Verkar det "sniket" eller konstigt?

bettysmatte

Trådstartare
Ska snart iväg och hämta några höbalar hos en bonde. Det är småbalar, och jag frågade vad de väger. "Det är svårt att säga, men en 12-15 kg", fick jag till svar. Han tar 2,50 kr/kg. Jag vet ännu inte vad han kommer att ta per bal, men det lär jag ju få reda på idag.

Om han tar betalt för 15 kg/bal i stället för ett medel, verkar det då väldigt knepigt att ta fram hövågen och väga några stycken på plats? Det är intressant att se om balarna väger närmare 12 än 15 kg, för det gör ju rättså stor skillnad. Om jag köper 30 balar á 15 kg så är det ju 450 kg, men om de bara väger 12 kg är det 360 kg, dvs en skillnad på 90 kg (= 225 kr).

Förstår över huvudtaget inte varför fler säljare väger själva. Det är otroligt ofta man får en uppskattad vikt som sedan inte alls stämmer med verkligheten... Mitt värsta exempel var rundbalar som skulle väga 300 kg, och som visade sig väga bra mycket mindre. Den minsta vägde 214 kg och den största 225 kg, om jag inte minns fel. Lite stor felmarginal, tycker man... Det är både pengarna och det faktum att man står med en mindre mängd an man trodde som är besvärligt.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Jojo det känner man igen. Ett stall jag stod i köpte 15kg balar. När jag provvägde hemma sen var det knappt nån som kom upp i 15 kg. Stallägaren måste ju ha förlorat en del pengar då vi betalade per kilo. H*n tog inget extra av oss hästägare.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Jag brukar väga 10 balar och dra ett medel på det, eftersom jag oftast hämtat ett hästsläp åt gången. Hos den bonden jag hämtade hö vägde balarna enligt honom mellan 9-12. Jag vägde 10 och då vägde i stort sett ALLTID 8 av balarna dryga 11 kg. Då sa bonden, - jahapp, då räknar vi väl på 10 kg, så blir det ju enklast. Så jag brukar ha tumme med "mina högubbar".

Nuvarande högubbe, tog med sig två kompisar och körde hem höet åt mig, utan att tala om det. =) Han kom inklivande i cafét i våras och frågade om jag hittat något småbalshö till hösten. Njee... sa jag. Då kan du titta in på min gård på vägen hem, där står en kärra med hö, det har jag pressat åt dig... Tre dagar senare låg balarna i vår lada. :love:
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

När jag kom dit sa de att de vägde 12 kg och priset/bal alltså var 30 kr. Hemma på hövågen var det knappast någon bal av de jag vägde som kom upp i ens 10 kg... Nu är det mycket möjligt att min våg väger lite fel (i underkant) för en oöppnad hundmatssäck som skulle väga 15 kg vägde 13,5 kg på min våg. Men då måste ändå höbalarna väga nästan 11 kg för att de "på riktigt" ska kunna väga 12 kg, om jag inte räknar helt åt skogen?

Men vad gör man, förutom att man kan testa med en annan våg också? Det finns i princip ingen här omkring som säljer hö i småbal (eller storbal heller för den delen) och hösilage kan jag inte ha (för få hästar). Protesterar man vikten på balarna, eller håller man bara tyst om det? Jag har ju liksom inget val var jag ska köpa ifrån...:crazy:
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Vad härligt :)! Sådan tur du har! Jag hade också en underbar bonde för ett par år sedan. Billigt hö (ca 1,25 kr/kg) och fritt hemkört. Tyvärr har hans skördar rent gått åt skogen de senaste två åren, och det har inte funnits hö att köpa :(.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Ja vad gör man med denna vinter framför sig? Håller tyst och betalar och väntar på våren? Jag hade nog gjort det så som vi har det här.
Vi kan inte handla ensilage av "vår" ensilagebonde för han har knappt fått till sina egna djur. Vi har handlat av honom i flera år och han har alltid haft mkt bra ensilage och varit bra att handla av. Nu har jag beställt balar från annat ställe. Men det känns inte alls bra eftersom jag misstänker efter vad andra har sagt att hans ensilage inte alls är lika bra. Men till sist vågade jag inte vänta längre utan var tvungen att boka ngn mat till djuren. Jag hoppas på en lång och varm höst våra går på bete fortfarande.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Väg 10st på plats och ta sedan ett medelvärde för vad du sk betala. Tycker inte att höbönder ska få utnyttja det faktum att vi hästägare är desperata efter hö:P
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Men så är det ju på en fri marknad, tillgång och efterfrågan styr priset.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Det är mina tankar också, tyvärr...:(

Jo, mina går också ute ännu och äter. Haflingern är för fet, t.o.m., så hon bantas. De går därför i en hage med väldigt lite gräs just nu, och jag har slängt till dem ca 4 kg hö/dygn utifall de skulle vilja tugga lite mer (är rädd för att gräset i hagen kanske är för lite ändå). Men det måste finnas något grönt att äta trots allt, för de äter knappt upp 4 kg hö på ett dygn tillsammans (haflinger och shettis).

Funderar på att skaffa lite halm och ersätta viss del av höet i vinter med det. Haflingern hade bara mått bra av det...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Men så är det ju på en fri marknad, tillgång och efterfrågan styr priset.

Fast då ska man ju ange det fakstiska kg priste och inte "luras" på att ha mindre balar än vad man anger.

Då harman ju en bättre möjlighet att välja. jag kanske står och väljer mellan två bönder, den ena som anger ett lite högre kg pris men rätt mängd per bal, och en med något lägre pris men luras på kg/bal.... Valet kanske skulle bli annorlunda om båda var ärliga.

Jag skulle inte acceptera det. Nästa gång jag kom dit skulle jag lite fint påtala att det nog inte riktigt var så mkt per bal som sagt, så kanske kan ni väga några st för att kolla. ´Bonden kanske helt enkelt inte vet om att det är mindre än hab tror på balarna...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Fast problemet är att jag inte kan välja :crazy:, om jag inte vill köra många, många mil för något annat hö... Jag tycker självklart också att det är tragiskt att man inte kan vara ärlig. Det finns en möjlighet att han inte vet att vikten är felaktig, men jag tror tyvärr inte att det är så.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Jag tycker att det är fult om bonden uppger fel vikt och hade helt blondt sagt nästa gång att balarna vägde x kg istället för de x kg som han uppgett.
Bara för att det är svårt med hö/ensilage i år så är det ju inte ok att lura folk.

Den bonden jag köper från i år väger hela lasset så att jag betalar för exakt rätt antal kilo, den jag köpt från innan sa att balarna innehöll ca 100 kilo men det var inte en enda bal som innehöll mindre än 120 kg, de flesta var det 150 kg i.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Skulle i viket fall påtala att de kanske inte väger så mkt, så får du väl se hur han tar det...
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Vad gör jag om han vägrar sälja till mig? Om det är ont om hö behöver han ju inte mig som kund, utan kan ta någon annan som betalar utan att klaga... Problemet är ju att jag egentligen inte har något val - det är hans hö eller inget hö här omkring :crazy:.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Fast om du lite försiktigt undrar om det verkligen är så mkt på varje bal, så har jag svårt att tänka mig att han skulle vägra sälja till dig.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Har nu satt upp lapp på jobbet. Det bor mycket bönder där omkring, så man kanske kan få napp... Funderar även på att annonsera i lokaltidningen. Hade varit trevligt att ha ett alternativ!

Undrar förresten om det blir likadant i vinter som förra vintern? Då fanns det också ont om hö, ingen ville sälja på hösten/tidig vinter. Men sedan på senvintern/tidig vår såg jag annons på annons med folk som verkligen ville bli av med sitt hö...
 
Senast ändrad:
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Har nu satt upp lapp på jobbet. Det bor mycket bönder där omkring, så man kanske kan få napp... Funderar även på att annonsera i lokaltidningen. Hade varit trevligt att ha ett alternativ!

Undrar förresten om det blir likadant i vinter som förra vintern? Då fanns det också ont om hö, ingen ville sälja på hösten/tidig vinter. Men sedan på senvintern/tidig vår såg jag annons på annons med folk som verkligen ville bli av med sitt hö...

Vist blev skördarna mindre än vanligt i år men just nu pågår rävspel med det som finns, ingen släpper ut det på marknaden nästan utan alla sitter och väntar på att det skall bli hysteri så att priserna sticker, det är bara det att storförbrukarna börjar lära sig och sitter lika kallt och se har med spänning följt några av de enstaka annonser som funnits på blocket i "närområdet" naturligtvis utlagda med höga priser och vet ni vad sista veckan har flera markant sänkt sina priser vissa av dem halverat och de är nu mer nere på normalpris igen. Blir likadant vartenda år skörden slår "fel". Vist det är en liten skörd jämfört med 07 men titta också hur mkt 07 hö det fortfarande finns kvar, mängder skördades helt klart mkt mer än vad det fanns behov till då, så kanske går det mer på ett ut i år.

Pratade med de som kör på "min" maskinstation och de vet mååånga som ligger på jättelager med hösilage och inte släpper ut det på marknaden men som skall sälja det, så vi sitter lugnt och väntar på att hysterin skall lägga sig så man slipper betala ockerpris i onödan vi får nog tag på de ca 30 storbalar vi behöver komplettera med i år ändå.
 
Sv: Verkar det "sniket" eller konstigt?

Eller så kan man göra som jag och boka det jag behöver till nästa sesong redan i januari-februari. Det underlättar både för bonden och för mig.

Jag slipper ringa runt i början av hösten och jaga hö medan bonden kan planera sin skörd på ett helt annat sätt om han vet att jag skall ha ett visst antal ton.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: ponilover
·
Foder & Strö Jag har nyligen fått hem hästarna till egna gården. Har alltid stått inackorderad förut så jag har väldigt liten erfarenhet av att...
Svar
19
· Visningar
3 673
Senast: Gammeln
·
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: loveisis
·
Hästmänniskan Är det bara jag som upplever detta, eller är det jättesvårt att få tag i hö i år? Här i norra Skåne verkar torkan och värmen ha slagit...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: martina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp