Verka hovar på 1 åring

Blueeyes

Trådstartare
Är det någon som vet ungefär hur ofta man verkar hovarna på en 1 åring?
Hur mycket brukar det gå på (bor i stockholm).
:)

Sv: Verka hovar på 1 åring

Jag har verkat min shettlandsponny f 09 4 ggr sedan jag köpte honom för ett år sedan. Går på ca 300 kr/gång (bor i skåne).

Oj! Så sällan alltså? Detta är en welshponny sekt. C som kommer att gå på lösdrift. Jag trodde man behövde räkna med typ varannan månad där också?

Pallen: Skulle aldrig kunna verka så sällan! Hästen måste slita mycket och jämt om det ska funka. Alternativt inte växa alls.

Åter till frågan: Utgå från var 6-8 vecka. Beroende på hur det ser ut, om han växer mycket i hovarna eller inte kan man öka eller minska men någon vecka. De sliter ju inte så mycket på lösdrift så det brukar alltid vara lite att verka. Om inte annat så är det bra att hantera hästen så att den vänjer sig inför skoning. Bor inte i sthm utan gbg men här kostar det 300-500 beroende på hovslagare.

Japp, så sällan. 1 gång var 3:e månad.

Har haft proffisionella hovslagare som verkat honom då jag bodde i Danmark och jobbade hos elitryttare ett tag och de tycker inte det är några problem att verka honom med de mellanrummen. Och därefter 2 andra duktiga hovslagare.

Han är fin i hovarna och har fin benställning, minishettis om det nu skulle spela någon roll. Sliter precis lagom och inte särskilt snett. Växer lite mer på insidan av hoven men inte mycket. Det är ju som alla andra hästar, vissa kan bara gå 5 veckor med samma skor, vissa kan gå 12 och det är inget konstigt med det.

Men såfort man är minsta lilla avvikande här på buke är det väl det traditionella påhoppet som gäller? :grin:

Lika ofta som på en vuxen häst eller oftare eftersom det är en växande häst. Det är mycket som kan gå fel.

Högst individuellt skulle jag tro här verkas det nämligen varannan vecka just nu. På hovslagarens rekommendation

Men såfort man är minsta lilla avvikande här på buke är det väl det traditionella påhoppet som gäller? :grin:

Det var inget påhopp jag gratulerade bara din plånbok ;)
...men var tredje månad är kanske inte är ett bra tips på vad man ska utgå från. (Däremot ett bra exempel på att det är väldigt individuellt hur hästarna är i fötterna).

Det var inget påhopp jag gratulerade bara din plånbok ;)
...men var tredje månad är kanske inte är ett bra tips på vad man ska utgå från. (Däremot ett bra exempel på att det är väldigt individuellt hur hästarna är i fötterna).

"Skulle aldrig kunna verka så sällan! Hästen måste slita mycket och jämt om det ska funka. Alternativt inte växa alls."

Det tolkar jag inte som ett "grattis till din plånbok", man måste nog vara grym på att läsa mellan raderna alt läsa dina tankar.

Jag vill iaf att kunnig person ska kolla fötterna minst med 6 veckors mellanrum. Det händer mycket i den åldern som sagt, visst verkar de överleva, de som inte får så tät hovvård. Men när jag fick hem min åring (nog ganska regelbundet verkad, men inte så ofta som så, och inte helt korrekt tyvärr) så hade han blåmärken på alla fyra, från marken upp till kronranden där hoven är som bredast(både insida och utsida).
Sedan har han verkats ungefär var 4:e vecka (av duktig hovvårdare+mig själv) och nu har blåmärkena växt bort helt på 8-9 månader.

Blåmärkena visar på felbelastningar i hoven, vad de belastningarna kan "göra för permanent skada" kan jag inte säga säkert, men det är ju inte normalt och knappats bra heller.

Men när jag fick hem min åring så hade han blåmärken på alla fyra, från marken upp till kronranden där hoven är som bredast(både insida och utsida).
Sedan har han verkats ungefär var 4:e vecka (av duktig hovvårdare+mig själv) och nu har blåmärkena växt bort helt på 8-9 månader.

Blåmärkena visar på felbelastningar i hoven, vad de belastningarna kan "göra för permanent skada" kan jag inte säga säkert, men det är ju inte normalt och knappats bra heller.

Du kanske har mindre sten och annat skit i din närmiljö än den tidigare miljön den levde i. Blåmärken på vägghornet tyder på yttre trauma i högre utsträckning än belastningsrelaterade.

Du kanske har mindre sten och annat skit i din närmiljö än den tidigare miljön den levde i. Blåmärken på vägghornet tyder på yttre trauma i högre utsträckning än belastningsrelaterade.

Nope. Och det var blåmärken hela vägen uppifrån och ner, samma bredd på var sida om tån på alla hovarna. Du kan inte säga annat än att det är en reaktion på felaktig belastning i hoven. Eller menar du att han jämt gick och slog i kronranden förr då?

Han hade även början till tåspricka, en rund liten fördjupning i lamellranden mitt i tån på båda fram.
Inget sånt nu längre heller.

När min var ung verkades han samtidigt som min ridhäst, dvs var 7-8 vecka. Dock hade vi ibland en extra koll då han föddes med svaga bakhasor.

Det är individuellt utifrån hur pålles hovar växer, lär dig litet mer om hovar så kommer du själv att se när det är dags :). Jag skulle nog säga oftare än var 8-e vecka. det är viktigt att tillväxten inte störs av för långa hovväggar och obalans när pålle är ung, du lägger framtiden för hans kommande hovkvalitet redan nu :)

*kl*
Varierar mellan individer och tid på året men mina görs ca var 4-7 vecka. Som någon sa, mycket kan bli tokigt om man väntar för länge. Sen vad "för länge" betyder är ju individuellt, vissa klarar sig säkert längre, men det viktigaste är att man har koll.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 448
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka