Verkning...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Quinta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 751
Q

Quinta

Ungefär hur ofta behöver man verka ett föl/unghäst? är det samma som skoning, ca 8 veckor?? eller är det typ var 6:E vecka?

1. Det beror på vad fölet/unghästen har för benställning, några exteriöra avvikelser etc.
2. Det beror också på hur fort hästen växer i hovarna, det är ju individuellt, och beror även på bra foder.
3. Hovslagaren kan även bedömma hur ofta det behövs, förstås. ;)

Men är hästen normal i sin tillväxt och har raka ben, så ungefär var 5-8 v. som en stor häst. :)

Mellan 6-8 veckor. Men din hovslagare kan väl säga hur ofta?

Beror även mycket på hur den rör sig. Givetvis är det bättre om den får röra sig så mycket som möjligt så att den sliter hoven själv. Väntar du för länge mellan verkningarna kan du lätt få en hov som har mindre markvidd än den är vid vid kronranden, dvs. inte konisk.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 634
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 066
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka