Vet någon någonting om min hästs stam???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jossssan
  • Startdatum Startdatum
J

jossssan

Jag har ett danskt "hbl" e: Kawango ee:Ibikus ue:Nevada uee:Corso
Vet någon någonting om dessa hästar så vore jag superglad! Min kille är 178 i manken, brun med stor bläs. Det enda jag vet är att Kawango är en stor fux med bläs och att han är dressyrhäst.

Tack på förhand!!! :bow:

Sv: Vet någon någonting om min hästs stam???

Jag har ett danskt "hbl" e: Kawango ee:Ibikus ue:Nevada uee:Corso
Vet någon någonting om dessa hästar så vore jag superglad! Min kille är 178 i manken, brun med stor bläs. Det enda jag vet är att Kawango är en stor fux med bläs och att han är dressyrhäst.

Tack på förhand!!! :bow:

Ibikus är en Trakehner hingst om jag inte har fel.

Ja jag har hittat honom på en site. Han är en Trekehner f.1967. Brun och 168cm hög. Tror dressyrstam men inte hundra. Undrar dock hur pass bra min killes stam är samt om det är hopp eller dressyr. Verkar vara mkt dressyr på pappan sida iaf...

Om du googlar på honom bör du hitta massor,med tanke på att han har 358 avkommr i DK,tävlat tom MSV-A dressyr och LB hopp

Ibikus är en Trakehner hingst om jag inte har fel.

Var inte Midt-West-Ibi-Light efter Ibikus?

Corso (om det inte finns två hingstar med det namnet) tillhörde Humanists hingstlinje, och pappan Pergamon var en avkomma till stammodern för erb-familjen, Erbfrau. Humanist grundade en rätt livaktig hingstlinje, men vad jag vet är den utdöd nu, även om han finns kvar en bit bak i många svenska halvblodstammar.

Senast ändrad:

Bild och stam på Ibikus http://www.sporthorse-data.com/d?i=504131 http://www.hingstenet.dk/sogenhest/viewhorse.php?id=120

Ibikus stod i Danmark under många år och lämnade b a Midt-West Ibi-Light 583, svår internationell dressyr, Cantus och Valerian svår dressyr.

Vad är det för stam på Nevada och Corso?
Det fanns en Corso e Solist - Scotsman xx och en Nevada e Cenzor II - Imperial som var verksamma i Danmark, är det rätt hingstar?

Kawango född 1978 e.Ibikus (Trak) - Solist DH 181 (DV f.66 )- Domaenenrat I (Hann f.50) -Axtmann I (Hann f.39)
Han var 1.66 och fick följande bedömning i Herning som 4-åring.
"EN PASSENDE STOR HINGST AF SÆRDELES GOD TYPE. KØNT HOVED. VELANSAT, MIDDELLANG HALS. GOD SKULDER OG EN VELMARKERET MANKE. GOD OVERLINIE, DOG LIDT LANG LÆND VELFORMET KRYDS. LEMMERNE PASSENDE FØRE, MEN LIDT VINKLEDE HASER. BEVÆGELSEN SÆRDELES GOD, TAKTFAST OG ELASTISK, MEN EN SMULE VID FOR."
Han har 358 avkommor registrerade i Danmark föddda mellan 1982-2004. Tävlades upp till MSV dressyr.
Hans status är B-dressyr.
Index 2007
Exteriör 100 (0,97)
Dressyr 100 (0,92)
Hoppning 87 (0,88)
Han har en godkänd son, Kalahari DH 346.

Var inte Midt-West-Ibi-Light efter Ibikus?

Corso (om det inte finns två hingstar med det namnet) tillhörde Humanists hingstlinje, och pappan Pergamon var en avkomma till stammodern för erb-familjen, Erbfrau. Humanist grundade en rätt livaktig hingstlinje, men vad jag vet är den utdöd nu, även om han finns kvar en bit bak i många svenska halvblodstammar.

Jag vet att han var ett Dvb och den enda Corso som jag kan hitta som heter Corso är e:Solist (enligt All Breed database). Solist var hanoverian f.1966.

Då har jag hittat rätt Corso, har jag hittat rätt Nevada också?

Bild och stam på Ibikus http://www.sporthorse-data.com/d?i=504131 http://www.hingstenet.dk/sogenhest/viewhorse.php?id=120

Ibikus stod i Danmark under många år och lämnade b a Midt-West Ibi-Light 583, svår internationell dressyr, Cantus och Valerian svår dressyr.

Vad är det för stam på Nevada och Corso?
Det fanns en Corso e Solist - Scotsman xx och en Nevada e Cenzor II - Imperial som var verksamma i Danmark, är det rätt hingstar?

Exakt! det är Corso e: Solist. & Nevada e: Cenzor II :idea:
Ser nu att min häst faktiskt har Solist på både mamman och pappans sida. Han är både hans farmors far och hans morfars far ?!? Är det illa?

Här http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/DH 181.pdf finns info och en dålig bild på Solist. Solist är även morfar till Kawango så din häst har honom i sig två gånger.

Cenzor II finns här http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/DH 202.pdf han var en polsk trakehnare

Tyvärr finns varken Corso eller Nevada på den sidan.

Jo jag upptäckte precis det där med Solist, är det illa? :confused:

Inavelsprocenten är bara 1,76% (5 generationer) så det är inget att vara orolig för.
Hittade lite info om Ringos mor Randi
hon har 4 registrerade avkommor

COUROS VALEUR 16-04-1991 Hingst e.KAWANGO (DH 293)
RINGO 06-04-1992 Hingst e.KAWANGO (DH 293)
KIA 26-03-1993 Sto e.KAWANGO (DH 293)
LOLITA 01-05-1994 Sto e.DOMINO (DH 341)

Randis bedömning
Kåret den: 04-JUL-90 Beskrivelse:
MIDDELSTOR HOPPE. GOD DYBDE OG BREDDE. KØNT HOVED. VELANSAT HALS, MEN KORT NAKKE. STEJL SKULDER. MANKEN ØNSKES MERE MARKERET. STRAM LÆND. VELFORMET KRYDS. LEMMERNE RETTE FOR OG VINKLEDE BAG. FLADE HOVE. BEVÆGELSEN GOD, MEN SNÆVER BAG. 6/94
Kropp: 656
extremiteter: 55
Bevægelse: 7
Helhed: 6
Resultat: DS
Mankhöjd: 163
Gjordmål: 192
skenben: 21.5

Randi har inga tävlingsmeriter och den enda avkomma som gjort något är Courus Valeur som har 2 placeringar i LB-hoppning.
Valeur har även gjort en unghästtest som 4-åring med följande resultat.
Taksation løsspringning (D): 7
Benteknik løsspringning (D): 7
Brug af ryg løsspringning (D): 8
Manerer løsspringning 8
Galop, smidighed og elasticitet løsspringning 7
Kapacitet løsspringning (D): 8
Skridt (D): 7
Trav (D): 7
Galop (D): 7
Ridelighed (D): 8
Spændstighed/smidighed/elasticitet 7
Kapacitet gangarter (D): 7
Brugstype 7
Lemmer 7
Bevægelsens korrekthed 7
Taksation springning (D): 5
Benteknik springning (D): 4
Brug af ryg springning (D): 4
Ridelighed/manerer springning (D): 5
Galop, smidighed og elasticitet springning 4
Kapacitet springning (D): 4

Ringos syster Kia har 2 avkommor, ett föl efter en Pinto och ett föl efter en Knabstrupper.

Liknande trådar

Avel Ja, har sett flera stycken hästar och ponnyer med det prefixet nu på senaste. En gemensam nämnare för alla verkar vara att de är från...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: tolksele
·
Avel Nej, jag kunde inte undgå att fråga här - "stamtavle-nörderi" är lite för roligt! :D Red en mycket fin äldre SWB dam idag. Hon är född...
2
Svar
32
· Visningar
5 823
Senast: Trissa
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Gabby_Ossi
·
G
Trav Hejsan! Jag undrar hur man får fram hur norska kallblodet Dalmonica ser ut?? Dvs jag vill veta om hon har bläs eller nåt annat tecken...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: juliekj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka