Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

M

mirjada

Hej alla glada....
Nu har jag suttit och läst och funderat...
Jag har försökt att leta mig till information men jag hittar inget vettigt, så jag tänkte att kanske någon här vet...

Det jag bla funderat på är det här med vitaminer.
Det är jätte ofta man hör om folk(ägare, fodervärd,tränare eller annan) som ger tex E-vitamin för att hästen inte bygger tillräckligt med muskler eller är muskelfattiga. Detta utan att ha fått rekomendationen av en veterinär (alltså inget sjukligt utan ägaren eller annan person bara tycker).
Vad finns det för vetenskapliga belägg för att detta skulle fungera?
Brukar det verkligen ha med vitaminer att göra?
Någon annan som har tankar kring detta eller läst nått intressant?

Det jag också funderat mycket på och försökt hitta igenn är en amerikansk eller engelsk sida där det stog om prestationsökning i samband med ändring av foderstater till trav eller galopp hästar. Den "artikeln/studien" handlade om att man studerat ett antal högpresterande hästar under ganska lång tid (före och efter en optimering av foderstaten) och det hadde visat sig att efter optimeringen av foderstaten så visade typ 70 eller 80% av hästarna en viss prestationsökning.
Jag hittar nämligen inte denna sida igenn...
Är det möjligt vis någon fler som läst/hört om detta?
Kan det verkligen fungera så bra?

Mina tankar...
Det här med vitaminer.
Jag tror inte att det är speciellt ofta som det verkligen ligger i vitaminerna (då ej veterinär rekomenderar efter provtagning mm), min teori är att det snarare ligger i hästens typ (inte alla hästar blir vrål biffiga hur mycket man än tränar), träningen (man kanske inte tränar så hårt som man tror, det är ofta folk fodrar för elit prestationer när hästen bara går lätt/medel träning) eller att foderstaten inte riktigt stämmer.
Vad tror ni?

Och så det här med prestations ökningen...
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. För om det var så enkelt så skulle väl alla tävlingsryttare veta om detta. Och vara jätte noga och ha jätte koll på såna här saker och det tycker jag att dom jag stöter inte verkar ha.
Vore intressant att veta om det finns nån svensk studie om detta.

Är det någon som vet något om prestationsökning i samband med koständring hos idrottare? Jag vet att dom som håller på med tex bodybuilding är jätte noga med kosten, men att det skulle bli en "prestations ökning" i denna sport som på nått sätt skulle gå att mäta tror jag inte riktigt.

/M
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Vad gäller e-vitamin och selen så är de antioxidanter som hjälper till att transporterar bort de slaggprodukter som blir i musklerna.

De hjälper alltså inte till att bygga muskler men däremot hjälper de musklerna att återhämta sig.

mvh Jessica
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Hjälper inte till att transportera bort utan inaktiverar fria radikaler som annars skadar cellerna. Minskar skaderiskerna på en ansträngd muskel.
PL
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Alright!!!

mvh Jessica
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Varför tror då den "vanliga" hästägaren att man ska ge tex E-vitamin för att hästen ska bygga muskler?

Att det är bra att ge efter ett mycket hårt tränings pass är jag fullständigt med på.

Men vad kan det då finnas för anledning till att ge hästen e-vitamin varje dag(om inte veterinär föreskrivit det pga någon anledning)... För det finns väl inget sätt som en "vanlig" hästägare kan se ett ev underskott?
Och hur ofta är det hästar VERKLIGEN har ett underskott av vitaminer?

Jag har hört att "naturmedicinare" ibland föreskriver att man ska ge hästar en mycket hög dos av vissa vitaminer(bla E-vitamin) för att "rena" kroppen/muskler på hästen...
Vad tror ni om den teorin då?
Det låter ju inte så hälsosamt....Tycker jag..
Även om man nu kanske inte direkt kan över dosera just E-vitamin pga att det lagras så kort tid i kroppen, men det är ju inte bra att ge höga doser av någon vitamin under längre tid. Det jag vet om just E-vitamin är att för hög dos under längre tid kan förorsaka blodbrist efter som att det bryter ner järn.
Har någon koll på hur länge man måste ge hög dos för att få fram "förgiftnings symtomer"?
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Har läst i ett flertal artiklar att ett överskott av protein (ett ganska stort sådant) inverkar negativt på löptider hos galoppörer. Det fanns ett samband mellan överskott i råprotein och sekunder långsammare löptid.
Så där kan det kanske stämma att en optimering av foderstaten, i detta fall med en sänkning av proteinet. annars är det nog ganska ofta som du säger, att det är en överskattning av träning eller hästen förmåga som spelar in.
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Bubbla skrev:
Har läst i ett flertal artiklar att ett överskott av protein (ett ganska stort sådant) inverkar negativt på löptider hos galoppörer. Det fanns ett samband mellan överskott i råprotein och sekunder långsammare löptid.
Så där kan det kanske stämma att en optimering av foderstaten, i detta fall med en sänkning av proteinet. annars är det nog ganska ofta som du säger, att det är en överskattning av träning eller hästen förmåga som spelar in.

Var har du läst detta?
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Har fått ett flertal artiklar från min utbildning, men vet att delar av dessa även finns medtagna i (kan bli lite fel nu men jag tror den heter så) "Equine Nutrition" av Frape som sagt kanske fel men något sådant, mycket bra bok för övrigt om man vill gå djupare in i foder till häst.
 
Sv: Vet du? Prestationsökning, vitaminer. Funderingar på sånt jag läser, ser och hör.

Ok...
Då ska jag kolla den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 912
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 661
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp