medans de andra hästarna här är tvärtom, de har blivit riktiga tjockisar under sommarn!

Själv kör jag med Kraffts groov 125 men det blir ganska dyrt. Jag har en mycket svårfödd 2-åring hemma som jag försöker hitta alternativa foderkällor till.

Fick råd från Krafft att köpa Plus grön. Den är visserligen dyrare men då behöver man ge mindre. Så det blir billigare än att ge groov. Du får jämföra giva med pris.

Senast ändrad av en moderator:

min häst får ca 3-4 dl uppblött kli om dagen, jag ger även lite kalk då också eftersom kli innehåller rätt mkt fosfor. Det är bra för magen o de blir oxå fina i pälsen av det

förr sa man iallafall 1 dl vetekli/100 kg häst som maxgiva. tänk på att "vänja in" långsamt. många hästar kan få fodergallor av för stora snabbt invanda givor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 061
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka