Vems skyldighet ordna sällskap till häst?

I

intejag

Skriver detta under anonymt nick eftersom jag inte vet om berörda personer finns här inne. Vet att andra i vår omgivning finns här och detta kan bli lite känsligt men eftersom jag tog illa vid mig av händelsen och vart ledsen så vill jag ha er syn på det hela.

Jag står med min häst i ett litet stall där A är stallägare och sedan finns det en inhyrd till B.

Jag räknar A som en av mina vänner och jag flyttade min häst dit för att jag då hade möjlighet att ställa min häst på lösdrift. Eftersom jag strax innan flytten dit sålde en av mina hästar för att helt satsa på bara en så valde A att låta B flytta dit sin häst också. A byggde alltså lösdriften för min skull. A själv har 3 hästar och det är så många boxar hon har. Just nu befinner sig endast en av A´s hästar hemma av olika anledningar.

Min häst vart i alla fall skadad och jag frågade A om jag för min sinneslugn skulle kunna få ställa in hästen över natten. Veterinären tyckte inte det var nödvändigt men att det ändå kunde vara skönt för hästen. A sa att det var självklart och inga som helst problem. Ringde då till B för att höra hur hon ville göra med sin häst. Skulle vi låta honom komma in också eller ville hon ha honom ute ensam.

B börjar då först ifrågasätta varför jag skulle ta in min häst och varför hästen blivit skadad just nu. Som om jag visste det. :crazy: Sedan börja hon skrika om att jag fick fan se till så hennes häst hade sällskap för det var min skyldighet eftersom det var min häst som var sjuk. Trots att jag själv var upprörd och orolig så ifrågasatte jag då om det verkligen var så. För om det var så så borde det vara hennes skyldighet att ordna sällskap till min häst när hon åker iväg veckor i taget med sin häst. (Vilket jag inte tycker att det är).

Jag erbjöd mig att ta in hennes häst så hon skulle slippa åka ut till stallet men hon skrek att jag skulle lämna hennes stackars häst ute för ville hon ha den installad hade hon ställt den på annan plats än lösdrift och om hennes häst var skadad eller psykiskt förstörd dagen efter var det mitt fel. Dessutom menade hon på att jag skulle avvakta till dagen efter med att ta hand om min sjuka häst för den vart säkert bättre. Jag sa att det inte var ett alternativ och hon vet att det inte är det pga olika omständigheter. Då skrek hon massa dumma saker och kastade sedan på luren i örat på mig.

Efter massa ringande hit och dit så slutade med att vi tog in hennes häst i alla fall. Hästen stod jättelungt och fint och det verkade som att han nästan tyckte det var skönt att komma in trost att hon sagt att han skulle vara jätteorolig och stå och sparka.

Så efter allt detta skrivande så till min egentliga fråga. Tycker ni att det är min skyldighet i denna situation att ordna sällskap till hennes häst? Hur skulle ni hanterat situationen? Tycker ni jag gjorde som stod på mig? Hur bör man hantera en sådan här situation?

Sv: Vems skyldighet ordna sällskap till häst?

tycker inte det är din skyldighet att ordna sällskap åt hennes häst, man kan ju inte rå för att ens häst går och blir skadad? och det är ju inte hela världen om hennes häst får stå inne en kort period, då har den ju sällskap iallafall, hellre det än att låta den stå ute ensam på nätterna...

Om du ville ta in din häst för en enda natt för att den var sjuk?
Vad ska jag säga, det är sanslöst att hon blir arg över detta. Hon kanske hade en dålig dag :smirk:

Om du ville ta in din häst för en enda natt för att den var sjuk?
Vad ska jag säga, det är sanslöst att hon blir arg över detta. Hon kanske hade en dålig dag :smirk:

Dålig dag :crazy::o:devil::eek: så beter man sig inte som hon gjorde !!

Till *Ts* nej det är inte din sak att leta sällskap till hennes häst ,tycker du gjorde rätt som erbjöd dig att ta in hästen så den skulle slippa gå ensammen ;)

Självklart är det inte din skyldighet att se till det. Att bli så fruktansvärt upprörd över att hennes häst skulle få stå inne en eller ett par dagar är ju löjligt!! Hon kanske hade PMS;). Hon ska väl vara glad att det fanns en box att ställa in hennes häst i!!

Däremot kan det vara smart att ha tre hästar på en lösdrift för då slipper en bli ensam vid träning, tävling eller vid skada.
Om det blir långvarigt med boxvarandet så kan ni väl hjälpas åt att hitta en ersättningskompis till henne, för stallfridens skull:D.

Lycka till

Hahaha! Sicken tomte! Skulle hästen bli psykiskt sjuk? :rofl:

Nån har ätit för mycket påskägg i påsk :D

NEJ det är INTE ditt ansvar.
Om man måste förklara varför det är så, så:
1. Ni hade inget avtal om detta
2. Eftersom hon åker bort i veckor med sin häst finns inte ens ett sådant underförstått avtal som man i teorin kan tro om hästarna alltid sällskapat, men de har de ju inte.

Dålig dag? Eh.. låter mer som ett dåligt liv typ blev av med jobbet, dumpad av killen o mens samma dag(kanske låter fånigt men har faktiskt hänt mig en gång:crazy:)

Var inte ledsen, alla i lösdrift har tom en skyldighet enligt lag att kunna ta in en skadad häst, B borde fixa en lösdrift med fler hästar om hon vill vara garanterad sällskap.

Inte alls din ensak, antingen är det hennes egen eller stallägarens.
Sen finns det ju tyvärr dom som inte ens är villiga att diskutera fram en lösning utan börjar härja direkt, som jag fattade att hon gjorde?

det är självklart att det inte är din skyldighet och själv så tycker jag du reagerade precis som man borde. Jag förstår inte att människor verkar älska konfliker, speciellt med människor man ska kunna leva bland.:confused: :eek:

Din häst vart skadad och du ville ha den i box. Du ringer då till lösdriftskompisen och frågar om hennes häst också ska gå in. Ja eller nej. Massa tjafs från hennes sida verkar helt onödigt.

Nej inte är det din ensak att ordna sällskap. Däremot så borde ni överväga att fixa vård till den andra hästägaren, hon verkar helt klart i behov av det! :angel:

Kicki :)

*kl*

Tack alla för era svar.

Jo hon började härja direkt. Skrek bland annat att hästar som går ensamma ute på natten blir störda. Vilket betyder att min häst måste vara störd. Har hänt ibland att han gått själv på natten. (OBS! Detta är enstaka nätter och han mår inte dåligt av det.)

I vanliga fall skulle A kunnat haft någon av sina hästar ihop med B´s häst men eftersom A för tillfället bara har ett högdräktigt sto hemma så förstår jag att hon inte vill ha henne ute på lösdrift eftersom det dessutom blivit kallt helt plötsligt plus att B´s häst är ganska aggresiv och A inte vill riskera skador på sin häst just nu.

Och när B åker iväg med sin häst så fixar jag alltid sällskap. Eftersom min häst gått ihop med A´s dräktiga sto tidigare så brukar de få gå ihop vid sådana tillfällen och då får min häst stå inne på nätterna om jag inte vill ha honom ute själv vilket jag helst undviker.

Tyvärr är B över lag gnällig och bråkig så vi är ganska tacksamma för att hon förmodligen kommer flytta sin häst lagom till sommarbetet och inte komma tillbaks. Låter kanske hårt men det gnälls över allt så det är ingen trevlig stämmning i stallet just nu.

Det jag nästan blev mest upprörd över är att hon på ett mcyket otrevligt sätt ifrågasatte varför denna skada uppkom just nu. Skadan uppkom alltså samma dag som hon kommit tillbaks från träning och det lät på henne som att jag hittade på allt för att jag inte ville ha min häst med hennes. Vilket jag egentligen inte vill för de trivs inte jättebra ihop och B´s häst kan vara ganska elak mot min. Men det var inte därför min häst blev skadad.

Jösses! Då skulle jag bli jätte-sur på min stallägare att hon på nyårs-natten satte min unghäst + hans bäste kompis i samma box pga utrymmesskäl (båda går annars på lösdrift), för att de skulle slippa raketer o.dyl. :eek:
Det är ju sånt som händer ibland! ;) De (hästarna) brydde sig ej, varför skulle jag?...för en natt el. så?
B skulle behöva lära sig att: Shit happens! Go with the flow!!! :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar