Vetekli, bra för magen på vilket sätt?

T

Tomaten

Vetekli har jag hört är bra för att binda fukt i hästens mage och göra bajset fastare. Pratade med dem på granngården i går när vi var där och köpte och de sa samma sak.
En i stallet påstår dock det motsatta och att en i vårt stall alltid haft det till sin kolik känsliga häst, för att få igång magen.
Så vad säger ni bukefaliser?
jag har blivit lite fundersam!:crazy:

finns säker om kli i någon annan tråd men efter som sökknappen inte finns*host, jag hittar den inte*så gör jag en egen tråd!

Sv: Vetekli, bra för magen på vilket sätt?

ja jag vill också veta detta! har en häst med löst poop!

vi kan ju alltid prova och se vad som händer annars. det skadar väll inte hästen? eller? vad säger ni=?

Jag har börjat med det i dag!jag kan ju rapportera vad som händer om ingen som vet svarar!

Fiberrikt tror jag attd et är och därför är det bra för magen.
Men jag skulle nog hellre ge foderjäst/b-jäst.

Okej, varför skulle du hellre ge sådant?*nyfiken*

Tomaten skrev:
Okej, varför skulle du hellre ge sådant?*nyfiken*

Om det är något som är bra för magen som man är ute efter så är b-jäst mycket effektivare.

okej, tack!jag är helt kass på foder så därför frågar jag, är alltid bra att lära sig mer!

Vi har tidigare vintrar haft fleratalet gaskolikhästar i stallet, men den vi började med vetekli för ett par år sedan under vinterhalvåret så har vi hittills inte haft en enda som fått det igen.

*lånar knapp* alltså om det nu innehåler mycket fibrer så gör det väl att magen arbetar som den skall och bajset blir "normalt".så det fungerar både för hårda och lösa magar??bara en fundering.

ja det borde ju vara så.

Men hur mycket ska man ge?

vart köper man vetekli?

jag tänkte ge min häst tre dl,man ska inte ge över 5 dl/dag har jag läst.
jag köpte på lantmännen 15 kg(tror jag) för 42 kr, ingen dyr mat iallafall!

Tomaten skrev:
jag tänkte ge min häst tre dl,man ska inte ge över 5 dl/dag har jag läst.
jag köpte på lantmännen 15 kg(tror jag) för 42 kr, ingen dyr mat iallafall!

Maxgivan är 100g/100kg kroppsvikt. 1dl motsvarar ca 70-80gram.

milly vart har du läst detta? det gäller ju att vara källkritisk.

hur e det med energin och smrp?

ska man ge det som en kur i ca 2 veckor? eller hela tiden?

Min erfarenhet är att kli är bra att ge för att hålla magen i bra form, tex en gammal häst vi hade förrut som lätt blev förstoppad. Men om hästen är lös i magen brukar det inte fungera så bra utan då brukar jag ge något annat tex. foderjäst, magtarm.

Tomaten skrev:
Vetekli har jag hört är bra för att binda fukt i hästens mage och göra bajset fastare. Pratade med dem på granngården i går när vi var där och köpte och de sa samma sak.
En i stallet påstår dock det motsatta och att en i vårt stall alltid haft det till sin kolik känsliga häst, för att få igång magen.
Så vad säger ni bukefaliser?
jag har blivit lite fundersam!:crazy:

finns säker om kli i någon annan tråd men efter som sökknappen inte finns*host, jag hittar den inte*så gör jag en egen tråd!

Flera studier har visat att vetekli varken är laxerande eller suger upp vätska. Många foderforskare avråder från dagligt intag av vetekli för växande hästar och fölmärrar pga av dess oförutsägbara påverkan på mineralupptaget. HH

okej helena, vad tycker du att man ska använda istället då?

HelenaHandberg skrev:
Många foderforskare avråder från dagligt intag av vetekli för växande hästar och fölmärrar pga av dess oförutsägbara påverkan på mineralupptaget. HH
Ojdå, och jag som använder det att blanda mineralerna i för att det blir en så fin gröt med vatten i.
Mitt ensilage har en hiskelig mängd kalk i sig men för litet fosfor, så jag måste komplettera med mineraler.
Och då så kände jag mig smart när jag blandade de Fosforrika mineralerna i det fosforrika kornkrosset och veteklin i stället för i kalkrikt lusern.

Hästarna får under 100g/häst kan det vara farligt ändå?

kli eller vetekli är bra för hästens mage och gör avföringen fastare, man kan även blanda det i vatten om hästen inte gillar det

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: Docka
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: emptyrings
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar