Bonett

Trådstartare
Flera jag känner har börjat utfodra sina hästar med vetekli nu i höst, jag har frågat varför dom nu gör det men alla ger mig olika svar, så nu frågar jag här i stället.

Vad är det bra för?

Är det en ny trend eller vad ?

Kan tillägga att det är hästägare med allt från föl till vuxna hästar som ger vetekli och alla får sitt grovfoder från olika ställen så det kan inte vara något med analysen av grovfodret som gör detta heller.

Sv: Vetekli

Jag brukar ge vetekli när jag vill fixa till en för hög Ca/P kvot och lägga till något som inte
har massor av energi i förhållande till proteinet.

Vi tänkte köpa in vetekli för att vi hade för lite fosfor i förhållande till kalcium..
Men nu visade sig att vårat hö inte var fräscht så vi får in nytt grovfoder i veckan (hösilage).

Den enda orsaken som jag ser det att ge vetekli är om man behöver tillföra fosfor till foderstaten.

Kli innehåller höga halter fosfor jämfört med t.ex. havre (ca. 1,1% jämfört med 0,35%). Energiinnehållet är lite mindre i vetekli och proteinhalten är något högre än i havre så kvoten SmRp/ME är högre i vetekli (nästan dubbelt så hög).

Det finns dock problem med vetekli som man bör vara medveten om. Vetekli kan binda viktiga mineraler och göra dessa oåtkomliga för hästen. Man bör därför endast ge små mängder vetekli.

Ger pållen 1 dl vetekli för att neutralisera den "slemmiga känslan" från loppfröna :D

Jag har använt vetekli som proteintillskott när proteinet varit väl lågt i grovfodret. Vi har också väldigt låga fosforvärden i grovfodret som regel och då passar vetekli bra. Dessutom är det lätt för hästen att ta upp näringen i vetekli, vilket är positivt för hästar som har nedsatt tarmfunktion ( t ex. gamla hästar). Men som andra sagt här måste man ha koll på fosforhalten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama