Vet. vid ryggproblem?

AnneSofie

Trådstartare
Enligt min erfarenhet är en del veterinärer inte jätte pigga på att rekommendera ET eller kiropraktor trots att man "kört fast" i en utredning.

Nu till min fråga-Hur behandlar veterinären ryggproblem hos häst? Säg att man misstänker att hästen har låsningar och man inte hittar en ET med goda referenser, kan veterinären behandla detta på något sätt? Kan en låsning släppa med medicinering och vila?

Jag ska in med min häst om en vecka, och är rätt säker på att problemet sitter antingen i bakknä eller rygg.

/AnneSofie

Sv: Vet. vid ryggproblem?

när min förra häst blev behandlad i ryggen så var det SI-leden som sprutades, kortison punktvis (ca 10 punkter på varsin sida om ryggraden så att säga utrakade och sedan sprutade där) och kanske något mer vis som jag inte minns, det var mycket kläm och känn eftersom röntgen aldrig visade något (kom fram först vid obduktion).
jag skulle personligen vara rädd för att sätta en ET/kiropraktor på hästen även om man inte hittat något, just för det som jag såg och var med om med min förra häst. är över lag ganska osäker på sådana behandlingar.

när min förra häst blev behandlad i ryggen så var det SI-leden som sprutades, kortison punktvis (ca 10 punkter på varsin sida om ryggraden så att säga utrakade och sedan sprutade där) och kanske något mer vis som jag inte minns, det var mycket kläm och känn eftersom röntgen aldrig visade något (kom fram först vid obduktion).
jag skulle personligen vara rädd för att sätta en ET/kiropraktor på hästen även om man inte hittat något, just för det som jag såg och var med om med min förra häst. är över lag ganska osäker på sådana behandlingar.

Vad var det för fel på din häst? Vad var det som hittades på obduktionen?

det var bara fel på min häst, men ryggen var sammanvuxen på insidan sas, det syntes inte på röntgen eller scint o.s.v. (vi var på klinik var tredje-fjärde vecka under ett år) och man kunde inte sära på kotorna ens efter kokning. från nacken och en bit ner samt hela sadelläget och bak över länden. det som finns kvar av honmom finns på SLU för vidareutbildning o.s.v. fick även se själv och blev visad en "normal" ryggrad, läskigt.
sen var det mycket annat, obd-rapporten är 3 sidor dataskriven, han var ett riktigt måndagsexemplar tyvärr.

Hu, nu skräms du:o

Vad synd att det inte gick bra med din häst, jag hoppas att det inte är lika allvarligt med Lillan.

Jag är lite misstänksam mot att ta hem en kiropraktor jag inte känner till, speciellt när veterinären inte rekommenderar detta. Jag vet inte om Ultuna samarbetar med någon ET, men det skulle ju ha varit bra.

Min fasa är att vet. kommer utreda allt utom just ryggen när jag åker in med henne, och att det blir många turer fram och tillbaka med vila och medicinering utan att hitta grundproblemet..

Jag misstänker att vid första besöket kommer de släcka knäleden bak och ev spruta om det verkar sitta där, men om det visar sig att det inte sitter just där, vad gör man då? Jag kommer isåfall bli hemskickad med butta för återbesök om x-antal veckor.

Hästen ifråga har redan fått en kur metacam och vilat i fyra veckor utan förbättring. (böjd ua av vet, men "halt" höger bak vid longering) Hon är mindre musklad i höger bakben och jag tycker att hon ser "sned" ut över korset.

Hur går veterinären till väga när det gäller rygg? Röntgen? Scint? Klämma och känna? Hur pass fort brukar de i regel undersöka ryggen om inget hittas i benen?
Berätta gärna om era erfarenheter när det gäller detta!

jo men jag kan garantera att de aldrig hade sett något som min häst så jag tror inte du behöver oroa dig ;)

var tydlig med vad det är du vill ha kollat på din häst, vilken vet är det du ska ha? C? E? du kan pm'a, jag har haft o göra med de flesta vet. där uppe i o m min förra häst.
jag har aldrig varit med om att de total ignorerar ryggen på klinik öht, å andra sidan har jag aldrig gjort en regelrätt hältutredning på klinik för mina hästar har aldrig varit halta.
de röntgar ryggen, kan hända sprutar SI-leden och ev kortison, beror ju på vad de tror det är men plåtar först skulle jag tippa på.
men som sagt, säg att du tror ryggen spökar.

ang ET och Ultuna tror jag inte det, det fanns ingen som de samarbetade med när jag hade problem med min häst iallafall, men Solvalla samarbetar med en ET. jag är inte direkt för sådant och har svårt att tro på att det ska fungera så bra när de egentligen oftast famlar i blindo (i 90% av fallen är det ju folk som tar ut en ET och låter den gå lös på hästen som inte är kollad av vet. etc innan och det gör mig skeptisk, fast självklart skillnad om det är i inrådan med vet.)
scint gör de om de vet vad de letar efter och det blir ersatt av f-bolaget.

glöm inte att ta med sadel och träns, kan mycket väl vara så att du får rida och visa.

Att inleda med en behandling aw knäleden låter wäl inte som ett tokigt alternatiw? Dessa hältor wisar sig sällan på böjprow, men om hästen är halt wid bedömning på böjt spår + om nu en bedöwning släcker hältan så finns det alla anledning att börja där. Ont i knäleden ger ju just lite knepiga hältor och ofta sekundära muskelspänningar i muskulaturen, ibland tom muskelatrofier.

Wad gäller hästryggar så finns det ju en del weterinärer som är utbildade inom kiropraktik också. I Täby tror jag det finns en? Wet leg + utbildad kiropraktor låter för mig som en så god kwalitetssäkring som man kan få inom ett område där leg saknas. Personligen tycker jag att man ska wara lite försiktig med ET och kiropraktorer öwer lag, innan man fått en diagnos ställd. Massage och dylik sjukgymnastik i samråd med wet är dock aldrig fel.

Det finns säkert suweräna ET:ar och hästkiropraktorer också, ska jag wäl nu nämna innan jag blir påhoppad, man behöwer ju förstås inte wara weterinär i grunden för att wara duktig, det nämnde jag mer som en möjlig wäg till försäkrad werksamhet).

Enligt min erfarenhet är en del veterinärer inte jätte pigga på att rekommendera ET eller kiropraktor trots att man "kört fast" i en utredning.

Nu till min fråga-Hur behandlar veterinären ryggproblem hos häst? Säg att man misstänker att hästen har låsningar och man inte hittar en ET med goda referenser, kan veterinären behandla detta på något sätt? Kan en låsning släppa med medicinering och vila?

Jag ska in med min häst om en vecka, och är rätt säker på att problemet sitter antingen i bakknä eller rygg.

/AnneSofie

jag åkte med min sk rygghäst ner till ATG i Täby - deras klinikchef är nämnligen både leg. veterinär och kiropraktor!
De sprutade min kille med "tuppkam" direkt ut i blodet sen blev det butta i 3 veckor!

TantEster-Det absolut bra att de börjar med knäleden, sitter det där blir hon ju behandlad direkt, jag menade mest att om det inte sitter där så vill jag att de börjar fundera på ryggen direkt och inte bara skickar hem oss med ännu en kur medicinering och vila.

Hur pass illa är det när det gått så långt att muskulaturen har blivit "ojämn"? Förbannar mig själv att jag inte kollat mer noggrant tidigare, hade då kanske anat att något var tokigt.. Då hade förmodligen prognosen sett betydligt bättre ut om det är ledinflammation:(

Breccia_ -Jag pm:ar vilken vet!

Till alla-Hur kan man ta reda på om en viss ET är seriös/duktig om man inte känner någon man litar på som kan rekommendera denne?

Hur gick det för din häst? Blev han bättre av denna behandling? Vad hade han för typ av ryggproblem?

Till alla-Hur kan man ta reda på om en viss ET är seriös/duktig om man inte känner någon man litar på som kan rekommendera denne?

Första biten är ju att vederbörande ska ha rätt utbildning. Sen finns branchföreningar där man brukar erbjuda fortbildning och dylikt. Referenser är aldrig fel men ofta tycker folk att om deras häst blev hjälpt är ET:n bra. Och det säger ju ganska lite eftersom det beror på vad hästen hade för problem. Om du hittar en ET som folk är förbannade på för att h*n vägrar behandla deras häst utan veterinärutlåtande kan du nog räkna den som seriös :D

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 512
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka