Vetekli... Blött eller torrt?

Sv: Vetekli... Blött eller torrt?

Väcker liv i en gammal tråd istället för att göra en ny.
Hur mkt måste det blötas, ni skriver att det ej behöver svälla, räcker det alltså att jag "fuktar" det?
Ger just nu tillsammans med betforen men det får han bara på kvällen, vill gärna dela upp vetekli givan så han får både morgon och kväll, men blöter inte kornet just nu då han inte gillar det riktigt. Om jag bara fuktar verkar det gå ok...
Fast vet inte om det spelar någon roll om han får kli en eller två gånger per dag?

Blöt det så det inte dammar bara, sen går det bra. Dessutom ska man inte ge så mkt kli, då det är så fosforrikt. Bara 100 g/100kilo häst ungefär, men det är ganska lätt så det blir rätt mkt. Väga upp är det bästa!

Japp, jag såg det i en annan tråd och använde Hippocampus när jag räknade ut också. Tack för svaret! :banana:

Nej tänk dig själv att stoppa in det i din mun. Du kan ju blåsa på det och se hur mycket du har kvar också. Jag blötlägger mitt tillsammans med lusernen och kornet.

Blöt!

Jag har fått lära mej att man skall till sätta foder kalk okså om man fodrar med vetekli. För att hålla kalsum och fosfor kvoten i balans. Men kommer inte i håg hur mycket kalk man skall tillsätta för respektive mängd veterkli. Någon annan som vet?

Jag vet inte, men enligt hippocampus var då allt i sin ordning om jag tillsatte vetekli, stod aldrig något om foderkalk.

Jo det kan vara bra, men om man räknar på mineralerna och ser att det är ok behövs det inte. De flesta mineralblandningar innehåller redan extra kalcium för att det inte ska bli fel när de flesta fodrar med en massa havre, så det kan fixa sig utan extra kalk. Räknar man inte på mineralerna är det lika bra att slänga på en matsked kalk. Det gör inget om man överdoserar lite.

Hej om du blandar vetekli med korn så brukar man inte behöva blöta det men om det fortfarande känns torrt så kan du fuckta det lite.

Kram

Vetekli behöver INTE blötläggas som man gör med betfor eftersom det inte sväller. Fuktas kan det behövas, men knappast svälla ala betfor.

Vetekli behöver blötas. (Inte blötsäggas.) Det måste blandas med vatten för att det ska bli en ätbar konsistens.

Jag blötlägger allt foder betfor,krafft och vetekli samtidigt i samma hink, så det står i några timmar.
Hade rekommanderat att blöta, har provat att få i mig torr vetekli, inget skoj, hade allt i näsan :smirk:

**KL**
Säkert en dum fråga, men vad kan vetekli i förhållande till tex. soja? Hur mycket kan man ge?
Försöker preparera mig med kunskap så mitt dräktiga sto inte går ner i vikt ;).. Vara beredd ;) Så jag är tacksam för svar.
U

Min häst får alltid väluppblött betfor tillsammans med veteklin så själva kliet blöter jag aldrig upp - blandar alltsammans i stället.

det är fosfor rikt.

förr, (-80 talet och bakåt, sedan kom ju alla analyser alltmer) så rekomenderades någon näve vetekli/dag framåt våren för att underlätta pälsfällningen så inte pållen blev så "ruggig" utan fälla av jämt och fort och hålla sig glansig. det rekomenderades även till äldre hästar för att dom skulle hålla sig bättre i hull, mage och päls. och som blandrastik skrev för att antingen få fart eller stopp på en mage i olag.

Vetekli är bra för magen av dietiska skäl, precis som för oss männoskor,sen innehåller det fosfor, är rikligt med b-vitamin( bra vid pälsfällningen), lysin etc. Läs innehållsförteckning. OBS, vid höga spannmålsgivor där man hamnar på hög fosforhalt kan kalk behöva kompletteras. Ger men rikligt med betfor kan detta kompenseras eller Lucernpellets. Räkna på det, framförallt till föl, unghästar 1-3-år, där kalcium/fosforkvoten är oerhört noggrann för att slippa onödiga foderrelaterade tillväxtskador i form av ocd eller andra lösa benbitar!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Behöver hjälp med tips på vad jag söker.. Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen. Behöver hitta något...
Svar
17
· Visningar
1 688
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka