Vet inte om jag håller med här

Jag har bara skummat broschyren, men tycker den är lite konstig? Typ avsnittet om att det ska vara så himla tyst, de föreslår till och med att man ska lägga spån i stallgången för att dämpa ljud? Hur sjutton ska man få trygga hästar om alla tassar runt på tå hela tiden? Alltså, missförstå mig rätt nu, det är ju inte precis så att jag brukar spela trumpet i stallgången eller hoppa hopprep med träskor på ridhusläktaren. Jag tycker bara att det är en konstig inställning att hästar inte skulle klara av normala ljud. Till exempel en radio.

Jag tror att man förutsätter att det ska vara stallar i lite större format, där det vistas många hästar och människor samtidigt. Det blir arbetsmiljöfrågor helt enkelt där man ska dämpa hög ljudnivå och buller. Det man till vardags uppfattar som ganska låga volymer när man pratar om ljud kan faktiskt vara skadligt på en arbetsplats om man utsätts för det dagligen i flera timmar

Att det är allmänna rekommendationer för alla stallar har jag svårt att se. Hästar blir snarare roade eller lugnade av att det är ljud och rörelse inom rimliga nivåer såklart.
 
Senast ändrad:
@tuaphua Jag tänker som så att om man har hingst i verksamheten så är det nog mest lämpligt att de går med på de mer avancerade lektionerna. Då tror jag att det kan funka.

Jag tror att man gör hingstar en otjänst att göra som vi gör idag. Många är LIVRÄDDA för hingstar. Min polare som är hyffsat kunnig inom hästhantering, men som hade noll erfarenhet av hingstar, var jätte rädd för min hingst. Ena gången stod hon och halvt skakade när hon skulle hantera honom.

Det släppte dock när jag visade en video på en medryttare som provred, som både dunsade på hans rygg och ryckte i munnen varje travsteg utan att han sa ifrån överhuvudtaget... Först då insåg hon lite att han är en häst och inte ett monster!

En bra hingst är faktiskt inte så svår, så länge den inte kommer lös såklart, det är ju inte alla som springer tillbaks till ägaren. Man behöver bara lära folk att tänka efter före och läsa hästen lite bättre. Notera att jag skrev en bra hingst nu, det finns givetvis jättesvåra jätte hingstiga hingstar, men jag tycker faktiskt att de inte borde vara hingstar... Men det är vad jag tycker.
 
@tuaphua Jag tänker som så att om man har hingst i verksamheten så är det nog mest lämpligt att de går med på de mer avancerade lektionerna. Då tror jag att det kan funka.

Jag tror att man gör hingstar en otjänst att göra som vi gör idag. Många är LIVRÄDDA för hingstar. Min polare som är hyffsat kunnig inom hästhantering, men som hade noll erfarenhet av hingstar, var jätte rädd för min hingst. Ena gången stod hon och halvt skakade när hon skulle hantera honom.

Det släppte dock när jag visade en video på en medryttare som provred, som både dunsade på hans rygg och ryckte i munnen varje travsteg utan att han sa ifrån överhuvudtaget... Först då insåg hon lite att han är en häst och inte ett monster!

En bra hingst är faktiskt inte så svår, så länge den inte kommer lös såklart, det är ju inte alla som springer tillbaks till ägaren. Man behöver bara lära folk att tänka efter före och läsa hästen lite bättre. Notera att jag skrev en bra hingst nu, det finns givetvis jättesvåra jätte hingstiga hingstar, men jag tycker faktiskt att de inte borde vara hingstar... Men det är vad jag tycker.

Träffar du många hästmänniskor? ;)
Jag vet ju att de flesta jag möter inte är suveräna på det. Man har nog problem med sina valacker.

Jag ser hellre att folk är rädda för hingstar än att de blir naiva och blir skdade. Det blir ju folk ändå titt som tätt av andra hästar.
Bättre då att de som vet nog att slippa vara rädda hanterar hingstar.
Jag har jobbat med många och har inget emot dem och är inte direkt rädd av mig.
Men jag ser ingen nytta i att hålla hingst om man inte ska avla. De mår bättre utan de drifterna om de ändå inte får följa dem, tror jag.
Och jag ser ingen nytta i att hålla avelsdjur som ridskolehästar. De torde ju veta hur man gör rent fysiskt. Och på ridskolor druttar folk av och hästar kommer lösa.
De mest avancerade grupperna är ju inte direkt superryttare oftast(no offence mot ridskoleryttare.. men det krävs mer utbildning än ridskolorna kan ge faktiskt och de flesta brukar söka sig till annat ridarrangemang då man uppnått viss kunskap). Och iom att många ridskolor inte kan lära ut hästhantering i någon större grad bör man safe:a.

Har man 1 h på sig i veckan att utbilda folk som dessutom oftast vill just RIDA blir det problem att lära hur man läser av hästar.
De måste leverera en vara kunden är villig att betala för.
Och som är möjlig att utföra i så stora grupper med så lite tid för individerna.

Men visst kan man väl ha en välriden, lugn, trygg hingst i verksamhet som fokuserar på att ha lektioner med fåtal elever som man vet kan ett visst mått.
Det finns ju en del såna spanska hästar tex som används så. Men då har ju de också ofta tuktats så in i helsikes i Spanien med både stång, serretas och mentaliteten "lyd du är ett ridverktyg".
De är ju också precis som din arab mer lättpåverkade än en del andra raser som är mindre känsliga. Så skulle en sån häst vara ohängd eller balla ur är det ju lättare att få någon som helst reaktion än i en mer okänslig ras.

På traditionella SRF-ridskolor skulle jag se det som en livsfara med hingst. Just pga människorna som ska driva det där. De har inte vana av det. Och det blir himla svårt att undervisa när man har så lite felmarginal som man har med de flesta hingstar.

Jag har själv valt att inte satsa på att jobba på ridskola just för att jag inte vill jobba på det sätt man måste i så stora grupper etc.
Man kan aldrig jämföra en privatägd hingst med ridskoledjur. Det kräver en otrolig mentalitet att dagligen mest bara göras fel med men iaf tuffa på rätt just.
Få hingstar skulle låta så många möjligheter slinka förbi.
Och det skulle ev bli fler ston som kärvar om hingst dyker upp.
Det är som sagt saker som kan vara helt problemfria för proffs eller duktigare amatörer. Men ridskola är svårt nog att driva med så lite risk som möjligt.
 
@tuaphua Jag glömmer att folk är SÅ okunniga. Jag tycker inte att det är så svårt. Backa hästen när du ska in i boxen, flytta alltid hästen, spring varken efter eller gå runt. Jag är noga med att min kille själv ska stoppa huvudet i grimman när vi ska ut, då vet jag att han är lyhörd och med mig. Gör han inte direkt det så flyttar jag honom igen, tills det blir jobbigt att flytta på sig. Låt inte hästen titta på andra hästar, låt inte hästen spänna upp sig. Och för jösses namn, låter hästen så åker den på en propp ;) Skämt och sido, jag vevar med armen och han vet så väl och blir tyst som en mus.
Men dessa regler har jag för alla mina hästar. Skillnaden är väl att hingsten behöver påminnas varje dag, eller snarare, han frågar ganska vänligt, bestämmer du idag oxå? Ett enkelt svar på frågan så är det färdigt sen.

Jag tycker inte att detta är SÅ svårt. Men du har rätt. När jag ser folk hantera sina hästar så är det uppenbart att det är just så svårt...

Frågan är varför? Så komplicerat är det ju inte egentligen. Hästen ska flytta sig för en och ha fokus på en.

Sen är förvisso araben signalkänsligare, absolut. Men om man började avla lite mer på temperament på tävlingshästar och inte BARA på prestationer så skulle man nog kunna få till det med efter några generationer.
 
Spilta – box
Frågan om lektionshästar ska stå i spilta eller box diskutera ibland.
Med tanke på säkerheten bör lektionshästar uppsallas i spiltor med
mellanväggar av tillräcklig höjd som skiljer hästarna åt. För ryttare med
mindre rutin är det säkrare att hantera hästen i spilta och lektionshästen
får sitt rörelsebehov tillfredställt genom lektionsarbete och utevistelse
tillsammans med andra hästar.

Den här är också knepig. På vilket sätt blir det "säkrare" att närma sig en uppbunden häst bakifrån? Dessutom så är risken större att som ryttare bli klämd, on inte spiltan är väl tilltagen.

Är det inte mycket säkrare att hästen kommer självmant med huvud före, får grimma och blir uppbunden för att göras i ordning?
 
Jag tycker det är onödigt att man måste rida med handskar. Örhängen tycker jag också är okej, så länge de inte är gigantiska då. En smal halskedja innanför tröjan kan väl inte skada. Och hur överlever man vintern utan redig halsduk? På sommaren tycker jag ett linne är finfint att rida i. Ser inget galet i att ha shorts på i stallet heller. Okej att man bör ha ordentliga skor, men shorts eller långbyxor kvittar väl?
Jag har också ridspö med ögla på och använder öglan.

På ämnet så läste jag ett utländskt forum där ett stall hade vissa regler. Det var folk som hade hästar inhyrda där då + ridverksamhet. Det var ett westernstall. Deras klädkod: Vit skjorta eller polo instoppad i ett par jeans. Svart bälte med neutralt spänne. Boots såklart. Hjälm för ungdomar och då krav på vissa märken (de dyrare), vissa märken var förbjudna.
Utrustningen fick inte ha grälla färger, allt skulle vara vitt eller i jordtoner. Kul att hålla till där.
 
Jag fattar inte, vem riktar sig broschyren till?

De som funderar på att starta ridskola eller de som funderar på att börja rida?

Flera av råden är ju mer än basic liksom. Behöver man fundera på hur man tar på ett täcke eller vad hästar äter så kanske inte hingst är förstahandsvalet heller.
"Detta häfte är främst avsett att vara till ett stöd för landets ridinstruktörer"

Måste hålla med om att en del att råden är udda, och det är skrivet mer än som en rekommendation i vissa fall då man använder ord som "ska" och inte "bör".
 
Jag tycker det är onödigt att man måste rida med handskar. Örhängen tycker jag också är okej, så länge de inte är gigantiska då. En smal halskedja innanför tröjan kan väl inte skada. .

Klädrelerna (råkade av misstag klippa bort det där med halsduken) har med säkerhet att göra. Har du trasat sönder örsnibben på ett fastnat örhänge så förstår du varför det står med. Jag råkade fastna i ett örngott när jag var ca 10 år, det var inte fint och det var ett örngott. Skulle aldrig rida med örhängen i.
Halsduken med lösa ändar kan mycket väl fastna i saker och strypa bäraren. En lös polokrage värmer lika bra men fastnar inte.
Att rida med handskar: ramlar man av och skrapar upp handen är det inte kul (vilket säkert är skälet till långärmat och långbyxor: skadorna blir mindre om/när man faller av.
Häftet var avsett för ridinstruktörer. Tänk nybörjare och skydd för dem, som trillar av med jämna mellanrum och som inte har kalaskontroll på hästen, så blir det mesta rätt rimligt.
 
Klädrelerna (råkade av misstag klippa bort det där med halsduken) har med säkerhet att göra. Har du trasat sönder örsnibben på ett fastnat örhänge så förstår du varför det står med. Jag råkade fastna i ett örngott när jag var ca 10 år, det var inte fint och det var ett örngott. Skulle aldrig rida med örhängen i.
Halsduken med lösa ändar kan mycket väl fastna i saker och strypa bäraren. En lös polokrage värmer lika bra men fastnar inte.
Att rida med handskar: ramlar man av och skrapar upp handen är det inte kul (vilket säkert är skälet till långärmat och långbyxor: skadorna blir mindre om/när man faller av.
Häftet var avsett för ridinstruktörer. Tänk nybörjare och skydd för dem, som trillar av med jämna mellanrum och som inte har kalaskontroll på hästen, så blir det mesta rätt rimligt.

Jodå jag har fastnat och rivit ut örhänget (fastnade i ett tältsnöre av alla saker). Vet inte riktigt vad på hästen man kan fastna i om man har vanliga små ringar tex.

Fast att rida med handskar kan också påverka känslan i handen. Jag avskyr att rida med handskar av just den anledningen. Ja det är en vanesak förstås. Undermåliga handskar kan ju också leda till dåligt grepp om tygeln.
Det med shorts gällde i stallet. Okej man kan snubbla och skrapa ett knä, men lite överdrivet känns det
 
Skummade bara igenom broschyren, men att det står lite väl strikta grejer är nog för att folk inte nödvändigtvis läser just tex 'ingen radio' eller 'inga smycken' utan snarare 'låg volym' och 'inga stora smycken' osv...

Broschyren nämner ju också god uppfostran av hästen som en viktig del av säkerheten, vilket alldeles för många tyvärr inte verkar förstå. Jag slutar aldrig att förvånas över de som lägger hur många tusenlappar som helst på säkerhetsutrustning men inte lägger någon tid alls på att göra sin häst säkrare.
En supersäker hjälm är jättebra om man ramlar av men att inte ramla av i från första början är ännu bättre, så varför inte lägga lite tid på att få sin häst säkrare och minimera den risken?
 
Jag vet ingen ridskola som låter eleverna leda så. Tygeln ska vara över halsen, man har ingen större kontroll bara för att tygeln är lång. Drar hästen iväg så är chansen liten att man orkar hålla kvar. Däremot så är risken stor att hästen trampar i tyglarna, gör sig illa i munnen eller går omkull.
Är det uppenbar risk att leda en viss häst så får det vara med grimma över.

Jag har fått lära mig precis som det står i häftet på min ridskola. det sitter i ryggmärgen till den grad att jag tycker det känns väldigt märkligt att leda en häst utan att ta ner tyglarna, känns som att risken är stor att tyglarna skulle haka fast nånstans då.

Det har varit likadant på andra ridskolor där jag har ridit, alltid ta tygeln i handen, aldrig låta den ligga över halsen (såvida hästen inte har martingal).
 
Jag har fått lära mig precis som det står i häftet på min ridskola. det sitter i ryggmärgen till den grad att jag tycker det känns väldigt märkligt att leda en häst utan att ta ner tyglarna, känns som att risken är stor att tyglarna skulle haka fast nånstans då.

Det har varit likadant på andra ridskolor där jag har ridit, alltid ta tygeln i handen, aldrig låta den ligga över halsen (såvida hästen inte har martingal).

Det är dock en punkt som jag inte riktigt förstår och jag tycker helt tvärtom där.

Om jag tappar en häst tex så vill jag inte att tyglarna ska vara hängandes efter backen..Jag har sett hästar gå omkull på detta sättet ganska bryskt och det kan inte vara skönt att trampa på tyglarna heller.
 
Det är dock en punkt som jag inte riktigt förstår och jag tycker helt tvärtom där.

Om jag tappar en häst tex så vill jag inte att tyglarna ska vara hängandes efter backen..Jag har sett hästar gå omkull på detta sättet ganska bryskt och det kan inte vara skönt att trampa på tyglarna heller.

Det beror säkert på hur man är lärd, helt enkelt. För mig som är van att leda hästar så som det står i skriften, så känns det mycket säkrare. Hoppar hästen iväg ett steg så tappar jag den inte genast, utan kan hålla kvar i änden på tygeln, och jag riskerar inte att tygeln hakar fast i något när jag leder hästen. Att alltid ta tyglarna över huvudet när jag leder känns lika självklart som att alltid hålla i tygeln när jag sitter upp eller dra upp stigbyglarna så fort jag suttit av.

Jag tycker i princip allt i skriften är sånt som man redan gör, eller åtminstone vet att man borde göra. Det enda jag medvetet inte följer är att alltid binda upp hästen innan jag gör i ordning den, jag föredrar att ha hästen lös i boxen medan jag fixar med den, så att man har möjlighet att umgås lite med den, är den så kort uppbunden som det står i häftet är den ju väldigt begränsad i hur den kan röra sig, och då blir det ju inte möjligt att interagera med hästen på samma sätt. Strikt säkerhetsmässigt är det förståss bättre att binda upp, men jag tycker det har andra nackdelar.
 
Har stött på en ridskola som hade avelshingst med i lektionsverksamheten och det gick tydligen jättebra. Var där med mitt sto för betäckning så passade på att se honom jobba. Gick dock bara med duktigare ryttare, men två lektioner dag
 
Det beror säkert på hur man är lärd, helt enkelt. För mig som är van att leda hästar så som det står i skriften, så känns det mycket säkrare. Hoppar hästen iväg ett steg så tappar jag den inte genast, utan kan hålla kvar i änden på tygeln, och jag riskerar inte att tygeln hakar fast i något när jag leder hästen. Att alltid ta tyglarna över huvudet när jag leder känns lika självklart som att alltid hålla i tygeln när jag sitter upp eller dra upp stigbyglarna så fort jag suttit av.

Jag tycker i princip allt i skriften är sånt som man redan gör, eller åtminstone vet att man borde göra. Det enda jag medvetet inte följer är att alltid binda upp hästen innan jag gör i ordning den, jag föredrar att ha hästen lös i boxen medan jag fixar med den, så att man har möjlighet att umgås lite med den, är den så kort uppbunden som det står i häftet är den ju väldigt begränsad i hur den kan röra sig, och då blir det ju inte möjligt att interagera med hästen på samma sätt. Strikt säkerhetsmässigt är det förståss bättre att binda upp, men jag tycker det har andra nackdelar.

Absolut och sen är det ju stor skillnad i vilket stall man vistas i. Det blir ganska stora skillnader i typ allt om det är en ridskola eller ett privat stall. Många av föreskrifterna skulle inte fungera till vardags i ett mindre/privat stall heller..Det skulle ta alldeles för lång tid och innebära mer nackdelar mot att förebygga sådant som är så liten risk då plötsligt.

Det jag ser som tokigt i att leda hästen med tyglarna nedtagna fr halsen är att om hästen sliter tillräckligt mycket kan vi aldrig hålla emot och det är ett ögonblicksverk så är hästen lös = tyglarna lösa i luften och farligt nära hovar..De jag sett har alltid trampat på dem. I bästa fallet har tränset gått sönder direkt..dock besvärligt iom att man då plötsligt inte har något huvudlag alls att fånga hästen i, eller så har de gått omkull eller gjort sig illa i munnen. Aldrig sett detta hända om tyglarna varit kvar på halsen därav att jag tycker att risken att hästen gör sig illa eller fastnar är betydligt större m lösa hängandes tyglar som man tagit ned.

Att binda upp hästarna i boxen för att ta av ett täcke är inte heller nåt som jag tycker förekommer. Jag parkerar tex hästen t o m utanför boxen medans jag tar av täcket, sen tar jag av grimman samtidigt som jag säger "varsågod" till hästarna och de promenixar in, stänger dörren. Inte helt enligt säkerhetsföreskrifter, men det funkar.
Skulle faktiskt knappt falla mig in att göra på annat sätt då jag är helt tvärtom..Jag vill inte in i boxen i onödan av flera praktiska skäl snarare än säkerhetsmässigt.

Strikta säkerhetsrutiner är nog dock ett måste när det är flera olika människor som hanterar varje dag där alla har olika grad av erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Absolut och sen är det ju stor skillnad i vilket stall man vistas i. Det blir ganska stora skillnader i typ allt om det är en ridskola eller ett privat stall. Många av föreskrifterna skulle inte fungera till vardags i ett mindre/privat stall heller..Det skulle ta alldeles för lång tid och innebära mer nackdelar mot att förebygga sådant som är så liten risk då plötsligt.

Det jag ser som tokigt i att leda hästen med tyglarna nedtagna fr halsen är att om hästen sliter tillräckligt mycket kan vi aldrig hålla emot och det är ett ögonblicksverk så är hästen lös = tyglarna lösa i luften och farligt nära hovar..De jag sett har alltid trampat på dem. I bästa fallet har tränset gått sönder direkt..dock besvärligt iom att man då plötsligt inte har något huvudlag alls att fånga hästen i, eller så har de gått omkull eller gjort sig illa i munnen. Aldrig sett detta hända om tyglarna varit kvar på halsen därav att jag tycker att risken att hästen gör sig illa eller fastnar är betydligt större m lösa hängandes tyglar som man tagit ned.

Att binda upp hästarna i boxen för att ta av ett täcke är inte heller nåt som jag tycker förekommer. Jag parkerar tex hästen t o m utanför boxen medans jag tar av täcket, sen tar jag av grimman samtidigt som jag säger "varsågod" till hästarna och de promenixar in, stänger dörren. Inte helt enligt säkerhetsföreskrifter, men det funkar.
Skulle faktiskt knappt falla mig in att göra på annat sätt då jag är helt tvärtom..Jag vill inte in i boxen i onödan av flera praktiska skäl snarare än säkerhetsmässigt.

Strikta säkerhetsrutiner är nog dock ett måste när det är flera olika människor som hanterar varje dag där alla har olika grad av erfarenhet.

Ja, ofta fuskar man ju med säkerheten när man känner hästen. På en ridskola handlar ju mycket om säkerhet, så har man lärt sig häst på en ridskola sitter det mesta av det som står i häftet i ryggmärgen (gå in i boxen eller hagen och vända innan man släpper, t ex) och även om jag har ridit mycket i privatstall också, så hanterar jag hästarna likadant där.

Det där med tyglarna är ju uppenbart en vanesak, för mig skulle ditt sätt kännas väldigt osäkert och farligt, jag skulle vara rädd att tyglarna skulle haka fast nånstans, plus då att det räcker att hästen tar ett steg, så är den lös. Kanske om man ofta hanterar hästar som sliter sig så panikartat att de inte går att hålla alls, då kan jag tänka mig att ditt sätt kanske är bättre, även om jag nog skulle tycka det kändes osäkert att alls leda en häst som ofta slet sig lös på det sättet.
 
Ja, ofta fuskar man ju med säkerheten när man känner hästen. På en ridskola handlar ju mycket om säkerhet, så har man lärt sig häst på en ridskola sitter det mesta av det som står i häftet i ryggmärgen (gå in i boxen eller hagen och vända innan man släpper, t ex) och även om jag har ridit mycket i privatstall också, så hanterar jag hästarna likadant där.

Det där med tyglarna är ju uppenbart en vanesak, för mig skulle ditt sätt kännas väldigt osäkert och farligt, jag skulle vara rädd att tyglarna skulle haka fast nånstans, plus då att det räcker att hästen tar ett steg, så är den lös. Kanske om man ofta hanterar hästar som sliter sig så panikartat att de inte går att hålla alls, då kan jag tänka mig att ditt sätt kanske är bättre, även om jag nog skulle tycka det kändes osäkert att alls leda en häst som ofta slet sig lös på det sättet.

Ja vanan gör nog det mesta. Gör man något regelbundet där man vet att det fungerar så brukar man ju också då få god kontroll på läget.

Det jag däremot är nyfiken på - vad ska hästen fastna i vid tyglarna över halsen som den inte kan fastna i vid nedtagen tygel?

Jag som leder så kan tala för mig då och det brukar behövas mer än ett steg isf för den att ta sig lös. Jag håller lite mer i tygeln närmast mig, hoppar hästen då till så blir det så att jag håller kvar i den, släpper ytter så blir det mer spelrum så att man inte rycks med och hästarna brukar då fara i en "båge" framför en i stället för att dra rakt ut/bort iom att man snabbt lyckas vinkla hästens huvud inåt och då blir de oftast inte fullt lika starka som rakriktade.
Lite svårt att förklara :p
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: Totola
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 249
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp