vet ej hur jag ska göra

E

emmaolsson

köpte ett sto för 2 månader sedan då allt kändes jätte bra men nu har hon ju kommit på att man kan börja testa mig lite o det har jag full förståelse för det gör man ju.....men jag är så jävla trött på det här förbannade spända o trippig hela tiden, kan aldrig vara "normal" jo en gång och då blev det en helt annan häst, visst det är mkt fullblod i henne och jag hade likadant med mitt förra fullblod som gått löp i flera år,trodde det var därför han var så hispig...Jag vil rida och utvecklas..det gör jag inte nu känns det som,vill inte börja utbilda en häst igen...

Så nu har jag funderingar på att sälja henne, och leta efter nåt mer utbildat...men kännerändå mg kluven, snälla kom med tips....

har ju ändå 1 år framför mig med att få henneatt börja jobba ordentligt...är ju så felriden nu.....

hjälp....:confused:
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

Om allting känndes bra i början som du skrev tycker jag att du ska hålla ut. Det är antagligen bara en fas som man måste ta sig igenom. Nästan alla hästar testar sina nya ägare. Det kan kännas skitjobbigt men det är bara att kämpa på för oftast löser det sig.
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

Håller med, du kan inte ge upp efter bara två månader, det tar tid att komma i fas med sin nya häst.
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

*tankegång* : När hon trippar blir du irriterad, varpå hon trippar ännu mer, varpå du blir arg..
Börja med att inte var arg på henne (ditt inlägg lät "argt"!), ge henne en chans! Hon kanske behöver mkt tid på sig för att acklimatisera sig och lära känna dig? 2 månader är inte särskilt lång tid..
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

Innan du säljer henne tycker jag du ska ge henne en ärlig chans, det är klart att hon testar dig, rid för en instruktör eller om du inte har möjlighet till det ta till en kunnig kompis även om man är duktig så kan man behöva hjälp med att komma tillrätta med hästen. När jag har köpt en ny häst brukar jag ta hjälp av någon som har koll på oss när vi rider på banan det brukar gå fortare att komma över testperioden och komma underfund med hästen. Sen när det är gjort så brukar jag försöka rida för instruktör ca 3-5 gånger i månaden i stället för 2-3 gånger i veckan och rida ut resten av tiden för att ha skoj i stället för att nöta på banan. Prova det och om du inte jobbar henne från marken, longera och/tömkör som omväxling prata lite extra och goas med henne mer än vanligt för att få bättre kontakt.
Lycka till. :) Skriv och berätta hur det går om du har kvar henne eller säljer henne.
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

Om 2 av dina hästar har varit hispiga kan du ju fråga dig själv om inte du är litet hispig. Speciellt om den senaste inte var det från början...

Ta kontakt med en tränare som kan få dig att slappna av eller sälj hästen och ta en som är lugnare. alternativt kolla omhon inte har ont ngn stans, passar sadeln osv?

Sedan skruva tillbaka dina krav, det kan vara så att hon känner att du vill mer än vad hon kan utföra hela tiden så därför kan hon inte slappna av. Beröm henne och kräv inte mer än en sak åt gången...

Tänk inte att varför går det sämre än vad det gick för två månader sedan utan tänk "vad bra det går - vad duktiga vi är" och andas med djupa andetag från magen.
 
Sv: vet ej hur jag ska göra

nja att jag är hipig var ju nog lite till o ta i...hin har ju varit "fullblods" nervis hela tiden annars väldig lugn o harmonisk att hantera.....men eftersom hon är så felriden innan då det bara gick utav h*lvete....är hon ju van vid det....jag ska självklart träna henne för hon inte ska vinna över mig,men jag bara fick en så lustig känsla tidigare i veckan och undrade om detta verkligen var rätta hästen för mig......men jag tro det för det mesta över väger att jag vill ha henne så go och snäll för övrigt...ska ringa en tränare i dag som är utbildad unghäst tränare...(hon är ju i stadiet som en unghäst) Sen om han kan hjälpa mig lite samt hoppa upp på henne och rida henne lite typ 2 ggn / månad....

återkommer......
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästvård Hejsan jag är medryttare på en isis ägaren har inte varit ute något hos honom så när jag kom dit upptäckte jag att han var svullen och...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp