Vet Ni Vad Som Är Fel???

Gullan86

Trådstartare
idag när jag skulle besiktiga "min" (snart) islandshäst på 4år så tog vi ut han ur stallet. plötsligt haltade han som aldri förr(aldri varit sjuk eller halt) vänster fram ville han knappt stödja på. fy vilken otur asså, jag förstå inte vad som hänt. på dagarna gå han i en mkt lerig hage och springer och leker med en shettis. och på kvällen står han i spilta med spån. men nu va det ju så att taket blåst av stallet typ så han fick va ute med de andra hela natten (utan el i stängslet) det var ström avbrott. sen sa ägaren att när hon tog in honom på morgonen innan jag kom för att han skulle torka så haltade han inte(enligt henne) fattar inte vad det kan va. veterinären sa att det kunde va början till hovböld eller att han vrickat eller trampat på nåt. han har ej skor och har aldri haft. han skulle kanske behöva verkas...

VAD TROR NI ATT DET KAN VARA FÖR FEL *orolig*

vad tycker ni man ska göra åt det? tror ni att det innebär nåt för hästköpet? skulle ni tyckt att ägaren ska betala sjukvård då?(gammla ägaren)?någon som varit med om samma sak? vad hände/gjorde ni då?.

tacksam för svar :banana:

Sv: Vet Ni Vad Som Är Fel???

Vet. måste väl ha behandlat på nåt sätt och ställt en diagnos...?

Självklart är det dåvarande ägaren som betalar.

Idka skrev:
Vet. måste väl ha behandlat på nåt sätt och ställt en diagnos...?

Självklart är det dåvarande ägaren som betalar.

okej. nä han sa bara att han inte hittade nån puls så det va inte fång. han sa att det kunde va hovböld om det kommer var senare så e det det tydligen. annars blir han frisk på en vecka sa han. känns som om man kulle tatt ut hovslagaren kanske?!

Har ni kontrakt på vem som ska betala sakador/självrisk?I vanliga fall ska ju ägaren göra detta då du inte äger hästen.Försäkra dig om att hästen är frisk när du köper den.

Som jag förstod det var det en vetr .besiktning inför köp.De alternativ du har kan vara som följer.

Du avstår från köpet eller...

Du bedömmer att skadan är övergående och köper ändå, kanske till reducerat pris, och vetr. bes. betalas av säljaren eftersom hästen inte gick igenom eller.....

Ny vetr, bes. om några veckor (5-6).

Själv hade jag nog satsat på sista alternativet om det var en karaktär man fastnat för :love:

Rolle på Österlen

jo de va ju det....var=( fick aldrig köpa hästen för ägaren sen=( ni ville kanske veta.

FICK du inte köpa hästen? För att det var en hovböld?? :confused:
Tråkigt iaf, hoppas du hittar en annan raggis! :love:

Gullan86 skrev:
jo de va ju det....var=( fick aldrig köpa hästen för ägaren sen=( ni ville kanske veta.
Vad menar du med att du inte fick köpa hästen? För att den blev skada eller?

tack.....ja hitta en bebis endå=) han till vänster söt va?=)....han e mkt mkt finare så de va nog meningen att ja inte skulle ha hovböld hästen och ja jag fick inte köpa han(efter mer än en månads tro och skötsel av han) att ja skulle få köpa han....ägaren ångrade sig och sa att han ev blir till salu i höst(det var i våras) en månad senare va han ute till salu igen *morr* men då hade jag köpt denna.
och hon ville inte sälja sa hon då, för att hans mamma som hon sålt innan blivit skjuk när hon sålt henne sen så sa hon att hon va så skrockfull så då trodde hon att han skulle bli ennu dåligare hos mej *zzzZZ* jaja.....såklart ja inte ville köpa en skadad/sjuk häst men ja va beredd att vänta på min "drömhäst" lixom och för en liten hovböld(som e vanligt på unghästar) så va de ju inga problem lixom....jävligt taskigt kommer aldrig glömma det tyvärr....men jag gläds åt min riktigta drömmhäst istället och lider med den stackars som fortfarande e kvar hos ägaren=( hon fick han inte såld....

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 294
Senast: Karre
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar