arna

Trådstartare
Varför fodrar man inte med vete? Är det för mycket protein för hårt eller räknas det som "sölseri" att fodra med det?
Kan ju tänka mig att förr i världen så var vetet för värdefullt som spannmål att fodra djur med, men nu så eldar ju bönderna upp det :crazy: /Lisa
 
Sv: Vete?

Det blir klibbigt när hästen tuggar, inte så smakligt.
 
Sv: Vete?

Vetekärnorna är för små och hårda och måste grovmalas innan man utfodrar, vetet är även lysinfattigt och stärkelserikt, så man måste öka upp givorna mycket försiktigt..
fint vetemjöl (vetedamm) används ibland som bindemedel i sammansatta foderblandningar såsom olika pellets och müsli-foder..

vetekli görs av skalet till vetekärnan och näringsinnehållet är högre men stärkelsen är mycket lägre samt att vetekliet inte behöver beread mer än blötas innan utfodring..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
499
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 009
Senast: Görel
·
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp