Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behöver man det tycker ni?
Varför? Varför inte?
Hur gamla tycker ni barnen ska vara för att man inte ska behöva det?
Behöver man det tycker ni?
Varför? Varför inte?
Med tanke på vad som händer dagligen så ja, man bör veta vad som händer. Har träffat så många kids som beter sig illa med sin telefon. Ibland av ren okunskap. Och naturligtvis dom som råkat illa ut men inte vill säga något till vuxna. Ha en dialog med barnen så förstår dom varför.Behöver man det tycker ni?
Varför? Varför inte?
Med tanke på vad som händer dagligen så ja, man bör veta vad som händer. Har träffat så många kids som beter sig illa med sin telefon. Ibland av ren okunskap. Och naturligtvis dom som råkat illa ut men inte vill säga något till vuxna. Ha en dialog med barnen så förstår dom varför.
Både skydd och förebyggande är det. åldersgräns - tja, det beror på barnet det. Den här personen dömdes för brott mot flickor i ålder 9-15 år.
https://www.skovdenyheter.se/article/natpedofilen-doms-for-grova-sexbrott-mot-over-60-flickor/
Men det skulle väl aldrig era barn låta sig luras så?
Jag är definitivt medveten om grooming. Det även av anledningarna till att jag har koll på sonens telefon!Med tanke på vad som händer dagligen så ja, man bör veta vad som händer. Har träffat så många kids som beter sig illa med sin telefon. Ibland av ren okunskap. Och naturligtvis dom som råkat illa ut men inte vill säga något till vuxna. Ha en dialog med barnen så förstår dom varför.
Både skydd och förebyggande är det. åldersgräns - tja, det beror på barnet det. Den här personen dömdes för brott mot flickor i ålder 9-15 år.
https://www.skovdenyheter.se/article/natpedofilen-doms-for-grova-sexbrott-mot-over-60-flickor/
Men det skulle väl aldrig era barn låta sig luras så?
Nu låter det hårt men jag undrar mest av ren nyfikenhet? Jag menar alltså bara rent objektivt nu när er dotter är myndig. Hur tänkte ni runt grooming? Har ni pratat med er dotter om det när hon var yngre?Jag vill minnas att min dotter fick sin första telefon i 10-årsåldern. Vi såg till att förvara PIN- och PUK-koder säkert för att kunna låsa upp telefonen i händelse av glömd kod, men varken jag eller dotterns pappa har någonsin haft koden till hennes telefon, eller läst hennes sms/mail eller kollat hennes appar. Hon har dock inte kunnat köpa några appar eftersom hon inte haft eget kreditkort, utan har hon velat ha något har hon behövt fråga oss. Vi har heller aldrig begränsat den tidsmässiga tillgången till telefonen (eller andra apparater), det har helt enkelt inte funnits något behov av det.
I år fyller hon arton, men enda skillnaden för hennes del blir att abonnemang mm nu flyttas över i hennes eget namn - all personlig frihet i dessa avseenden har hon redan (och har skött bra i alla år, så har inte funnits anledning att göra på annat sätt).
Nu låter det hårt men jag undrar mest av ren nyfikenhet? Jag menar alltså bara rent objektivt nu när er dotter är myndig. Hur tänkte ni runt grooming? Har ni pratat med er dotter om det när hon var yngre?
Och har ni tänkt tanken att er dotter skulle kunna vara en näthatare?
Jag tror det är det här svaret som behövs i en sådan här tråd. Ni har/hade koll utan att behöva kontrollera. Många föräldrar drar till med: -Mitt barn gör inte så. Och så har dom inte tagit snacket som ni har gjort.Ja, vi (eller iaf jag) har pratat ganska mycket med henne om olika aspekter på hur man är och vad man lämnar ifrån sig för info på nätet. Att inte lämna ut bostadsort, telefonnummer mm, att inte bli "vän" med någon man inte känner IRL osv. Tror att hon pratar/pratat en del med kompisar om detta också, för hon har verkat mycket medveten om vad som finns för faror när jag tagit upp det med henne. Och ibland också berättat om "skumma" typer som försökt få kontakt, om killar som bett om bilder hon inte velat ge dem (blev faktiskt extra nöjd och stolt när hon ilsket dissade en skitsnygg kille för något år sedan, för att han bett henne om bröstbilder...).
Generellt har min dotter alltid varit ganska öppen med vilken typ av "drama" som pågår i hennes liv - konflikter i klassen, fester som varit lyckade och mindre lyckade, par som blivit ihop och gjort slut, sådana som varit taskiga mot varandra osv. Hennes egen roll verkar väldigt ofta vara den som står upp för sina kompisar och säger vad hon tycker - fräste ifrån mot kompisens pojkvän som behandlade henne illa, sade ifrån när en lärare nästan drev en klasskompis till tårar för att nämna några exempel. Så jag är inte orolig för att hon skulle vara näthatare, ingenting i hennes personlighet eller vad hon säger tyder på det. Men jag VET naturligtvis inte. Och jag anser att jag får finna mig i att inte veta. Min dotters öppenhet har givit oss otaliga tillfällen att faktiskt prata om hur man är (och inte är) mot varandra, vi har gång på gång pratat igenom knepiga situationer kring ledsna vänner, hårresande intriger, ilskna klasskompisar, gråtande lärare - you name it... Och jag anser att det är där jag gör min insats som förälder, genom att vara där, lyssna, prata, vända och vrida på olika argument, se en situation från olika håll... Och jag tycker inte att jag kan göra något av det genom att snoka i hennes telefon!
Att ha koll på appar, inköp, vilka personer barnet har kontakt med etc ser jag som ganska naturligt för en mobilnybörjare (utan eget kreditkort ). Men måste man ha barnets pinkod för det? Min spontana känsla - och jag är öppen för att den kan vara fel! - är att jag skulle tänka/känna att det gav mig möjligheten att oombett och utan barnets kännedom kolla sådana saker, och att det snarare borde vara något man gör tillsammans och i dialog. Tankar kring det?