Vetefodermjöl

pastejja

Trådstartare
Hittade en för mig ny ingrediens i flera foderblandningar, nämligen vetefodermjöl. Vad är detta egentligen?
/Ulrika

Sv: Vetefodermjöl

Vetefodermjöl är en biprodukt från kvarnindustrin och kommer från skiktet närmast under kliskiktet. Det är kan man säga steget mellan vetemjöl och vetekli. Enligt boken fodermedlen innehåller det 14% råprotein, 3,8% växttråd och 3, 3% råfett men det beror på tillverkningen.

Blir detta också klistrigt som vanligt vete tydligen blir? Hur hållbart är det? Hur mycket kan man ge om dagen? Hur är det när det med kalcium och fosfor innehållet? Många frågor.. ;)
/U

Blir detta också klistrigt som vanligt vete tydligen blir? Hur hållbart är det? Hur mycket kan man ge om dagen? Hur är det när det med kalcium och fosfor innehållet? Många frågor.. ;)
/U

Utan att veta så tror jag inte det är något man ger rent, det används i pellets för att få en pellets som håller ihop bättre! Pellets som tex mineral och vitaminpellets kan innehålla ganska mycket vetefodermjöl, men sådana pellets ger man ju väldigt lite av.

Det är inte omöjligt att det är så. Jag är mest ute och sonderar terrängen på vad som finns tillgängligt.
Minns jag inte fel så har Mustangs protein + ganska hög andel vetefodermjöl och man kan ge en hel del av den - upp till 3-4 kg vill jag minnas, så det blir ju en del.
Funderar ändå på att få titta lite på hur det ser ut. Funderar mest på hållbarheten. Håller det i 2 veckor (som kornkross) så känns det inte så lönt att köpa 100 kg till 3,5 häst ;).
Mest av allt skulle jag faktiskt vilja ha en spannmålskross.. Men just nu kostar det för många tusenlappar..
/U

Ja det kan ju fungera.. stavmixer eller kaffekvarn kanske också fungerar ;).

Jag är en sådan som vill klara mig hyfsat själv, men jag gissar att det blir till att springa och besvära en bonde varannan vecka..

/U

Kornkross klarar sig längre än två veckor, det är havrekross man rekommenderar högst två veckor på pga att den kan härskna och det beror på den höga fetthalten i havre!

Jag skulle inte vilja använda ett foder med 25% vetefodermjöl som färdigfoder och inte Mustang Breed heller, som innehåller 52% kli från vete och havre.

Varför skulle du inte välja en produkt med så mycket vetefodermjöl? Vad är nackdelarna? Med vetekli har jag hört om fosformängden men annars finns det väl inte så mycket problem med kli? Vetegroddar ska ju vara väldigt nyttigt, hur är det att ge till hästar?

Jag trodde att även korn hade 2 veckor på sig att användas, hur länge håller korn?

Funderar på hållbarheten på den färdigkrossade havren man kan köpa i säck, hittade inget packdatum när jag kollade förra veckan. Måste det inte stå?

Jag ska kanske förtydliga att jag i stort sett bara gett hel havre tidigare, sista året gav jag inte kraftfoder alls (endast lite potatisprotein), därför är jag dåligt uppdaterad.
/U

Det är väl helt personligt, men jag skulle inte vilja ge mina hästar mjöl som mat i någon större mängd.

Angående vetekliet så är det dels för att fosforen är bunden i fytinsyra, fytinsyran hämmar också upptaget av vissa mineraler, spårämnen och aminosyror. Jag väljer helst att ge foder som inte innehåller stora mängder spannmålskli därför.

Jag har inget säkert svar angående kornkross och vet inte vad de stämplas med i handeln, har själv endast köpt direkt av bonde, men läst någon som ansåg att 1-2 månader är ok för kornkross. Man kan ju köpa helt korn och stöpa det istället om man vill.

Har aldrig fodrat med vetegroddar själv, men jag har sett i Italien hur de la vete i blöt och lät det gro, hästarna tyckte det var toppen, där gav man det samma dag som hästarna hade tränat hårt, tror det var för att de snabbt skulle få i sig lättillgänglig energi efter hårt arbete. I Frankrike kokar de ofta mash och ger hästarna de dagar de tränat hårt.

Så här skriver SpaderÄss om vetekli i en tråd:
Huvuddelen av den fosfor som finns lagrad i vetekli är i form av fytinsyra. Problemet är att hästen saknar de enzymer (fytas) som bryter ner fytinsyra. När du säger att fosforn i fytinsyra är otillgänglig så är detta nog sant för människor men inte för hästar.
Mikroorganismerna i hästens grovtarm kan bryta ner fytinsyra och frigöra fosforn så att den kan tas upp i hästens grovtarm. Det är dock rimligt att tro att fosfor i form av fytinsyra är mindre biotillgänglig än annan form av fosfor (t.ex. mononatriumfosfat) som kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm.

Ett annat problem med fytinsyra är att det binder (kelaterar) andra mineraler och hämmar därför upptaget av t.ex. kalcium, magnesium och zink. Inverkan på upptagningen av kalcium vållar störst bekymmer eftersom kalcium endast tas upp i hästens tunntarm. Det finns undersökningar som visar att stora mängder fytinsyra i fodret hämmar upptagningen av kalcium.

Med tanke på detta bör man inte ge stora mängder vetekli eller annat foder som innehåller fytinsyra. Mindre mängder vetekli (upp till ca. 0,75 kg) bör dock inte vålla några problem. Man bör dock se till så att kalciummängden i foderstaten ligger klart över den rekommenderade minimimängden (vilket den vanligtvis gör) och likaså för övriga mineraler.

Om man har brist på fosfor i foderstaten brukar jag i första hand rekommendera vetekli eftersom jag föredrar att använda så ”naturliga” produkter som möjligt. Dock rekommenderar jag naturligtvis inte vetekli till IR-hästar. Räcker inte 0,75 kg vetekli för att täcka fosforunderskottet rekommenderar jag mononatriumfosfat.

Så här skriver HelenaHandberg i annan tråd angående vetekli:
Vetekli är egentligen bara bra för en sak – om man vill minska effekterna av en för hög kalkgiva i det övriga fodret. Vetekli är inte någon bra fosforkälla. 90 % av fosforn i kliet är bundet till fytat. Fytatet gör att både kalk och fosfor (och vissa andra mineraler) tas upp sämre i hästen.. Man ska alltså eg inte räkna med det angivna fosforinnehållet i kli när man balanserar sina mineraler. Dock kan man nog räkna med att minst 10 % tas upp. Vetekli kan användas om man t ex ger mkt stora luserngivor. Fast jag tycker att det i sådana fall är bättre att ge ett mineralfoder med Ca/Pkvot < 1 . Man vet mer vad man gör än om man ger kli. HH

Tack för att du tar dig tid att svara så ordentligt. Mycket värdefull info.

Grodda är jag faktiskt inte rädd för att göra till mina (har bara 3,5 hästar), har inte ens funderat på det som en möjlighet. Har groddat massor till mig själv genom åren och känner mig hyfsat säker på det. Vet du var man kan läsa mer om det?

Mash har jag försökt att hitta info om men inte lyckats annat än att få veta att man kan göra det själv, men att det även finns färdigt att köpa. Har du tips på mash som man kan göra själv så är jag nyfiken.
/U

Enligt Christina Planck är vetegrodden proteinrik 30% råprotein.
På grund av fetthalten härsknar vetegroddarna och bör konsumeras relativt snabbt sedan säcken öppnats. Fettet, vetegroddoljan, är rikt på fleromättade fetter liksom på e-vitamin.
Hon skriver också att vetefodermjöl används huvudsakligen inom foderindudstrin som bindemedel.

Antar att det är samma med krossad spannmål som vetegrodden att så länge den ligger i en försluten säck så härsknar det inte.

Mash finns det nog många recept på, de som köps färdig i säck ska man oftast bara slå på varmt vatten, de som gör själva kokar ofta.
Vanliga ingredienser är linfrö, linfrökaka, vetekli, korn, melass, majs, betfiber, vegetabilisk olja mm! Hästarna brukar uppskatta det mycket!
Vitafor Derby använder jag och blötlägger med ljummet vatten, det är uppskattat av hästarna och jag tror det är ett billigt mashalternativ om man inte vill ha en massa säckar hemma och blanda själv.
Prova att googla på mäsk som man kan säga är den gamla svenska varianten på mash.
Dynavena har mash, tyska Derby, Havens med flera, det är bara att försöka att ta reda på vad det är i där och göra en egen variant.

Som vanligt ett fylligt svar från dig. Tackar och bugar! :)

Jag fegar nog på det där vetefodermjölet.. Men funderar på det där med att det inte härsknar i säck, är det för att det är förslutet och mörkt? Det kommer till lite syre? Annat?
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
252
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka